donderdag 6 oktober 2016

Dregboot in dok, vervangen huid bij BB sensorpot


Na de vorige dokbeurt leek het er op dat het onderwaterschip voldoende degelijk was om in het vooronder de troep en rommel van het vlak te bikken en hameren zonder dat het schip de Titanic achterna zou gaan.
Zie ook: http://dregiv.blogspot.nl/2009/03/spanten-wrangen.html .
De realiteit was echter dat bij de bakboord sensorpot de naaldenbikhamer water deed opwellen. Dat is toen met snelcement tijdelijk gestopt. Nu dus de tijd het definitief op te lossen.
Roest bij de BB sensorpot in 2008.


Het spant was destijds ter plekke al weg geslepen. Nu is in het dok is het cement weg gehakt en vervolgens is de huid bij de sensorpot er uit geslepen.

Snelcement hield toen de boot droog.

Daarbij bleek net boven de pot, waar deze dicht langs het spant loopt, in de huid een gaatje van 3x4 mm te zitten. Verf en roest moeten de boot drijvend gehouden hebben tot 2008.

Slechte plek er uit geslepen.

Het er uit geslepen stuk is vervangen door nieuwe plaat, en de las van de sensorpot aan de oude nog goede huid is voor de zekerheid opgelast.

Nieuwe plaat en opgelaste rand sensorpot.

Nadat de plaat afgelast was, is het spant weer doorgetrokken en de wrang aangeheeld met nieuwe 5mm gezette plaat.

Spant en wrang zitten er weer in.

De boot drijft nu weer op ijzer!
Snelcement is mooi spul, geen snelcement is nog mooier.