Gezocht & Overtollig

 

Al werkende aan de Dreg is er van alles nodig. Onderdelen uit de jaren '50 zijn niet altijd makkelijk meer te vinden. We zoeken en speuren, bellen en mailen, met wisselend succes. Er staat eigenlijk altijd wel wat op het verlanglijstje.
Maar ook gebeurt het dat onderdelen dubbel zijn, en dus overkompleet. Dat kost toch ruimte en  levert niets op.
Vaak duurt het lang voordat je verder kan omdat het "originele" onderdeel nog gevonden moet worden. Op deze pagina staan de onderdelen die we nog zoeken en de onderdelen die we niet meer nodig hebben. Ruilen of kopen, net hoe het uit komt. Mail naar dregboot@gmail.com als je iets hebt of hebben wilt.

GEZOCHT : 

  • We hebben geen afbeeldingen of kopieën van de papieren die verband houden met het werk dat de Dreg IV uitvoerde. Graag wisten we hoe een Minuutblad er uit zag, hoe de peilingen bijgehouden werden, kort om, het papieren bewijs dat de boot voor Hydrografie aan het werk geweest is.
  • Zekeringen type D1. In de Dreg zitten in verschillende schakelkasten kleine zekeringen van het type D1, maar dan met een kortere lengte dan de huidige D1. De zekeringen zijn 32mm lang en hebben een diameter van 16mm. We konden deze zekeringen nog kopen, maar die bron is nu opgedroogd. Wie weet waar deze zekeringen nog te verkrijgen zijn? Gezochte waardes: 2,5A, 4A, 6A en 10A.                                    
  • Voor de bovenstaande zekering: passchroeven. Dat zijn de metalen dopjes die onder in de zekeringhouder geschroefd zijn, en waar alleen de kop van een bepaalde waarde zekering in past, om te voorkomen dat iemand een zwaardere zekering monteert. Voor de waarden 4, 6 en 10A. 
                                                                            
  • Lasdoos type Hazemeyer, groot en/of klein. Deze zwarte bakeliet lasdozen zaten het en der in de Dregboot. Om de oude te repareren en het elektrisch systeem uit te breiden zijn er nog een paar nodig. Op de foto een grote en een kleine. 
  •                        
  •  Schakelaars en stopcontacten van Hazemeyer, rechthoekig. Zware bakeliet. Diverse hebben we kunnen repareren met door onderdelen te "lenen", maar de voorraad is nu op. We zoeken nog 4 schakelaars en een stuk of 8 stopcontacten.
                               
  • Twee polige stekker met wartelmoer voor de in de boot aanwezige 24 volt stopcontacten. Het is nog niet gelukt uit te vogelen wat voor type connector het is. Wie het weet mag het zeggen. Van wie ze heeft horen we graag.   2 x 4mm pennen, 10mm uit elkaar, in een rond 30mm huis met fijne schroefdraad.
Links wat we hebben, rechts wat we zoeken.

  • Op verschillende plekken in het schip hebben schakelaars gezeten voor de 220V en 24V verlichting. Een aantal is in de loop der jaren verdwenen. De fabrikant is onbekend, ze komen vooral voor in schepen gebouwd begin jaren '50 en uitgerust door De Hoop, Rotterdam. Het porseleinen binnenwerk is van Niko, Belgie. Graag hadden we nog 4 van dit type schakelaar.

  • De Dreg heeft lang rond gevaren met in de stuurhut een Kelvin Hughes MS 26 echolood. We hebben er weer een gevonden, maar er ontbreekt een onderdeel. De Tacho. Die werd gebruikt om het toerental uit te lezen. Dat toerental heeft verband met de voortplantings snelheid van de puls in het water. En die snelheid varieert met hoe zout het water is. Het toerental moest dus afgestemd worden op de saliniteit van het water waarin gemeten werd. 
  • In de Dreg zitten 5 Nieaf Ampere of Volt meters. Bij de meters verschillen eigenlijk alleen de schalen in de meter, soms gecombineerd met eenvoudige elektronica in de meter en bij de Ampere meters de buiten de meter aangebrachte shunt. Onze 5 meters doen het. Maar bij een is het mechanisme om de naald op "nul" te stellend defect, een ander komt spanningsloos niet goed op nul terug en geeft ook te weinig aan. En we willen een extra meter om in het vooronder te kunnen zien hoeveel Ampere de inverter daar straks levert, zodat we weten of we in de kombuis nog een extra pan op kunnen zetten. We zoeken dus nog meters van dit type voor onderdelen en uitbreiding. Het zijn inbouwmeters, diameter gat 124 mm, diameter rand 160 mm.



  • We missen nog een Dreg deur, die naar de oude Mandi ruimte. De kans de originele deur tegen te komen is natuurlijk miniem. Maar een deur die lijkt en pas te maken is is welkom. De linker deur op de foto zoeken we dus.
     
  • Lekbakjes voor onder de patrijspoorten. De gegoten aluminium bakjes vangen het condenswater op dat van het glas van de patrijspoort drupt. Hangt aan twee schroeven, en afneembaar door de twee sleutelgat vormige gaten.    

  • Voor nieuw oud licht in het achteronder zoeken we nog Putslampen en de gebogen verende steun om ze op te monteren. We hebben ondertussen al een aantal lampen, BA22D, opgescharreld, maar nog geen steunen. Meer lampen zijn welkom en om tijdrovende zelfwerkzaamheid te vermijden, we  zijn nog blijer met een steun. Zie ook de foto hier boven uit het vooronder.


  • Het is natuurlijk een detail, en een boot kan ook prima zonder. Maar toch, we zoeken nog Komaliewant. En wel de borden, koppen en schotels zoals die omstreeks 1950 bij de Marine in gebruik waren. Stevig Mosa porselein, Horeca kwaliteit met blauwe rand en het onklare anker er op, bij de borden op de buitenrand. We kunnen al met 4 man dineren, 24 cm, maar willen ook graag ontbijten, 22 cm, en koffie drinken. Wie heeft nog een in ongebruik geraakt aandenken aan z’n Marinetijd. Wij zijn er blij mee. 
               
                             

  • Voor de bakboord Kromhout, tandwiel voor op aandrijfas waaier-koelpomp, met afwijkende tandrichting. De tanden staan de "andere kant" op als standaard, omdat de motor tegen de standaard draairichting in draait. Zie foto, die in de gele cirkel is afwijkend, de andere standaard.
                                         
  • Voor de bakboord Kromhout, tandwiel voor op de nokkenasnaaf voor aandrijving waaier-koelpomp, met afwijkende tandrichting. De tanden staan "de andere kant" op als standaard, omdat de motor tegen de standaard draairichting in draait. 
                               
  • Voor de Collins TCS zoeken we nog bruikbare connectoren voor verschillende verbindings kabels. 
    De Wall mounts waar de connectoren op moeten passen,
    van L naar R, Remote, Transmitter, Receiver

    We hebben onderdelen voor de kabels Power Unit - Transmitter en Power Unit- Receiver, en een losse haakse connector voor de Remote kabel.
    Aan een kabel zit een rechte en een haakse connector, beiden Female. Wat we hebben is in gebrekkige staat.
    Transmitter en Receiver connectoren bij de Power Unit.

    Wat we zoeken zijn connectoren om een kabel voor de Remote te kunnen maken, en connectoren om de Transmitter en Receiver kabels van betere connectoren te kunnen voorzien.
    Daarnaast heeft de Transmitter geen origineel Male chassis deel meer, we zoeken dus die Wall mount ook nog.
    Het fabrikaat van de connectoren is Cannon, de onderdeel-nummers voor de kabels zijn:
    Transmitter:  16 pool female SK-C16-23-1/2AC en SK-C16-21-1/2AC
    Receiver    :  12 pool female GK-12-23-1/2AC    en GK-12-21-1/2AC
    Remote      :    9 pool female GK-9-21-1/2AC
    Met 1/2 wordt bedoeld de kabeldiameter, 1/2" of 12,7mm. Dat mag ook 5/8 of zelfs 3/4 zijn.
    De Wall mount of Bulk head voor de Transmitter is:
    Transmitter:  16 pool male SK-C16-328



  •  _________________

OVERTOLLIG :


  • Brevo keerkoppeling type 105, vertraging 2:1. De koppeling is bijna identiek aan die in de Dreg, met als steunlager rollagers. De bediening is echter anders, het draaipunt van de hefboom zit niet onder de koppelingsas maar er boven, waardoor hij niet 1 op 1 uit te wisselen is. Event. ruilen tegen een identieke koppeling die wel Dreg-identiek is.

  • Nog één Brevo keerkoppelingen type 105. Vertraging 2:1. De koppeling is identiek aan die in de Dreg, maar heeft als steunlager een glijlager i.p.v. een kogellager . De koppeling kan als onderdelen donor gebruikt worden. De bijbehorende 2e koppeling is een nieuw leven in Leeuwarden begonnen.                                                                                               
  • Uitlaatspruitstukken 6LW of 6LS. Meerdere, ook verschillende uitvoeringen, aansluiting uitlaatpijp in het midden maar ook met aansluiting tussen 4e en 5e cilinder of na de 6e cilinder.
  • Allerlei LW onderdelen, waaronder koelpompen, smeeroliepompen, inspuitpompen, 12V startmotoren, 3-cilinderblokken, stoterstangen, oliefilterhuizen,  kleppendeksels e.d.
  • Een aantal plunjer koelpompen. Het zijn Kromhout pompen, gegoten bij Dikkers, Hengelo. De leren plunjer ontbreekt uiteraard, maar kan nog gemaakt worden.  Plunjerstang los verkrijgbaar.
  • Meerdere plunjerstangen voor Kromhout plunjer koelpomp. Gebruikt en een aantal nog nieuw in de marine verpakking.
  • Drie flensen voor montage plunjer koelpomp op een Kromhout  LS. Met bronzen geleide bus voor de plunjerstang.
      
     
  •  Twee excenters met naaf voor aandrijving plunjer koelpomp vanaf de nokkenas LW of LS.