Tijdbalk


Op de tijdbalk staan de belangrijke data uit het bestaan van de Dreg IV, soms aangevuld met data betreffende de andere Dregboten en de moederschepen "Snellius" en "Luymes" bij hun werkzaamheden in Nederlands Nieuw Guinea.
Die data die niet precies bekend zijn, maar wel vermeldenswaardig, zijn
aangegeven met ??.

1948 
  • 16-04  Opdracht tot bouw opnemingsvaartuig  Dreg IV aan de Groot en van Vliet te Slikkerveer.
  • 18-12  Opdracht 24912b voor 4 hand-hydraulische stuurwerken voor "Jaffa" te Utrecht t.b.v 4 Dregboten.
1949
  • 19-04  Tekening Kromhout Motoren Fabriek: "Opstelling 6LSDK (Links gebouwd, Rechts draaiend) met Brevo keerkoppeling en red. 2:1 type "V".  Serienummers: 11490-92-94-96. Tekening laat bakboordmotor zien met lenspomp en plunjer koelpomp.
  • 22-04  Tekeningen "Jaffa" 0,4T hand-hydraulisch stuurwerk voor "3(!) Dregbooten en 6 loodsafhaalbooten".
  • 15-09  Voorgenomen levering 2e set van 2 stuurwerken door "Jaffa" aan de Groot en van Vliet te Slikkerveer.
  • 20-09  Rijksbegroting 1949, 4 Dregboten kosten vermoedelijk Hfl 950.000,= . Dat is per boot Hfl 237.500,= , omgerekend naar 2017-maatstaven komt dat ongeveer op € 1.025.000,=.
  • 14-12  Kiellegging Dreg IV bij De Groot en van Vliet te Slikkerveer, bouwnummer 272 (Intern gebruikt de werf 245, een opengebleven nummer uit de Duitse bezettingstijd).
1950
  • 28-02  Levering Kromhout 6LSDK bouwnummer 174, 11495, Rechts gebouwd Links draaiend.
  • 28-02  Levering Kromhout 6LSDK bouwnummer 175, 11496, Links gebouwd Rechts draaiend.
  • 21-07  Rijksopnemingsvaartuig Zeefakkel, schip voor de Hydrografishe dienst, wordt te water gelaten bij J&K Smit, Kinderdijk.
  • 21-08  Te waterlating Dreg IV bij De Groot en van Vliet te Slikkerveer.
  • 19-09  Uitgaven der Middelen departement van Marine, onder het hoofd Aanbouw punt 3, 4 Dregboten laatste termijn, geraamd 1950 Hfl 230.000,00 en toegestaan voor 1949 Hfl 213.000,00, samen dus Hfl 434.000,00 ofwel bijna 110.000 gulden per dregboot. Dat is ongeveer de helft van de geraamde kosten. Die andere helft zal in 1948 uitgegeven zijn bij ontwerp en opdracht.
  • 25-09  Proefvaart, gevolgd door indienststelling als Dreg IV,  naamsein A920, hulpgetal 1025-13.
  • 02-11  Dreg I en II, verscheping naar Nederlands Nieuw Guinea. De boten worden door de bok Herakles aan boord gezet van de "MS Modjokerto" van de Rotterdamse Lloyd, die ook nog 2 coasters van 170 ton voor de KPM, 2 polikliniekbootjes  van 12,5 ton voor Simavi en zo'n 10 kleinere schepen zal vervoeren.
  • ??-12  Hr. Ms. "Jan van Brakel", een tot opnemingsvaartuig omgebouwde mijnenveger,  vertrekt vanuit de Indische archipel naar NNG.
1951
  • 04-01  Aankomst "Jan van Brakel" in Sorong, NNG.
  • 03-01  Dreg I en II, aankomst in Sorong, NNG. De beide Dregboten en de "van Brakel" beginnen de opnamewerkzaamheden, tot mei '51 bij Sorong en Straat Seleh.
  • 16-03  De Zeefakkel wordt in bedrijf gesteld.
  • ??-??  Machinefabriek "Jaffa", v/h Louis Smulders, Utrecht, wordt overgenomen door Stork. De fabriek gaat verder als Stork-Jaffa.
1952
  •  01-01  Jaarboek de Koninklijke Marine, aanwezig in Nieuw Guinea: o.a. twee dregboten.
  •  04-02  In dienststelling Hydrografisch Opnemingsvaartuig Hr. Ms. "Snellius"
  • 19-02   De Snellius vertrekt naar NNG om de "van Brakel" af te lossen bij het opnamewerk.
  • 16-04   Snellius komt aan in Hollandia, NNG, met schade aan een van de hoofdmotoren.
  • 15-05  "Jan van Brakel" vertrekt naar Nederland, opnamewerkzaamheden worden tijdelijk gestaakt.
  • ??-05   Hervatting opnamewerkzaamheden bij Biak, NNG, door de Snellius, Dreg I en Dreg II.
  • ??-06  Opnames NNG voortgezet in straat Seleh, bij Manokwari, tot December '52.

1953
  • 01-02  Dreg III en IV assisteren bij de evacuatie van slachtoffers van de watersnoodramp in Zeeland en West Brabant. 
  • 02-02  Toen de weergesteldheid zulks toeliet laat de Marine een smaldeel mijnenvegers buitenom naar Dordrecht vertrekken, waaronder de dregboten A919 (Dreg III) en A911 (??). De Dreg I&II zijn dan in NNG, bedoeld wordt de A920 (Dreg IV). Later die week wordt de A919 (Dreg III) ingezet op de Grevelingen bij Dreischor.
  • 07-03 De bemanning van de Dreg IV ontvangt een door koningin Juliana getekende oorkonde als dank voor hun inzet tijdens de watersnood.
  • medio maart-oktober, Zeefakkel, Hydrograaf en Dreg IV brengen een aantal wrakken in kaart en zijn actief in o.a. Schulpengat, westelijke Oosterschelde. De Zeefakkel doet proeven met Decca apparatuur. In NNG zijn de Dreg I en II actief.
  • 21-12 In Fairfax county, Virginia, USA, overlijdt op 71 jarige leeftijd Nicholas H. Heck. Hij wordt gezien als de grondlegger van het Wire-Drag systeem waarmee hydrografische diensten over de hele wereld tot voorbij de eerste helft van de 20e eeuw ondieptes of wrakken opsporen. Hij is ook degene die als eerste speciale schepen hiervoor liet ontwerpen en gebruikte, de grondlegger van de Dregboot dus.

1954
  • 25-03/16-10  Zeefakkel, Hydrograaf en Dreg III actief met hydrografische werkzaamheden. O.a. Waddenzee, Zuidhollandse en Zeeuwse stromen.
  • ??-06  Opnamewerk NNG tijdelijk gestaakt. De Snellius gaat  naar Brisbane voor onderhoud, en komt onderweg in een orkaan terrecht, loopt daardoor schade op.
  • ??-09  Snellius weer terug uit Australie in NNG. Werkzaanheden met Dreg I en Dreg II weer hervat aan de noordkust, opnames Geelvinkbaai en bij Hollandia.
  • 04-11  Mr. Ms. "Luymes" komt uit Nederland aan in Hollandia, NNG, om de Snellius af te lossen die voor groot onderhoud naar Nederland terug gaat.
  • ??-11  De Luymes brengt met de Dreg I en Dreg II de noordkust van NNG in kaart, dit loopt door tot Maart '57.
1955
  • 24-03/15-10  Zeefakkel, Hydrograaf en Dreg IV brengen o.a. de toegang tot Den Helder in kaart, er wordt Decca gebruikt.
  • 24-08  Dreg III, klaarmaken voor  verscheping naar Nederlands Nieuw Guinea in September.
  • 25-10  De Snellius vertrekt na groot onderhoud uit Den Helder terug naar NNG.
  • ??-10  Luymes en Dreg III verrichten  na aankomst opnemings werkzaamheden bij het eiland Biak boven de noordkust.
1956
  • ??-01 Luymes vertrekt voor onderhoud naar Hong Kong.
  • 15-01 Dreg I en II vertrekken met aan boord Roels en Kreffer voor een tocht van 2000 mijl overzee van Manokwari naar Merauke aan de zuidkust.
  • 22-01 Dreg I en II meren af in Merauke langszij de net uit Nederland gearriveerde Snellius. Bij toerbeurt gaan de dregboten in onderhoud op de Gouvenementswerf te Merauke, wat tot begin maart duurt.
  • ??-01  Opbouw Decca hoofdstation bij Merauke aan de zuidkust NNG. De Decca plaatsbepaling moet het tijdrovende trianguleren om de positie te bepalen vervangen. Sneller werken met grotere precisie moet het resultaat zijn.
  • ??-01 Opbouw Decca hulpstation "Red" in het binnenland bij Erambo
  • ??-03  Snellius, Dreg I en II varen naar de noordzijde Straat Prinses Marianne. De Dreg II vaart met Kreffer over zee door naar Manokwari aan de noordkust NNG. Dreg III en klep L9531 varen van Merauke de zuidzijde van Straat Prinses Marianne in, en ontmoeten de andere schepen aan de noordzijde. De dregboten loodsen de Snellius de straat in tot Kimaan, waar Decca hulpstation "Green" opgezet wordt.
  • 19-03/13-10  Zeefakkel, Hydrograaf en Dreg IV brengen div. wrakken in kaart, het vaatwater naar Harlingen wordt opnieuw gelood net als de toegang tot Den Helder en de Wester Schelde.
  • ??-04  De Decca keten aan de zuidkust van NNG is opgebouwd en in bedrijf. Snellius begint met opnamewerkzaamheden gebruikmakend van Decca, geassisteerd door "communicatievaartuig" Dreg III. De Dreg III heeft geen Decca apparatuur aan boord. De Dreg I vaart over zee terug naar Manokwari.
  • ??-09  Dreg IV aanwezig bij redding bemanning Belgische kustmijnenveger "Spa M927" van de noordpier te Hoek van Holland. Wat de Dreg IV daar deed, geen idee, maar ze kwam wel op de foto toen de reddingboot binnen voer. De "Spa" heet tegenwoordig "Bernisse" en ligt in de Leuvenhaven te Rotterdam.
1957
  • ??-03  De Luymes, Dreg I en Dreg II ronden de opnamewerkzaamheden aan de noordkust NNG af. De Luymes keert naar Nederland terug voor groot onderhoud.
  • 18-03/12-10  Zeefakkel, Hydrograaf en Dreg IV brengen wrakken ik kaart, o.a. de Victoria City, de Gruno, de Sirabuen.
  • 21-10  Werkzaamheden met Decca aan de zuidkust NNG
1958
  • 01-01  In NNG zijn drie Dregboten volgens Jaarboek Koninklijke Marine
  • 05-06  De Luymes op weg terug naar NNG maakt een stop in Southampton waar personeel van Kelvin Hughes in 3 dagen op de Luymes en de 3 motorsloepen echoloodinstallaties inbouwen. Naar alle waarschijnlijkheid MS26.
  • 15-09  De Luymes keert terug vanuit Nederland in Biak, noordkust NNG.
  • ??-10  De Luymes vertrekt naar de zuidkust van NNG om de Snellius af te lossen. De Snellius gaat voor groot onderhoud terug naar Nederland. De Dreg III assisteert de Luymes, maar wordt niet meer gebruikt voor opnames  maar voor transport van post en materiaal van en naar de wal. Kennelijk heeft de inbouw van de MS26’s het werken ingrijpend veranderd.
1959
  • ??-??  Dreg I en Dreg II gaan te Manokwari aan de noordkust van NNG in conservatie, dregwerkzaamheden noordkust NNG beeindigd.
  • 16-03/10-10  Zeefakkel, Hydrograaf en Dreg IV brengen wrakken in kaart, peilingen bij Schulpengat en de aanloop IJmuiden. Er wordt gebruik gemaakt van Decca.
  • ??-10  De Snellius keert terug in NNG, opnames aan de zuidkust bij Fak Fak en Kaimana. De Dreg III assisteert de Snellius, maar wordt niet meer gebruikt voor opnames maar voor transport van post en materiaal van en naar de wal.
1960
  •  31-01 Een van de Dregboten, vermoedelijk de Dreg III, assisteert bij de redding van drenkelingen van de gestrande Regina Maris, gestrand onderweg van Wamal naar Merauke aan de zuidkust NNG. 14 opvarenden worden gered, 2 vermist.
1962
  •  ??-??  De Decca keten aan de zuidkust van NNG wordt verplaats om het opnamegebied uit te bereiden.
  • ??-06  Een Dregboot, waarschijnlijk de Dreg I of II, brengt 25 gevangen genomen Indonesiche infiltranten van Biak naar Woendi.
  • 01-10  Nederlands Nieuw Guinea wordt overgedragen aan de verenigde naties, de Dreg I, II en III worden naar Nederland terug verscheept.
1963
  • ??-??  De 4 dregboten liggen liggen in het Werfkanaal te Willemsoord voor groot onderhoud. Bij de 3 Nieuw Guinea boten worden de tropententen definitief verwijderd. Bij alle boten wordt de voorsteven opgeboeid. Waarschijnlijk worden nu op de voorkoekoek ook de uitzetbare luiken vervangen door ingelaste plaat met lichtranden. Het kan zijn dat dit onderhoud doorloopt tot in voorjaar 1964.
  • ??-??  De Luymes en de Snellius zijn terug in Nederland en worden verbouwd. De Snellius bij Gusto, Schiedam. Ook bij deze schepen wordt de voorsteven opgeboeid om overkomend buis water tegen te gaan. Er wordt modernere apparatuur aan boord geïnstalleerd.
1964
  •  15-02  Het Algemeen Handelsblad publiceert een pagina groot artikel over de  hydrografische dienst. Op een van de foto's staat overduidelijk een Dregboot. 
  •  26-03  Stabiliteitsproeven Dreg IV in het Boerenverdriet, Den Helder
  •  05-03  Echolood en Decca installatie ingebouwd bij Dreg IV.
  • 20-05  Verschansing verhoogd.
  • ??-??  Gegevens Lichte en Kleine Vaartuigen. Hydrografie is voornemens 3 van de 4 Dregboten in te zetten voor opname werkzaamheden, de 4e blijft reserve. Draaiuren motoren Dreg IV:   SB 319, BB 326. Geschatte datum afvoer vaartuig 1968.
  • ??-??  Vervanging metalen dregboeien en gewichten door een nieuw ontwerp, opgebouwd uit kunsttof bollen.
  • 19-09 De Zeefakkel, geassisteert door twee Dregboten, voert opnemingswerk uit ten noorden van Ameland vanuit de werkhaven bij Oostmahorn.
  • 14-12   Trekkrachtmeet installatie ingebouwd bij de Dreg IV.
1965
  • 12-02  Volgens datum tekening "AFA apparatenfabriek Schiedam, Hydr. Schema 'Dreg'-schepen" zijn de Brevo keerkoppelingen gehydrauliseerd en is de  bediening motoren vervangen door de nu nog aanwezige AFA Kabeltelegraaf. Hierdoor kon zonder machinist in de machinekamer gevaren worden.
  • 21-09  Rijksbegroting, Hfl 700.000,00 gereserveerd voor vervanging 4 Dregboten, het bedrag is voor de vervanging van de eerste boot, waarvan de kosten geschat zijn op Hfl 750.000,00.
1966
  • ??-??  Kromhout Motoren Fabriek Amsterdam overgenomen door VMF/Stork-Werkspoor
  • 03-03  Vorming van scheepsbouwonderneming RSMS, een samenvoeging van De Schelde in Vlissingen, de RDM in Rotterdam en motorenbouwer Thomassen uit de Steeg.
  • 04-07 Tussen Staveren en Lemmer brengen 3 geel geschilderde Dregboten ondieptes in het IJsselmeer in kaart. Met name bij Vrouwenzand en de Steile Bank. Een ongekarteerde ondiepte wordt gevonden.
  • ??-??  Bij de RDM in Rotterdam wordt begonnen met de bouw van de onderzeeboten Zwaardvis en Tijgerhaai.
1967
  • ??-??  Kromhout, laatste dieselmotor verlaat de fabriek in Amsterdam.
1969
  • ??-??  Kromhout fabriek in Amsterdam gaat dicht.
1970
  • 01-01  Tijdschrift "Hydro International", bijdrage  "As it was" door J.C. Kreffer over ontwikkeling dregmethode in Nederlands Indie in de jaren '30, en inzet van de Dregboten in de jaren '50 in Nederlands Nieuw Guinea.
  • 06-04  Dreg I van de sterkte afgevoerd, verkocht aan een partikulier.
  • 06-04  Dreg II van de sterkte afgevoerd, verkocht aan een partikulier, dhr Peetoom te Haarlem. Hfl 17.600,00
  • 06-04  Dreg III van de sterkte afgevoerd, verkocht aan een partikulier, dhr Vader te Den Helder. Hfl 14.273,00
  • ??-??  Dreg IV begint als laatste Dregboot samen met de Zeefakkel en incidenteel een tonnenlegger, de Zaandam of de Terschelling, aan opnemingswerkzaamheden op de Zeeuwse wateren en de Waddenzee.
1971
  • 01-01  Scheepsbouwconcern RMSM wordt samengevoegd met Verolme en gaat verder als RSV.
  • 02-07  Onderzeeboot Hr.Ms. Zwaardvis te water gelaten bij de RDM te Rotterdam.
1972
  • 15-05  De Dreg IV zou einde dat jaar bij Hydrografie “Bedankt” worden. De boot zou dan aan CMM Rijnmond ter beschikking gesteld kunnen worden als vervanging van de open schouwen die Marine personeel tussen de RDM en Wilton Feijenoord vervoeren, waar toen onderzeeboten gebouwd en onderhouden werden.
  • 25-05  Onderzeeboot Hr.Ms. Tijgerhaai te water gelaten bij de RDM te Rotterdam.
  • ??-??  De Dreg IV is samen met de Zeefakkel aan het werk in Zeeland, aan boord o.a. Niek de Kroon.
  • ??-??  De Dreg IV is samen met Tonnenlegger Zaandam aan het werk op de Waddenzee, aan boord o.a. Niek de Kroon.
  • 29-06  De chef der Hydrografie stuurt een nota naar de minister van defensie waarin hij aangeeft na buiten gebruik stellen van de Zeefakkel, de Dreg IV graag wil blijven gebruiken zolang dat technisch mogelijk is. Zeefakkel en Dreg IV hadden de voorafgaande jaren samen veel opnemingswerkzaamheden uitgevoerd.
  • 19-10  Het geschikt maken van de Dreg IV als communicatievaardigheden voor Rotterdam is geraamd op: Aanpassen boot Hfl 25.000 en plaatsen radar Hfl 9.000.
  • 20-10  De Chef de Hydrografie schrijft aan de Commandant der Zeemacht dat de Dreg IV door de Rijkswerf aangepast zal worden voor personenvervoer in Rotterdam. Wel moeten er dan andere vaartuigen ter beschikking komen voor incidentele hydrografische werkzaamheden op de Waddenzee en het IJsselmeer.
  • 26-10  De Zeefakkel wordt door de dienst Hydrografie uit dienst gesteld.
  • 23-11  Een bericht van de Marine Den Haag aan de Rijkswerf met het verzoek de Dreg IV gereed te maken voor gebruik als communicatievaartuig. A verwijderen dregtuig en boeistoelen. B aanbrengen lichte overkapping over het achterschip. C verhogen van de railing. D aanbrengen radar installatie. 
  • 05-12  Er wordt voorgesteld een VHF op de boot te plaatsen, en de voorbereidingen te treffen voor plaatsing van een Swordfish HF Z/O installatie. Of er radar komt is nog onzeker.
  • 22-12  De bij de Marine gebruikte radar KH 14/9 zou niet geschikt zijn voor gebruik op de rivier. Advies: geen plaatsing radar en dus ook geen plaatsing VHF.
1973
  • 11-01  Een radar kiezen voor de Dreg IV lijkt niet eenvoudig. De Marine heeft geen ervaring met een rivierradar, ze gebruiken alleen radar op zee. De gebruikelijke KH 14/9 is niet erg geschikt voor op de Nieuwe Maas, inbouw (uit eigen voorraad??) kost HFL 9.000. Een bij de Marine onbekende KH rivierradar kost Hfl 15.000 en het onderhoud moet uitbesteed voor Hfl 1.700 per jaar. Daar komt nog een opleiding voor de schipper en bootsman bij.
  • 15-02. De wijzigingen  aan de Dreg IV moeten uitgevoerd worden zoals voorgesteld, met uitzondering van de voorgestelde radar, dat wordt een rivierradar.
  • 18-08  Indienststelling onderzeeboot Hr.Ms. Zwaardvis bij de RDM te Rotterdam.
  • 20-10  Indienststelling onderzeeboot Hr.Ms. Tijgerhaai bij de RDM te Rotterdam.
1974
  • 14-02  Verzoek aan het CMM Rijnmond de A920, voormalig Dreg IV,  varend over te nemen van de Rijkswerf.
  • 18-03  Eerste aanpassing tekening, naamswijziging van Dreg IV naar Communicatie Vaartuig Rijnmond.
  • 27-03  Tekening plaatsing Radar KH 17, tevens tekening plaatsing Zend/Ontvanginstallatie "Swordfish" en Sailor VHF ter vervanging Collins zender/ontvanger.
  • 02-04   Laatste aanpassing tekening, naamswijziging van Dreg IV naar Communicatie Vaartuig Rijnmond.
  • ??-??  Waarschijnlijk ingezet als Communivatievaartuig Rijnmond voor CMM Rijnmond in Rotterdam, ligplaats Waalhaven / RDM. 
1975
  • 19-07  De Dreg IV, A920, ligt in Den Helder voor de motorenloods, kennelijk voor onderhoud of aanpassingen. Schoorsteen en kap van de machinekamer zijn verwijderd.
1977
  • ??-??  Intergratie van Stork-Jaffa in Stork-Bepak.
1978 
  • 25-05  Wijziging naamsein Dreg IV van A920 in Y8620.
1979
  • 11-10  Kiellegging onderzeeboot Hr. Ms. Walrus bij de RDM te Rotterdam.
1981
  • 24-09  Kiellegging onderzeeboot Hr. Ms. Zeeleeuw bij de RDM te Rotterdam.
1983
  • 06-04  Het RSV concern waar de RDM onderdeel van uit maakt gaat failliet. De afdeling Marine scheepsbouw wordt in een apart bedrijf ondergebracht, RDM Nederland B.V., met als enige aandeelhouder de Nederlandse staat.
1986
  • 12-06  Kiellegging onderzeeboot Hr. Ms. Dolfijn bij de RDM te Rotterdam.
  • 22-10  Dreg IV van de sterkte afgevoerd, voorgenomen afstoten via Domeinen.
1987
  • 10-03  Brief schenking "Communicatie Vaartuig Dreg IV" aan de stichting BOZ te Vlissingen.
  • 23-03  Protocol van overdracht Dreg IV aan BOZ, getekend te Den Haag.
  • 27-03  Begin 3 daagse overtocht van Den Helder naar Vlissingen.
  • 12-04  De Dreg IV vaart nog zonder aanpassingen door de haven van Vlissingen.
  • 02-05  De Dreg IV is zwart geschilderd en afgemeerd voor werkzaamheden bij de kade van Rijks Waterstaat aan de Prins Hendrikweg te Vlissingen.
  • 16-06  Opdracht tot verstrekking magazijngoederen, overdracht reservedelen van de Marine aan BOZ.
  • 11-11  Beschikking Domeinen tot verlenen vergunning aan BOZ voor het leggen van 2 dekkingstonen in de Westerschelde gedurende het jaar 1988.
  • 21-11  De Dreg IV ligt afgemeerd aan de kade van RWS, er staat nu een A-frame kraan op het achterdek en de schoorsteen is zwart.
1991
  • ??-??  In de zomer vindt de BOZ met de scanner van de Dreg IV het wrak van de "Roompot".
1994
  • ??-09  Artikel over BOZ en Dreg IV in jubileumnummer Nehalennia.
1995
  • ??-11  BOZ verkoopt het voormalige marinevaartuig Dreg IV. Reden is dat de kosten niet meer op te brengen zijn.
1996
  • 21-04  De Dreg ligt bij de werf Reimerswaal in Hansweert, mogelijk voor de verkoopkeuring. Aan de spiegel hangt een contraptie om met een van de schroeven zand van de bodem te spoelen.
  • ??-??  G. Tecklenburg is eigenaar Dreg IV en wijzigt de naam in Ithaca. Met het schip wordt vanuit Den Bosch een duikschool gevoerd. Werkgebied Zeeland en de Noordzee. Het bedrijf is officieel gevestigd dd 16-12-1996.
1997
  • 07-02  Ithaca ligt in de Ertveldplas bij Den Bosch.
  • ??-11  De Beting, welkom nieuwe leden, G. Tecklenburg, mslb "Ithaca", ex Dreg IV A920
1998
  • ??-??  Stork-Bepak, voorheen Stork-Jaffa, verhuisd van Utrecht naar Raamsdonksveer.
1999
  • ??-??  Afbraak "Jaffa" fabriekscomplex in Utrecht.
2002
  • 26-09  Ithaca, voorheen Dreg IV te koop aangeboden, G. Tecklenburg.
  • ??-??   Stork-Bepak, voorheen Stork-Jaffa, verhuisd naar de voormalige Kromhout motoren fabriek in Amsterdam Noord.
2004
  • ??-??  Uitgave boek "Toppies in de Tropen" door H.N.B.Roels, over de hydrografische werkzaamheden in de jaren '50 in Nieuw Guinea, met inzet van 3 Dregboten.
  • ??-02  ViaBoten, ex marineschip Ithaca te koop aangeboden, G. Tecklenburg
  • ??-??  Overdracht Ithaca van G. Tecklenburg aan J. Quee
  • ??-??  Wijziging naam in Dreg IV
  • ??-??  Brandmerk aangebracht
2007
  • 14-02  Voorlopig koopcontract Dreg IV J. Quee / G. Balster
  • 22-03  Akte van levering Dreg IV van J. Quee aan G. Balster
  • 07-04  Dreg IV onderweg naar Groningen
  • 12-04  Dreg IV Steenhouwerkade Groningen
  • 03-05  Dreg IV Reitdiepskade Groningen
  • 18-11  Dreg IV verhuisd van Martenshoek naar Delfzijl
  • 24-11  Ophalen reserve delen uit Dordrecht, opslaan in Martenshoek
2008
  • 29-04  Dokbeurt Groningen, begin groot onderhoud en restauratie.
2009
  • 31-03  Begin vervangen spanten en wrangen voorschip.
  • 16-12  Motorfundatie voor origineele SB motor, t.b.v motorrevisie  in werkplaats.
2010
  • 04-08  Verhuizen reservedelen Martenshoek-Delfzijl.
  • 04-11  Nieuwe generator geleverd ter vervanging van 2 verwijderde generatoren.
2011
  • 29-07  BB motor Dreg II opgehaald met motorfundatie en naar werkplaats gebracht.
  • 18-08  Schilderwerk machinekamer BB klaar op accukist en onderzijde gangboord na.
  • 06-10  Bakboord berghout, laswerk klaar, rubber vervangen en gemonteerd met spanstrip.
  • 10-10  AIS ingebouwd, de Dreg IV is nu op de PC te volgen.
    2012
    • 19-01  Bezoek aan Dreg II, "Falcon", te Nulde.
    • 16-09  Reserve onderdelen Kromhout gedoneerd gekregen, afkomstig van voormalige scheepswerf.
    2013
    •  04-03  Na veel zoeken en proberen eindelijk reserveseals voor de centrifugaal koelwaterpompen gekregen uit Italie. De motorkoeling kan nu aan SB afgemaakt worden.
    •  30-03  Bezoek aan "v. Versendaal", ZKK Moerdijk, i.v.m. KH MS26 dieptemeter en   documentatie Kromhout 6LSW II motoren.
    •  13-04  In 's Gravendeel  onderdelen gedemonteerd  van de "Schuiling" voor het electrisch systeem, zekeringkasten, schakelaars en lasdozen.
    •  21-04  Bezoek aan de "Roermond" te Lemmer, die een aantal schakel- en zekeringkasten gedemonteerd hebben en de overbodige onderdelen doneren.
    •  24-05  Kromhout onderdelen overgenomen van de Dreg II, die nu twee DAF's heeft. O.a. 2 keerkoppelingen, cilinderblokken en de grote verrassing: een werkende 66℃ thermostaat.
    2014
    •  11-02  Begonnen met het ombouwen van de 220VDC kast naar 230VAC. Plaatsen aardlekschakelaars, ombouwen voltmeter, vervangen schakelaar, vervangen deel bedrading.
    •  16-04  Binnenkant 220VAC schakelkast vrijwel gereed. Kabels zijn gedemonteerd om later weer aangesloten of vervangen te worden. De nieuwe Santon schakelaar is geplaatst.
    • 24-04  De fundatie voor de generator is in wording. Het frame komt op de plek waar vroeger de generator stond, met er onder ruimte voor extra accu's.
    • 14-08  Aankomst van de Dreg I in Groningen. De Dreg I is over genomen door Koos Westerhof, zodat nu twee dregboten Groningen als thuishaven hebben.
    • 16-09  Weer met de stoomcleaner door de machinekamer, in een poging nu definitief van de vetput af te komen. Resultaat: veel werk en nog niet helemaal vetvrij.
    • 09-10  Begonnen met het schilderen en coaten van de SB kant van de machinekamer.
    • 22-11  In Bolsward wordt een nog goed draaiende 6LW uit een sleepboot getakeld. De motor heeft de komplete handstart inrichting er nog op zitten. Het gaat de donor worden voor de bakboord.
    • 11-12  Het op 9-10 begonnen schilderwerk is klaar. Begonnen met kabelbanen monteren.
      2015

      • 19-02  Walstroom aansluitkast voor aan achterzijde stuurhut gebouwd.
      • 16-02  De 6LW motor wordt ( wat een service! ) door de vorige eigenaar in Groningen afgeleverd.
      • Uitbreiding motorbewaking met lage druk alarm voor hydrauliek systeem dat keerkoppelingen bedient.
      • 13-03  In de gangboorden lassen van 12mm dikke platen waar later de middenbolders op komen.
      • 10-04  Inlassen 3mm plaat in machinekamer opbouw bij einde rail stuurhutdeur.
      • 14-04  Centraal aardpunt terug van de ver-tin/ver-koperij.  Ingebouwd onder de HS kast.  

      2016
      • 19-02  Nieuwe bijboot opgehaald in Friesland. Zeilen, roeien en 4-takt-moteren kan vanaf nu in de nieuwe "Mandibak".
      • 23-02  Poging bronsen afsluiter voor toilet te lassen lukt niet, uitbesteed aan een vakman die het wel lukte.
      • 24-02  Dokbaas Koos doneert twee oude engelse Map Reading Lamp 'en. Ze worden omgebouwd naar 24VDC LED in rood en wit.
      • 05-04  Begonnen opknappen bord met pakking-snijgereedschap.
      • 09-08  Overstroom alarm dieselbunkers gemaakt.
      • 23-08  Begonnen met de nieuwe middenbolders.
      • 25-08  Laag niveau alarm diesel dagtank gemaakt.
      • 31-08  Laswerk binnenzijde machinekamer, bij afwatering ruit SB-achter het ijzer herstellen.
      • 05-09  Begonnen uitbikken voorpiek en ankerketting bakken, voorwerk voor komende dokbeurt.
      • 08-09  Achterste accukist verwijderd, met beluchting, om bij vlak te kunnen in dok.
      • 13-09  Invloei gemaakt voor koeling hydrauliek, in dok in te lassen en later aan te sluiten.
      • 19-09  Middenbolders op de vorig jaar in de gangboorden gelaste fundatieplaten gelast.
      • 19-09  Spant 36 uit het drijvende schip geslepen, wordt in dok vervangen.
      • 21-09  Uitlaatdoorvoer met afsluiter gemaakt voor later te plaatsen generator.
      • 23-09  Lenskast met afsluiters gedemonteerd voor betere toegang tot vlak in dok.
      • 26-09  Dreg gaat voor de tweede keer in het dok van Koos en Bart. Zal er 3 weken in blijven.
      • 27-09  Onderwaterschip schoon, anodes gedemonteerd, koelers gedemonteerd. Klaar voor onderwaterverf.
      • 27-09  Begonnen inbouw boegschroef.
      • 27-09  Begonnen inbouw extra afsluiters t.b.v. koeling hydrauliek.
      • 28-09  Begonnen reparatie machinekamervlak.
      • 30-09  Oplassen en slijpen machinekamervlak klaar.
      • 01-10  Nieuwe bodem ankerkettingbakken klaar.
      • 02-10  Begonnen reparatie vlakafsluiter lenskast en verf-klaar maken invloei en vlak bij afsluiter.
      • 03-10  Achterschot vuilwatertank gerepareerd, stukje in gelast.
      • 03-10  Platen van spiegel geslepen, IS van VLISSINGEN komt te voorschijn.
      • 03-10  Begonnen afspuiten verf boven water op romp.
      • 04-10  Spant 36 gerepareerd, wrang ingelast.
      • 06-10  Vlak bij BB sensorpot gerepareerd.
      • 06-10  Laswerk tunnel boegschroef klaar.
      • 06-10  Afspuiten verf boven water klaar, boot is nu weer zwart.
      • 08-10  Weg schuren witte verfresten op romp klaar, begonnen met  coaten.
      • 10-10  Rand vuilwatertank oplassen klaar.
      • 12-10  Doorvoer generator uitlaat geplaatst.
      • 13-10  Verfwerk in machinekamer bij lensafsluiter klaar.
      • 13-10  Verfwerk buiten om klaar, boot is weer grijs.
      • 17-10  Lensafsluiter terug geplaatst.
      • 17-10  Koelers motoren terug geplaatst.
      • 17-10  Boegschroef ingebouwd.
      • 17-10  Diepte merken opgeschilderd.
      • 18-10  Anodes geplaatst, koelkasten weer dicht, sectie slingerkiel weer gemonteerd.
      • 18-10  s' Middags: Dreg weer in het water, alles waterdicht.
      • 05-11  In vooronder en mandiruimte het staal onder de vloer gecoat. 

      2017
      • 20-03  De ankerlier wordt van het dek getakeld om met de ankerkluizen aan de gang te kunnen.
      • 24-03  De Dreg IV heeft een wapenschild.
      • 06-04  Ankerkluizen verwijderd.
      • 18-05  Nieuwe ankerkluizen klaar en terug van de verzinkerij.
      • 30-08  Voorpiek helemaal klaar en in de coating, klaar voor de nieuwe ankerkluizen.
      • 19-12  De NAV1 kast wordt aangepast aan de CBB/CvO eisen.

      2018
      • 26-05  Handlenspomp machinekamer gereviseerd, nieuwe pakking stopbuspakking.
      • 15-05  Lensleidingen in de machinekamer gedemonteerd. Binnenkant schoon gemaakt    (Stoomcleaner) en buitenkant geschilderd.
      • 15-05  Sensor in dagtank MK gemonteerd i.v.m. CBB/CvO.
      • 19-05  De verzinkte ankerkluizen worden in de voorpiek gelast.
      • 23-05  Lensleiding elec. pomp vooronder geplaatst.
      • 24-05  Peilglas dagtank gedemonteerd, nieuwe pakkingen, nieuwe verf en een schaalverdeling aangebracht.
      • 25-05  Binnenkant dagtank schoongemaakt.
      • 01-06  Handlensleiding voorpiek weer gemonteerd en aan WD schot vast gezet.
      • 04-06  Schotten ankerkettingbakken gerepareerd/gelast en laten verzinken.
      • 08-06  Begonnen met schoonmaken vlak MK tussen motoren.
      • 13-06  Lensleiding elec. pomp voorpiek geplaatst.
      • 20-06  Luik gemaakt in stalen plaat in vloer bij doorgang MK-Achteronder.
      • 04-07  Begonnen met oplassen putten in vlak MK tussen motoren.
      • 11-07  De nieuwe accu's in de accubakken in de MK geplaatst.
      • 16-07  Boot in het dok voor inspectie i.v.m. CBB/CvO.
      • 19-07  De Dreg III, alias Poolster bezoekt de Dreg IV.
      • 20-07  De schroefasseals krijgen weer beschermkappen.
      • 22-07  De naam wordt op de boeg geschilderd.
      • 22-07   Inspectie casco en veiligheid voor CvO/CBB.
      • 23-07  Boot weer uit het dok.
      • 24-07  Slampampers klaar gemaakt zodat de ankerketting weer aan de boot vastgezet kan worden.
      • 01-08  Begonnen met het polyester dak op de stuurhut. Oude gaten definitief dicht, nieuwe epoxy coating en steunen voor verlichting e.d.
      • 13-09  Polyester/epoxy dak stuurhut klaar.
      • 16-09  Begonnen met voorbereidingen acculader 58/3.
      • 26-09  Demonteren ankerlier. Assen en tandwielen er uit, onderdelen laten stralen en repareren, oplassen en verven waar nodig.
      • 10-10  Voordek eindelijk kaal en schoon, de oude epoxy is er af en de nieuwe verf kan er op.
      • 01-11  De onderdelen van de ankerlier zijn na reparatie en restauratie klaar om geschilderd te worden.
      • 08-11  Verstevigingen dekstringer achteronder klaar.
      • 12-12  Begonnen met aanpassen sparing waterdichte deur machinekamer.
      • 20-12  Kantelmechanisme marifoonantennes klaar en aan schoorsteen bevestigd.

      2019
      • 04-02  Borden met ENI nummer op zijkant boot geplaatst.
      • 05-02  Bekleding ankerkettingbakken klaar.
      • 21-03  Waterdichte deur tussen achteronder en machinekamer klaar.
      • 22-03  Begonnen ankerlier terug te plaatsen op voordek.
      • 01-04  Afscherming uitlaatspruitstukken hoofdmotoren gemonteerd.
      • 04-04  Verplaatsen O21 i.v.m. geplaatste waterdichte deur.
      • 11-04  Ankerketting besteld in Rotterdam.
      • 15-04  Ankers besteld Zwijndrecht.
      • 16-04  Pannenvanger op kooktoestel afgerond.
      • 18-04  Wasleiding ankerkluizen aangebracht.
      • 02-05  Voorschot ankerkettingbakken weer terug geplaatst.
      • 10-05  Ankerketting aan boord in ankerkettingbakken.
      • 21-05  Ankers na aanpassing aan boord en getest.
      • 27-05  Montage ankerlier op voordek afgerond.
      • 02-06  Acculader 58/3 gemonteerd.
      • 06-06  Bedrading HLS teruggebracht naar origineel.
      • 01-07  1e anker na verzinken en coaten weer terug aan boord.
      • 03-07  Afdekkappen V-snaren gemonteerd.
      • 05-07  Herinspectie veiligheidskeuring CvO/CBB.
        • 07-08  Maststeun klaar en op het dak geplaatst.
        • 04-09  Definitieve leiding luchthoorn geplaatst.
        • 28-10  Gereviseerde compressor luchthoorn geplaatst.
        • 01-11  Nieuwe wierpot generator geplaatst.
        • 24-12  Laatste kabels in voorpiek gelegd.

        2020
        • 23-01  Ophalen tekeningen uit Archief Rijkswerf in Den Helder.
        • 18-02  Acculader Gen 58/3 opgehangen en in gebruik.
        • 10-03  Op bezoek bij de oude hulpmotor uit de Dreg IV in het Kromhout museum.
        • 19-04  O32 kast voor besturing ankerlier klaar.
        • 27-04  Ankerkluisdeksels getest en klaar.
        • 02-06  De HS-kast hangt weer definitief op z'n oude plek, eerste grote stap naar nieuw 230V systeem.
        • 03-06  Debeg/Sailor Radio Richting Zoeker kado gekregen.
        • 11-07  Naar Radio Holland Rotterdam om een overjarige Kelvin Hughes dieptemeter op te halen. Helaas niet het gewenste type MS 26 dat ooit
          in de 
          Dreg IV hing, het was een MS 29.
        • 15-07  Ankerliermotor geplaatst.
        • 25-07  Bedieningskast ankerlier O32 in voorpiek geplaatst.
        • 10-08  Kabels weer op HS kast aangesloten.
        • 15-08  Na veelvuldig contact met de mannen die de SCH 236 restaureren,
          zie: https://www.sch236.nl, in Leeuwarden onze Kelvin Hughes MS 29 Fishfinder kunnen ruilen met hun MS 26 Hydrographic Survey echolood.
          Eindelijk, de Dreg IV heeft weer een Dreg-dieptemeter!
        • 29-08  Onderverdeelkast O21 weer bekabeld na verplaatsen i.v.m. WD deur machinekamer.
        • 04-11  Het laswerk aan de stringer die in het achteronder ter hoogte van het berghout de boot weer stevig moet maken is eindelijk af.
        • 02-11  Begonnen verwijderen marode epoxycoating van gangboorden.
        • 05-11  Nieuwe doorvoeren lensleidingen door achterschot machinekamer gemaakt.
        • 07-11  Vlak bij WD deur machinekamer gecoat.
        • 16-11  Beide gangboorden ontdaan van marode epoxycoating.

        2021
        • 21-01  De lenskast en de gereviseerde lens afsluiters worden in de boot teruggeplaatst.
        • 24-03  Het schakelpaneel voor de automatische bediening van de lenspompen en ventilatoren is getest en klaar. Kan ingebouwd worden als de kast klaar is.
        • 29-03  Bokjes gemaakt voor “nieuwe” Kromhout Dregboot motoren.
        • 03-04  "Nieuwe" Kromhout motoren, ex Dreg III, opgehaald en naar de werkplaats gebracht.
        • 15-04  Kromhout kolomboor opgehaald voor in de Kromhout werkplaats.
        • 14-06  De schakelkast voor de bediening van de lenspompen en de ventilatoren is klaar en op z’n plek gehangen.
        • 09-08  Een Collins TCS-set wordt opgehaald bij de vorige eigenaar, de Dreg IV heeft nu een Z/O installatie zoals die in 1950 aan boord stond.
        • 14-10  We krijgen mail van Niek de Kroon die van ‘69 tot ‘73 bij de Hydrografische dienst gewerkt heeft. Dat resulteert is kleurenfoto’s van een gele Dreg IV, met een Decca MK 12 en een Collins TCS zichtbaar in de stuurhut. En een originele sleutelhanger van de stuurhutdeur. 
        • 03-12. Er wordt een display van een  Decca MK 12 plaatsbepalingssysteem aangeboden. De verdere afhandeling en eventueel ophalen zal tot januari ‘22 moeten wachten.

        2022
        • 04-01. Eindelijk is de middelste steun voor de railing aan de spiegel klaar. Er hoort daar op een Dregboot geen railing, maar mét is het toch wel wat veiliger. Ook zijn de bevestigingen aan die railing en de schoorsteen voor de heklichten klaar, en de vlaggenmaststeun.
        • 03-02.  De Dreg IV heeft een Decca Mk 12 navigatieapparaat. De Decameter, het deel waarop je de Decca Navigator afleest en die stuurboord voor in de stuurhut stond, is opgehaald bij een gulle gever.
        • 26-05. Toch nog een paar Kromhout onderdelen boven water weten te krijgen. Waaronder een tandwiel voor de koelpompas van de "verkeerd om" draaiende bakboord motor. Weliswaar 1 tandwiel van een set van 2, maar hiermee is het bewijs geleverd dat de tandwielen in het wild bestaan hebben, en niet een eenmalig experiment van de Marine waren.Verder zoeken dus.
        • 03-06.  Uitneembaar Luik in waterdicht schot voorpiek definitief terug geplaatst.
        • 12-06.  De twee oorspronkelijke vlaggenmasten die bij de boot waren zijn weer “nieuw”. Met elk een nieuwe beukenhouten knop, afgewerkt met bladgoud. Zie ook 04-01.
        • 20-06.  De scheidingstrafo is geplaatst en aangesloten. Vanaf nu veilige walstroom, veilig voor de mens en het stalen casco.
        • 29-09.  Na (eindelijk) openmaken Luik in schoorsteen, bouten vervangen en nieuwe draad getapt en luik makkelijk uitneembaar gemaakt. Lekranden opgelast, gecoat en terug geplaatst.
        • 14-11.  Vluchtluik voor vooronder bij Mandiruimte beter gangbaar gemaakt, luikrand waar weggeroest opgelast, rubber vervangen, nieuwe scharnieren gelast en dichtval beveiliging gemaakt.

        2023
        • 23-01.  Oude ankerlicht aansluiting binnenzijde boeisel SB veranderd in aansluiting boegzoeklicht.
        • 02-02.  Beluchting voorpiek opnieuw gelast en verlengd om indringen van zeewater beter tegen te gaan.
        • 06-02.  Geleiderol voor verhaalkop in boeisel verwijderd door de as door te zagen en die uit de rol te persen. Nieuwe onderdelen gemaakt zodat de rol weer werkt zoals het hoort. 
        • 28-03.  Een olielekbak opgehangen onder de worm kast van de ankerliermotor. Waren we eerder al van plan, maar kwam er nooit van. Aluminium naafje gedraaid voor op de as die onder uit de worm kast steekt, en daar heeft buurman Klaas een ronde aluminium bak aan vast gelast. Dankjewel buurman!
        • 05-05.  Er staat weer een mastje voor de Geus voor op de boeg. De vorige is er jaren terug al spontaan vanaf gevallen. Nu een nieuwe, waarop ook het boegzoeklicht gemonteerd kan worden.
        • 01-06.  Bij het plaatsen van het mastje voor de Geus, bleek de bovenrand van het boeisel aan stuurboord her en der marode. Nieuwe stukken ingelast, alleen het laatste stuk bij de bolderkast moet nog. Je moet ook wat te doen over houden natuurlijk!
        • 18-08.  Er is een tweede set Z/O Collins TCS gevonden. Voor onderdelen en betere kasten. Een van de kasten was (Marine) grijs. Van de 4 kasten die we nu hebben zijn de beste 2 gestraald en gespoten. Ook de gemaakte steunen om de kasten te kunnen koppelen zijn nu klaar en staan in de zwarte Krimplak.
        • 18-09.  De laatste schakel in de motorische aandrijving van de ankerlier geplaatst, de as bovendeks voor aandrijving van het grote tandwiel op de zijkant van de lier. De as en lager bussen waren al eens gedraaid, nu ook de lagerhuizen en opsluitringen. Gemonteerd en uitgelijnd.
        • 20-09.  Van de andere kant van de wereld krijgen we een doos met er in de lang gezochte Remote Control unit voor de Collins TCS. De Collins is nu op de kabels na compleet. 
        2024
        • 07-01.  Er is een sprenkel gemaakt om de mast veiliger te kunnen strijken. 
        • 12-02.  Begonnen de bekabeling van de spanningsregelaars uit te zoeken. Nog een hele klus die met pauzes een paar weken duurt. Blijkt inderdaad niet conform het schema, kabelnummers aangepast.
        • 12-02.  Toegangsluiken tot de voorpiek en Mandiruimte los gehaald en gedemonteerd voor revisie. 
        • 18-03.  Voor op de mastvoet zijn twee lamphouders gemaakt voor het toekomstige deklicht.
        • 20-03.  Samen met Johan Spek naar het depôt van het Scheepvaartmuseum in Hoogwoud gegaan. Daar zou een Pye PM 248 Swordfish zender/ontvanger staan zoals die begin jaren ‘70 in de Dreg IV ingebouwd is. Hij was er wel, maar niet op de aangegeven plek. Daar stond een Zeenimf van Radio Holland, ook het bewaren waard!
        • 07-05.  Er duiken 4 foto’s op van de DregIV, gemaakt eind jaren ‘80 in Vlissingen. 
        • 13-05.  Begonnen de kabels en kabelbanen in de Mandiruimte te demonteren zodat ze aangepast kunnen worden en de (navigatie) lampen in de mast definitief aangesloten kunnen worden. 
        • 15-05.  De 16 pallets met boot onderdelen zijn verhuisd naar een opslag vrijwel naast de ligplaats van de boot. 
        • 19-06.  Begonnen in de van binnen grotendeels kaal gemaakte Mandiruimte de in het dak ontstaande gaten, roest en vroegere modificaties, dicht te lassen. 
        • 15-07.  Er is nachtverlichting gemaakt voor de Collins TCS. 
        • 24-07.  Voor de antenne afstemspoel van de Collins TCS is een aluminium kastje gemaakt.
        • 05-08.  De voorste patrijspoort in de Mandiruimte er uitgehaald om beter bij het staal te kunnen en dat roestvrij te maken. 
        • 04-10.  In Den Helder mochten een aantal electro onderdelen uit de jaren ‘50 gedemonteerd worden uit een af te voeren schip. 
        • 31-10.  In Amsterdam mochten we van hetzelfde schip nogmaals onderdelen demonteren, o.a. een set wasbakjes op aluminium frame.