|
Twee motoren. Twee schroeven. Twee roeren. |
De dregboten zijn ontworpen voor goede koersvastheid en varen in ondiep water. Ook was goed manoeuvreren op open water nodig, bij het overnemen van de dreglijn van de andere dregboot. En bij de marine hielden ze erg van alles "dubbel" uitvoeren, de tong uitgezonderd natuurlijk. Zo staan er in de machinekamer van de Dreg twee motoren die twee schroeven aandrijven. Daar kan je het schip bijna overal mee krijgen. Bijna.
Ooit met 5 Beaufort aanleggen midden in Lemmer bleek toch wel erg lastig. Zo'n relatief groot stalen schip tussen de plastic drijfpaleizen positioneren viel niet mee.
Toen, aangemoedigd door de kapiteinse, is besloten toch maar een boegschroef te overwegen.
Die kwam, en heeft vervolgens 7 jaar in de werkplaats gelegen. Nu dan dus toch maar inbouwen.
|
Plaats waar de boegschroef komt. |
Dat begint met meten en puzzelen. Uiteindelijk is gekozen de schroef onder de mandiruimte / toiletje in te bouwen. Daar past hij niet, dus moet er wat creatief met het mechaniek omgegaan worden. De 24VDC elektromotor komt dan boven de vloer uit, dat willen we niet. Dus wordt hij gekanteld ingebouwd, en moet later de lagerplaat van de motor veranderd worden zodat de opgebouwde relais aan de zijkant komen en niet bovenop. 20 meter schip, en nog te weinig ruimte!
Risico op de gekozen plek is wel mogelijk lekkend toilet- en kombuiswater, daar moet nog een oplossing voor komen.
|
Gat in de boot geslepen |
Eerst maar een gat voor de tunnel maken. Op die plaats is het schip in 2008 gedubbeld omdat toen niet helemaal duidelijk was hoe erg de aantasting van het vlak onder de vloer van het vooronder was. Dat viel achteraf gelukkig niet tegen. De tunnel komt net in die dubbeling. Die wordt eerst op de rand van het gat aan de oude huid gelast, zodat een 15mm dikke stalen rand ontstaat.
|
8mm huid + 7mm dubbeling samengelast tot 15mm. |
De buis voor de tunnel wordt afgetekend om op lengte gemaakt te worden. Daarbij lijkt de boot op de Papua's die op foto's uit het NIMH archief af en toe aan boord van de andere drie Dregboten kwamen kijken.
|
Boot met buis door de neus. |
Doordat de buis erg laag in de boot zit, kan van binnenuit de onderkant niet afgelast worden. De buis wordt daarom zo ingekort dat hij net niet te kort is.
|
Onderin is de buis erg kort
en loopt dicht boven de kiel. |
Hij ligt als het ware op het binnenste randje van de gaten in de huid. En tussen de buis en de huid blijft een kier open. Daardoor ontstaat later een hoeklas die rondom doorgelast kan worden.
|
Boegschroeftunnel op z'n plek gehecht met voldoende ruimte
voor doorlassen. |
Waar wel binnen af gelast kan worden, gebeurt dat. Niet alleen om een steviger verbinding te krijgen, maar ook om te voorkomen dat vocht is een eventuele kiertje kan kruipen.
|
Doorlassing aan onbereikbare onderzijde buis. |
In de praktijk bleek dat de las mooi doorgelast was, dus ook waar binnen niet af gelast kon worden, was van buiten af een klein lasje door de kier gekropen om zo over de hele kier buis en huid te verbinden.
|
Rondom buiten afgelast. |
Binnen kan nu gepast worden of de aandrijfunit door het gat gestoken kan worden en of de motor er dan op kan. Het lijkt te kunnen als er een klein hoekje uit spant 36 geslepen wordt, het niet gerepareerde deel.
|
Gemonteerde aandrijfunit in nog ongecoate tunnel. |
Buiten kan nu gekeken worden hoe we de spijlen er in kunnen zetten zodat de anode op de aandrijfunit nog gedemonteerd kan en de schroef er af gehaald kan worden. De spijlen moeten voorkomen dat al te grote stukken hout of wat anders in de tunnel gezogen kunnen worden.
|
Afneembare spijlen aan bakboord. |
Aan de kant van de schroef zijn de spijlen uitneembaar. De spijlen zijn iets gedraaid, zodat ze het water in de vaarrichting minder gehinderden, en de rand tegen de vaarrichting in is rond geslepen.
|
Spijlen aan stuurboord, gecoat met epoxy primer. |
Na het coaten kan alles "echt" gemonteerd worden. Met pakking en kopervet. Dan valt pas echt op hoe precies alles past. Het kan net, de schroef loopt aan bakboord net vrij van de spijlen en de anode aan de stuurboord kan zit vrijwel tussen de spijlen. Alles past, maar er is nergens meer ruimte over.
|
Gemonteerd, met 7 jaar vertraging toch nog op z'n plek. |
Binnen wordt de motor op de aandrijfunit gezet. Eerder schreven we al dat er wat creatief met het mechaniek omgegaan moet worden, omdat de boegschroef hier eigenlijk niet past.
|
15 PK op z'n plek. |
Er moet een klein stukje uit het spant om de motor er in te krijgen.
|
Past bijna, dus net niet zonder aanpassing. |
En later, als we het vloertje er weer in maken, moet de motor nog 1/8 gedraaid om meer ruimte tussen de vloer en de opgebouwde relais te krijgen.
Nu nog even binnen de boel opruimen en verven, elektrisch aanleggen en.......
Nou ja, helemaal klaar is het dus nog niet.