Nog nat maar toch ook droog. |
Dat laatste is nu het geval. Er is niks mis, en dat willen we zeker weten. Nou ja we, de mensen die er hun beroep van gemaakt hebben om te kijken of er wat mis is, willen het weten. Wij wisten het al, ook zonder te kijken, niks mis mee.
En dat allemaal in het kader van de Europese regels die het varen veiliger moeten maken.
Twee jaar geleden is de Dreg IV in het droogdok geweest en er is toen lang aan gewerkt. Tot tevredenheid van de kapitein, al moet gezegd dat een paar klusjes zijn blijven liggen.
Die kunnen dan nu aangepakt. Er is een week uitgetrokken om die klusjes te klaren.
De oude dame klaar voor een week werk. |
Een van die klusjes is het oplassen van het machinekamervlak. Bij een inspectie in 2016 was het de inspecteur opgevallen dat er rare putten in het vlak zitten. Die moesten opgelast worden. Nu komt er weer een inspecteur, dus moeten de putten maar "dicht".
Die putten hadden we zelf al op de "te doen" lijst gezet, en in 2008 uit voorzorg het vlak laten dubbelen. Zie: http://dregiv.blogspot.com/2008/04/machinekamer-bilge.html#more en http://dregiv.blogspot.com/2016/09/dregboot-in-het-dok-reparatie.html#more .
Maar nog niet alle putten waren opgelast, die plekken waar het staal het slechtst was, zijn in 2016 gedaan. Met een dokbeurt voor de deur nu de rest dus maar doen. Als het mis gaat, niet waarschijnlijk, dan is het dok vrij.
Geen leuk werk. Eerst moet alle verf en rommel van het vlak. Dat vlak zit diep onder de machinekamervloer. En er lopen leidingen. Hydrauliek leidingen en lensleidingen.
Putten in een schoongemaakt vlak. |
Om verspreiding van roest en rommel door het al affe deel van de machinekamer te voorkomen, zijn de openingen in wrangen en springers tijdelijk met hout dicht gemaakt.
Houten armgatdeksel in bodemstringer. |
Begonnen met lassen. |
Na het lassen en slijpen in de olie gezet. |
In het dok wachten de deels vergane schroefassealafdekkappen, twee afsluiters die verzet moeten worden en een huiddoorvoer die opnieuw ingelast moet worden. Regulier onderhoud heet dat. Plus het gebruikelijke knippen en scheren, mossels er af en verf er op.
Wat op viel was dat met name de boegschroef voor mosseltjes erg aantrekkelijk is. Ook invloeien van afsluiters zijn erg gezellige woonplekken.
Ongeschoren boegschroef. Er om heen haast niets, er in bomvol. |
Boegschroef met rode aangroei werende verf. |
Een week werk, waarin we eigenlijk geen verrassingen verwachten. Er is immers niks mis met de boot. Hoewel, er zat toch nog een verrassing aan te komen .....