Naambordjes op twee naast elkaar varende Dregboten. |
De dregboten heten Dreg, met er achter een nummer, I t/m IV.
Geen heel originele naam, maar wel duidelijk.
Die naam stond op een houten bordje dat achter in de railing gemonteerd was.
Voor de marine was dat genoeg. Op de boeg stond immers ook nog het pennantnummer, een letter voor de functie van het schip gevolgd door een nummer. Hiermee is het schip te identificeren, een soort BSN voor NATO Marine schepen.
Het pennantnummer van de Dreg IV was A920.
Pennantnummer op de Dreg IV. |
Om een gecertificeerde boot te worden moet de naam van de boot duidelijk leesbaar aangebracht zijn. Ooit stond de naam op het boeisel. Maar dat gaf toch niet zo'n marine uitstraling.
Een betere plek zou kunnen zijn waar vroeger het pennantnummer stond, en dan ook maar meteen dat lettertype gebruiken.
De plek van het pennantnummer op de SB boeg. |
Na enig geprobeer bleek DREG IV toch wel wat langer te zijn als A920. En de plek op de boeg was wellicht toch ook wat kwetsbaar. Wat hoger en verder naar voren lijkt veiliger. Ook al gezien de butsen en deuken die daar in de huid zitten. Door de welving van de boeg en de butsen zal het lastig worden plakletters goed op de huid aan te brengen. De beste oplossing is dan, net als vroeger: verven.
Machine, omgerekend naar de maat voor op de boeg. |
Daarvoor moet dan wel "iets" gemaakt worden om de contour van de letters op het schip te krijgen. Om van A4 formaat te komen naar een 140cm lange naam zijn de afmetingen eerst omgerekend. Daarna zijn de letters uitgetekend op polyester folie.
1:1 uitgetekend op speciale folie. |
Gaatjes ponsen. |
De folie is in het dok op de boeg aangebracht. Met tape en magneten. Vanaf een rolsteiger kon toen met een tamponeerkwast het gaatjes patroon overgebracht worden op de huid.
Contour op de scheepshuid aangebracht. |
De naam op de boeg. |
Het sjabloon hangt te drogen in de werkplaats, klaar voor later gebruik. |