vrijdag 20 juli 2018

Schroefassealafdekkap


Mooi woord voor scrabble. Maar helaas heeft dit belangrijke onderdeel van de Dregboot op de tekening geen Pos. nummer, dus weten we de naam niet.
Dat de afdekkap belangrijk is, ervoeren we in 2016 in het dok. Bij het afspuiten is de stuurboord seal olie gaan lekken. Het rubber bleek verschoven, waardoor de afdichting niet goed meer op elkaar gedrukt werd. De remedie was even laten lekken tot eventueel ingespoten water en vuil er uit is, het rubber weer op z'n plek brengen en het werkt weer. De eigenlijke oorzaak was niet het afspuiten, maar de marode schroefassealafdekkap. Werk aan de winkel dus!
Dat de kap in 2016 niet aangepakt is, komt doordat de kluslijst toen wel erg lang was, en er waarschijnlijk de komende 2 jaar niet of weinig gevaren zou worden.
Van links naar rechts: 
Schroef, 
12 Rubber drukring   
10 Meeneemring, 
Schroefassealafdekkaprestant

Eind 2018 moeten we een schip hebben zonder klaarblijkelijk gevaar, zonder tekortkomingen die tot vervelende situaties kunnen leiden. Geen bescherming om de seal kan tot beschadiging leiden en tot olie in het water of uitval van een schroef.
De Dreg IV heeft olie gesmeerde schroefassen. Een prachtig systeem, maar het heeft wel aandacht nodig. Rommel of vislijnen kunnen het begin van het einde zijn. Oorspronkelijk heeft er waarschijnlijk een 4mm dikke afdekkap om de seal gezeten om dat te voorkomen.
Overblijfselen van de Schroefassealafdekkap.
Daar was niet veel meer van over. Bij de bouw in 1950 is die kap er met schroeven op gezet. Dat was geen succes, moge blijken uit de lassen waar de restanten van de huidige kap mee aan de asdrager vast zaten. Wel jammer dat ze de kap aan de borging van Ringmoer 11 gelast hebben, foutje, bedankt.
Oude kap er af, lagerbus en moer komen in beeld.
De restanten van de kap zijn verwijderd. Wat er onder zat is zo goed mogelijk schoon en roestvrij gemaakt. Wat er in beeld kwam viel eigenlijk erg mee, de mouwen konden dus opgerold om met de mannen van de werf nieuwe kappen te maken.
Er zijn twee stukken buis besteld die qua maat in de buurt komen. Wel dikker dan 4mm en een iets te grote binnen diameter, maar tijd voor maatwerk was er niet, dit moet het kunnen doen.
Materiaal, dik genoeg en groot genoeg.
Van de stukken buis zijn halve schalen gezaagd, met opgelaste lipjes om ze na montage om de seal weer te kunnen koppelen. Het komt de stroomlijn niet ten goede, maar de lipjes komen daar waar de stroomlijn toch al te wensen over laat.
Het begint al op een kap te lijken.
Passen en meten, en dan blijken stuurboord en bakboord toch niet helemaal identiek te moeten worden. Wordt het toch nog maatwerk.
Kap in wording op z'n plek.
De kap gaan we niet met bouten of schroeven vast zetten, maar vast lassen. Daarvoor worden er beugels aan de kap gelast, en wel zo dat de kap stevig aan de asdrager komt, maar met de las verder van de seal, lagerbus en moer als de vorige lasser gedaan heeft. Bovendien willen we bij elke dokbeurt de seal kunnen inspecteren, dus moet de kap er makkelijk af te slijpen zijn, en daarna er ook weer op te lassen.
Voor het eerst zoals het moet worden, ...

... de bakboord kap.

Tijd voor de tjetter om met kwast en roller de roest te lijf te gaan. De laatste laag wordt Anti-Fouling, op zowel kap als seal, zodat er zo weinig mogelijk mosseltjes gaan wonen waar het niet moet.
De kappen worden op hun plek gelast, waarna de buitenzijde van de kap ook z'n laag Anti-Fouling kan krijgen.
Vast lassen van de B kap.


Hoe lang de oude kappen op de boot hebben gezeten weten we niet. Maar we vermoeden dat ze dateren van de werfbeurt bij Reimerswaal in Hansweert, in opdracht van de stichting BOZ uit Vlissingen. Dat zou dan in 1987 geweest zijn. Op de oude kappen zat dezelfde koolteer als op de rest van de romp, en die is er op gekomen toen de Dreg IV van grijs zwart werd. 
Of deze kappen ook 30 jaar mee gaan is te betwijfelen. Nou ja, 30 jaar, ik vermoed dat de oude kappen na 15 jaar eigenlijk al "op" waren. Dan maken we in 2033 maar weer nieuwe!
Tot 2033 dan maar.