donderdag 19 juli 2018

Inlassen nieuwe huid doorvoer.

Handlenspomp in de mandi ruimte, met plastic "buis" en links de
verkeerd geplaatste aansluiting om de pomp te kunnen primen.
De Dreg heeft onder water een aantal afsluiters. Die zijn allemaal vervangen, op een na, die gereviseerd is.
Maar boven water is er ook nog een huiddoorvoer. Een die nog dateert van de bouw in 1950. En waar jaren lang zoutwater, zoetwater en mandiwater doorheen naar buiten gepompt is. De buis was kennelijk "op" en is jaren geleden door een slang vervangen, die nu ook al jaren "op" is en ook nog verkeerd gemonteerd.

Bij de aanschaf van het de boot bleek op de eerste vaardag dat de pomp, die ook het afwaswater van het gootsteentje naar buiten pompt, het niet of nauwelijks te doen. Varende op de Lek is de pomp gedemonteerd, gangbaar gemaakt en weer gemonteerd.
Maat Josef maakt op de Lek in 2007 een nieuwe pomppakking.
Zo'n vleugel pomp doet het echter veel beter als er eerst van boven water in gegoten word, dan dicht de vleugel beter af en zuigt hij meteen goed. Voor dat "primen" zit er vaak boven de pomp een aansluiting om water in de pomp te kunnen gieten. In de slang zat wel "iets" wat daar op leek, maar dat zat op de verkeerde plek, zodat het ingegoten water naar buiten weg liep in plaats van in de pomp. Bovendien lekte de slangaansluiting, zodat behalve naar buiten, het gepompte water ook deels naar binnen liep.
We hebben het er mee gedaan, maar het was geen genoegen, na de afwas het water wegpompen.
Laat staan dat bij lek varen je zo de voorpiek leeg moet pompen.
Afsluiters onder de pomp:
Lens voorpiek,,Mandiwater, en verwijderd de Lens ankerkettingbak.
Omdat de lensleidingen die bij de pomp horen door het waterdichte schot gaan, en dit schot voor het certificaat echt waterdicht moet zijn, was er nog wat werk te doen. De kettingbak hadden we in 2016 gewijzigd, waardoor die lensleiding verviel, dat lekwater loopt nu in de voorpiek, zie https://dregiv.blogspot.com/2016/10/dregboot-in-dok-nieuwe-bodem.html .
En de doorvoer van de lensleiding naar de voorpiek hebben we opnieuw in het schot gelast i.v.m. gebrek aan materiaaldikte, zie https://dregiv.blogspot.com/2017/08/twin-peaks.html .
Waterdicht schot??
Hoewel dat inlassen zo nauwkeurig mogelijk gebeurd is, komt het leidingwerk natuurlijk wel bijna maar net niet goed uit bij de pomp.
Opnieuw gemonteerd, met het dunne stompje door de huid links.
De oplossing is het leidingwerk demonteren, opnieuw monteren, de pomp opnieuw aan het schot bevestigen en dan een nieuwe aansluiting naar buiten maken. Dan past alles weer en is lekvrij.
Gevonden voorwerp.
Gelukkig hadden we in 2007 ergens een buis gevonden. Dat moest de oude buis zijn van de pomp naar buiten. Met de prime aansluiting op de goede plek!
Zo hoort het:
 prime aansluiting boven de pomp!
De slang verwijderd. Toen was te zien waarom de buis ooit door een slang vervangen was. De doorvoer was net onder de flens doorgeroest. Met een slang er over zou het nog wel even kunnen, eventjes, was ooit de gedachte.
Aansluiting van de oude buis. 68 jaar oud en toch nog dik.
De buis zelf was in tegenstelling tot de doorvoer nog best wel dik, het zink zat er aan de binnenkant nog op, klaar voor hergebruik.
Eerst moest de oude doorvoer er uit. In het dok kan je er goed van twee kanten bij. Slijpen en het restant kon er uit geslagen worden. Geschatte resterende wanddikte van het buisje was 1,5 mm.
Alles gemonteerd met buis en pakking, hechten, demonteren
 en daarna aflassen. Dan het moet straks weer waterdicht passen 

Een nieuw stuk duims leiding gemaakt, er een passende flens op gemonteerd, door het gat gestoken en dat aangesloten op de buis en pomp.
Hechten, demonteren en binnen en buiten aflassen. Daarna buiten het uitstekende deel er af slijpen, bijwerken en klaar.
Nieuw, maar niet van oud te onderscheiden, ...
... de nieuwe doorvoer in de huid gelast.
Weer een stukje Dreg dat de komende jaren de elementen trotseren kan, en belangrijker nog: met gemonteerde buizen is het waterdichte schot nu echt waterdicht.
Alle huiddoorvoeren, van afsluiters tot ankerkluizen zijn nu weer in nieuwstaat. Geeft toch wel een geruststellend gevoel.
Zoekplaatje: waar zit de nieuwe oude doorvoer?