donderdag 29 september 2016

Dregboot in het dok, reparatie machinekamervlak



Het is al weer een paar jaar geleden dat de Dreg IV uit het water geweest was.
De vorige keer was er een waslijst gemaakt met punten die onder water verbetering of verandering behoeften. Er is toen hard gewerkt, maar een paar puntjes zijn blijven liggen.
In de tussenliggende periode is ook in het schip gewerkt aan ijzer en constructie. Daarbij bleek op een paar voorheen ontoegankelijke plekken het schip minder gezond dan gewild.
De restpunten van 2008 en de nieuwe punten zijn samen genoeg werk voor weer een paar weken gezellig droog staan.
Schoon schip maken

Voor het schip in het dok ging, is twee weken voorwerk gedaan om te zorgen dat alle plekken toegankelijk waren en al het in te lassen staal aan boord op maat klaar lag.
De lijst met punten is weer lang. Op te delen in "Reparaties", vooral slechte plekken in de romp aanpakken, en "Veranderingen", toevoegen of wijzigen functies.
Het meest spannend zijn natuurlijk de reparaties. Het schip moet immers wel blijven drijven.
Maar het meest ingrijpend zijn de veranderingen. Altijd leuk om iets te maken.

Reparaties

  • Oplassen putten in machinekamervlak onder werkbankje en lenskast.
  • oplassen putten binnenzijde huid onder ankerkettingbakken
  • oplassen put boven bakboord schroef
  • inzetten stuk vlak bij bakboord sensorpot
  • inlassen stukje in vlak bij verwijderde bakboord sensorpot
  • oplassen nieuwe platen op tanktop vuilwatertank, oplassen huid boven tanktop
In het vlak van de machinekamer zitten diepe putten. Bij de vorige dokbeurt, zie: http://dregiv.blogspot.nl/2008/04/machinekamer-bilge.html , hadden we al gezien dat het vlak daar erg dun was. Gereedschap, bouten en onderdelen hadden jaren op het vlak heen en weer liggen rollen en zo tot diepe putten geleid.
... na het schoonmaken
Onder de lenskast, tijdens en .....















Destijds zijn er dubbelingen onder het schip gezet om de veiligheid te verzekeren. Maar van zulke putten wordt het schip niet mooier, dus is de werkbank er uit gesleuteld en een deel van de lenspijpen. Hoewel de toegankelijkheid beter werd, bleef de plek erg lastig. 

Nog meer putten ...

.. en inderdaad, de dubbeling komt in beeld!













Met naaldenbikhamer en staalborstel het vlak te lijf. Daarbij blijkt dat op een paar plekken de oude huid helemaal weg is, er vallen gaatjes in. Stoomcleaner en ontvetten en poetsen maar. Toen het schoon genoeg leek met de MIG begonnen de putten op te lassen. Alles op een plek waar je nog geen kratje bier neer kan zetten, een halve meter onder je voeten.
Opgelast, ook waar ...
... de dubbeling in zicht was.











Om beter te kunnen zien of de lassen voldoende materiaal opgebracht hebben, soms was tot 7mm nodig, de lassen afgeslepen. Dat is ook beter met het oog op een later aan te brengen coating.

Glad geslepen, vlak weer van staal.
In totaal zijn er drie van deze vakken gedaan, waarbij de laatste onder de hydraulische unit  zat om het extra moeilijk te maken.