Bij de komende dokbeurt willen we het vlak van de machinekamer repareren
door de ingeroeste putten op te lassen. Daar moet ruimte voor gemaakt,
en moet een groot deel van de lensleidingen "er uit". De meeste leidingen lopen van en naar pompen en afsluiters. Dat zijn niet al te grote stukken leiding, makkelijk te demonteren en inspecteren. Twee leidingen echter zijn van een andere orde van grootte. Die lopen bijna over de hele lengte van de machinekamer van de lenskast naar het achterste machinekamerschot. Lang, en we vermoeden, niet leeg van binnen.
Om een ding met bijna de lengte van de machinekamer ook uit die machinekamer te krijgen is een opgave. Zo'n 4,5 meter buis met bochten en flensen ongeschonden naar buiten brengen vergt enig geduld. De twee leidingen worden los gehaald.
|
Lensleidingen, links vol met rommel, rechts met olie.
|
Daarbij valt meteen op dat de leiding naar de Achterpiek grotendeels gevuld is met roest en troep. De andere leiding naar het Achteronder zit vol met dikke olie waarin van alles vastgeplakt zit. Maar de leidingen kunnen niet zo maar van onder de vloerplaten vandaan. Eerst moeten we twee steunen voor de vloerplaten er uit te slijpen.
|
Tja, dat wil dus niet, daar moet eerst iets weg.
|
Die zijn er waarschijnlijk omstreeks 1964 ingelast, toen de twee Brevo keerkoppelingen hun hydraulische bediening kregen. De hydraulische unit staat aan de voorzijde tussen de twee Kromhout motoren, waarvoor de vloer ter plekke aangepast is. Ook de hydraulische leidingen moeten wijken. En de hydraulische unit moet zo'n 30 cm omhoog om ruimte te maken. Uiteindelijk is de weg vrij, en kunnen de leidingen naar buiten.
|
Binnen is nu ruimte om te werken.
|
Het materiaal van de leidingen is zoals het hoort bij een overheidsvaartuig: onverwoestbaar. Geen corrosie en geen beschadigingen, ze kunnen in de herkansing.
|
Zo dus: twee buizen en de lans van de stoomcleaner.
|
Er wordt een opstelling gemaakt om de beide leidingen met de stoomcleaner door te kunnen spuiten. Dat lukt, er komt inderdaad een boel rommel uit en uiteindelijk ook stoom. Alles wordt opgevangen in een bak, of misschien beter: bad. Een bad vol water, rommel en ontvetter.
|
Bad met 70 jaar rommel.
|
Bijkomend voordeel van deze stoombehandeling is dat de buitenkant van de leidingen door de hitte ook meteen grotendeels ontverfd is. De buizen zijn leeg en schoon, en krijgen een nieuwe laag verf
|
Leidingkleuren volgens de Zeekadetten. |
Leidingen
in schepen hebben een kleur, zodat je makkelijk kan zien wat voor
leiding het is. De lensleidingen in de Dreg IV waren gewoon
meegeschilderd is de kleur van het vlak, donker grijs. Leidingen voor buitenboordwater, dus
ook dekwaswater, zijn groen, en lensleidingen eigenlijk zwart. Het zal wel
niet goed wezen, maar wij vinden lenswater buitenwater, en dus wordt de
kleur groen, Ral 6001.
.
|
Nieuwe oude leidingen, buitenwatergroen.
|
Ze zijn klaar voor een nieuw leven onder de vloer van de machinekamer. De leidingen kunnen weer naar binnen en gemonteerd als de overige lenssysteem-onderdelen dezelfde behandeling hebben ondergaan. Dan gaat het lenssysteem tenminste weer op een werkend lenssysteem lijken.