NHD, archieffoto RedMouse. |
Een oude boot, dus ook een oude Marine boot, heeft veel tijd en aandacht nodig. En veel onderdelen. En als je dan vindt dat een oude boot een oude boot moet blijven, met oude maar werkende onderdelen dus, is het zaak in de huidige wegwerptijd ogen en oren goed open te houden. Want af en toe worden er oude onderdelen weggegooid, die nog prima werken, maar uitgediend zijn.
Eerder waren we al op de Schuiling, zie https://dregiv.blogspot.com/2013/04/dinky-toy-onderdelen.html#more , en mochten van de Roermond overgebleven onderdelen over nemen, zie https://dregiv.blogspot.com/search?q=Roermond .
Nu kwam een zusje van de Roermond in beeld.
Dokkum klasse mijnenveger. |
De Hoogeveen is net als de Roermond een mijnenveger van de Dokkum klasse. Gebouwd in 1955 bij De Noord in Alblasserdam. En zoals bij de Marine gebruikelijk, bij de bouw werden componenten gebruikt die al jaren, en daarna nog jaren, op Marine schepen toegepast werden. Ook op de Dreg IV in 1950.
Hoogeveen in betere dagen, foto NHD. |
Lang lag de Hr Ms Hoogeveen naast de oude Rijkswerf in Den Helder als een baken op weg naar de veerboot naar Texel. In stand gehouden door een club enthousiaste vrijwilligers. Net als de boot, kwamen ook de vrijwilligers echter in de jaren. En was het in stand houden niet meer vol te houden. Wat restte was om de Hoogeveen af te voeren. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Daarmee zou tevens een stukje geschiedenis, een mooi vrijwilligers initiatief, een markante blikvanger in De Helder en een hele partij jaren’50 onderdelen verdwijnen.
Jaren ‘50 techniek. |
Het heeft even geduurd, er is veel gebeld, genetwerkt en gemaild, maar uiteindelijk op het goede moment met de juiste persoon een afspraak kunnen maken. We werden in staat gesteld om op de laatste vrijdag dat de boot nog in Willemsoord lag een paar uur onderdelen te demonteren voor gebruik aan boord van de Dreg IV. Met drie man aan boord om te kijken wat we konden gebruiken.
Demontageploeg aan boord. |
Ervaren oud Marine man Johan, ervaren scheepsdemonteur Thomas, die al eerder mee op pad geweest was en de Dregkapitein die wist welke onderdelen van belang zijn. Veel elektro onderdelen konden gedemonteerd worden, schakelaars, wcd’s, putslampen, zekeringhouders en passchroeven.
Knevels, uit een redelijk ontoegankelijke voormachinekamer in het pikkedonker gedemonteerd. |
Maar ook knevels voor de klepjes op de schakelkasten, signaallampen, en als mooiste “vondst”, een werkende sluiting voor ons KH MS2 echolood.
KH MS26 met nog intact sluitmechanisme. |
Na een paar uur sleutelen was de gegeven tijd op, en moesten we vaststellen dat veel gelukt was, maar dat ook een paar gewenste items onaangeroerd naar de sloop zouden gaan. Dat laatste zat een van de drie sleutelaars niet lekker.
Best wel veel, maar toch niet alles. |
Als oud Marine man met doorzettingsvermogen een nieuwe bel- en mailronde begonnen. En jawel, misschien tegen de verwachting in, terwijl de sloper al bezig was met voorbereidende werkzaamheden aan boord, mochten we op herhaling.
Op herhaling, de Hoogeveen al dichter bij het einde. |
Twee man, ander locatie, en nieuwe kansen. Het lukte nu het wasbakje, specifiek voor de jaren ‘50, heel en kompleet te demonteren en het met hulp van de beide medewerkers van het sloopbedrijf veilig op de kade krijgen.
Op de gepolijste alu spiegels na een perfect jaren ‘50 wasbakje. |
En een aantal lampen die we eerder niet los kregen, werkten nu wel mee. Plus nog de nodige schakelaars e.d. los kunnen maken.
Putslampen, identiek aan de verdwenen Dreg IV lampen. |
We zijn blij met het materiaal dat nu aan boord van een andere boot, de Dreg IV, behouden kan blijven. Dat was niet mogelijk geweest zonder de welwillende medewerking van het bestuur van de VVKM, de Marine als projectleider van de afvoer van de Hoogeveen en de fa. Koole, die de Hoogeveen ontmantelt. Daarvoor onze dank.
Een ergens op de Hoogeveen verloren verzilverd koffielepeltje, met ankertje, als aandenken aan een toch nog succesvol verlopen onderdelen zoek actie. Nee, geen Dokkumer koffie, gewone koffie. |