zaterdag 13 april 2013

Dinky-Toy onderdelen


Zolang we de Dreg IV hebben, zoeken we naar onderdelen uit de tijd dat de boot gebouwd werd. Pompen voor de motoren, schakelaars, lasdozen, zekeringhouders en nog veel meer. Zie ook http://dregiv.blogspot.nl/2013/01/hazemeyer-hengelo-afo-en-andere.html . Om de boot zo origineel mogelijk te houden. En om het 230V boordnet uit te kunnen breiden, meer plaatsen met stroom en licht. Nu komen deze onderdelen niet langs waaien,  Marktplaats, rommelmarkten en oude werfschuren hadden teleurstellend weinig op geleverd.
"Dinky-Toy" mijnenveger "Hr Ms Schuiling" in betere dagen, foto Marine museum
Wat wel wat opgeleverd had, met name schakelaars voor de schakelkasten, was de sloop van de "Tromp". En bijna waren we naar Napels op vakantie gegaan om de "Snellius" te helpen slopen. Dat laatste ging niet door omdat de gemeente Napels de werf dwong te sluiten. We zijn daarna het zicht op de "Snellius" kwijtgeraakt. Maar er zijn meer Marine schepen, alert als we zijn houden we de oudjes in de gaten.

Toen kwam het bericht dat de mijnenveger "Schuiling", daarvoor in gebruik bij de Zeekadetten, gesloopt zou worden. Het netwerk in stelling gebracht, bellen en mailen, en geprobeerd of de "Schuiling" een aantal donor onderdelen aan de Dreg IV kon afstaan.
De "Schuiling" is een "van Straelen"-klasse ondiep water mijnenvegers uit 1960. Dat betekent dat er nog onderdelen aan boord zijn die in 1950 ook in de Dregboten ingebouwd zijn. Met name schakelmateriaal. Maar ook: Kromhout 6LW motoren, die veel gemeen hebben met de 6LS in de Dreg.
SB Kromhout 6LS generator in een van Straelenklasse boot
Het bellen en mailen leverde niet zo veel op. We begrepen de stellingnames, maar schoten daar niet zo veel mee op. Als niet-Zeekadet en niet-Marine staan we natuurlijk achteraan in de rij, maar het was leuk als we dan toch achteraan hadden mogen staan. En we begrijpen heel goed dat we de hoofdprijs niet krijgen, maar we zijn ook blij met kruimels.
Schijnbaar had het verhaal van de Dreg IV toch ergens een snaar geraakt. Zo werd ons verteld wanneer de restanten van de "Schuiling" bij welke sloper aan zouden komen. In 's Gravendeel. Dat kwam mooi uit, want 's Gravendeel kenden we. Eerder haalden we daar onderdelen, voor de Dreg, maar ook voor Ton's "Ludina" en andere noordelijke schepen. En we wisten dat bij Opa Leo de koffie altijd klaar stond. Vooral als we Groninger koek mee namen. Bellen dus, en jawel, de "MS Jammerdan" was op vrijdag binnengelopen. We konden zaterdag ochtend komen kijken.
Thomas wilde wel mee, want twee kunnen meer dan een, en er was beperkt tijd.
Thomas klaar voor de strijd
Om 9.00h stonden twee Groningers te kijken naar de MS Jammerdan, die z'n naam eer aan deed. We mochten aan boord, als we de veiligheidsrichtlijnen en afspraken in acht namen. En zolang er personeel op de sloopwerf was voor onderhoud en opruimwerk, mochten we aan de gang, tot een uur of twaalf.
Er was door en voor de Zeekadetten al van alles gedemonteerd in den Helder. Maar er waren nog kruimels, hier en daar was wat "vergeten". Vooral wat niet makkelijk los te krijgen was. Of wat slecht toegankelijk was.
Eindelijk: Lasdozen!
Thomas en de Dregkapitein hebben een behoorlijk aantal Hazemeyer lasdozen kunnen "redden", maar ook wat schakelaars en een klein aantal WCD's.  Van de laatste hadden we op meer gehoopt.
kratje schakelaars en WCD's en een kratje lasdozen
Ook zekering houders en zelfs zekering kasten konden "gered" worden. We begonnen bij de schakelkasten, waar niet veel meer van over was. Tot groot verdriet van de Dregkapitein waren de knevels van de kleppen stuk geslagen of althans ernstig vernield. Maar er zaten nog wel D1, D2 en D3 zekering houders op de rails. Maar geen signaal lampen meer, geen....., nou ja de foto zegt genoeg.
Hoofdverdeelbord in de van Versendaal....
.....en in de Schuiling, met kapotte knevels


Daarna stuurhut, navigatiehut, officieren en onderofficieren verblijf.
Navigatiehut tijdens actie "eerste hulp voor Dreg onderdelen"
Daar zitten nog een paar verdeelkasten aan de wand. Het binnenwerk is niet kompleet meer, maar de kans ooit weer zo'n kast tegen te komen is klein. Het is bijna wat we zochten, en dat is mooi genoeg.

Verdeelkasten voor..
...en tijdens demontage t.b.v de Dreg IV

Als laatste komen de generator- en machinekamer aan de beurt. Daar was al niet veel tijd meer voor, maar als kers op de taart leverde het een lessenaar op, die in de Dreg machinekamer een mooie plek gaat krijgen.
We zijn blij dat we het hele land doorgereden zijn, we hadden nog nooit in een keer zoveel materiaal van ons verlanglijstje af kunnen strepen!

Dinky-Toy onderdelen
Tevreden dus, en we zijn we na afloop ook nog even bij Opa Leo langs geweest, met Groninger koek. De scheepssloper in 's Gravendeel stelde ons in de gelegenheid om langs te komen en met die hulp zijn we heel blij. Een project als de Dreg IV kan niet zonder dit soort hulp, die we in dank aanvaarden.
Omdat we toch in de buurt waren, daarna doorgereden naar Moerdijk om de geleende Kromhout boeken terug te brengen. De "van Versendaal" in Moerdijk is ook een "van Straelen"-klasse mijnenveger. Na de hele ochtend door de donkere en onttakelde catacomben van de "Schuiling" gekropen te zijn, kreeg Thomas nu een rondleiding in een boot die laat zien hoe het ook kan. En om het helemaal perfect te maken kregen we niet alleen een rondleiding, maar ook nog koffie met taart. Dat maakt het leven van de "Dreg onderdelen scheepssloper" toch wel heel aangenaam!