|
Vlak machinekamer na schoonmaken 2008 |
Tijdens het voorbereidende werk om de koelbuizen te gaan monteren, zagen we uit de ooghoek af en toe zaken die we liever niet zagen.
Eerder hadden we in het vooronder gezien, dat ijzer uit de vorige eeuw er nu wel heel anders uit kon zien dan toen. En dat de schilders uit de vorige eeuw op sommige plaatsen de verf zo dik aan brachten (gieten?), dat bilge en condenswater niet meer weg liepen. Zie
http://dregiv.blogspot.com/2009/03/spanten-wrangen.html
We proberen alles maar één keer te doen, dus het moet meteen goed. Voor de koelbuizen er in gaan, dus eerst het vlak er onder maar aanpakken, en opnieuw coaten. Dat is een zin met veel inhoud, dat "vlak aanpakken" is een ongelooflijke put werk. Zie de vele foto's in dit bericht die voor zich spreken.
|
"Schoon" 2008 |
Voor de boot in 2008 het dok in ging, was de machinekamer leeg gezogen en schoongespoten. Het resultaat was toen een schoner, maar nog steeds modderig geheel, zie
http://dregiv.blogspot.com/2008/04/machinekamer-bilge.html . Nu bleef door een aantal maatregelen de machinekamer eindelijk droog, en was de modder deels opgeruimd.
|
Droog en schoner 2008. Tussen BB motor en accu kist, |
|
en de anderekant op gezien. Verfbladders en Vet |
Wat bleef was een vieze vette aanslag, waaronder de verflaag grotendeels losgelaten had. Met onder die verf water en troep. Daardoor kon roest z'n gang gaan. Door de wijze van "verven", zaten de openingen waardoor water weg kan lopen deels dicht, zodat het roesten in hoeken en gaten ook na pompen door ging. We hebben de indruk dat er ook met vlakkenvet gewerkt is, alleen, als de verf van het staal valt, valt het vet mee.
|
Gaatje in de hoek dichtgeverfd, hoekje watert niet af, roest op het vlak |
In het vooronder hadden we dit opgelost door met de naaldebikhamer de oude coating, met roest en al, er af te halen. Daar zijn toen extra gaten geboord voor afvloeien water, dat is in de machinekamer gelukkig niet nodig.
|
Verf weg, gaatje weer open |
Als we de hoeken schoon maken, komen de bestaande openingen weer vrij.
|
Voor accu kist, na naaldenbikhamer nu echt schoon |
Begonnen is aan de BB kant, onder de brandstofbunker. De onderzijde van die bunker is ook meegenomen, na de tewaterlating is daar geen verfkwast meer geweest, en de roest door het aanhangende condenswater heeft het zo ondertussen van de verf gewonnen. Daarna onder de accubatterij door naar achteren, en onder de 24V= kast en kabelbanen.
|
Onder accu kist, echt schoon |
Eerst geprobeert te ontvetten met koudontvetter en doeken. Daarna naaldenbikhameren. Dat werkt niet, de naaldebikhamer verpreidt het achtergebleven vet ook naar die plaatsen die wel goed ontvet waren. Nu is goede raad duur. Dus maar weer, zoals in 2008, motoren en electra inpakken en de stoomcleaner in stelling brengen. De werf was zo aardig hem ter beschikking te stellen.
|
Voor stoomcleaner 2011 |
|
Na stoomcleaner 2011 |
Tussen de BB motor en de stringer op de BB waterlijn voor zover dat ging alles schoon gespoten. Hier zijn geen foto's van, want daar zou je alleen druppeltjes op de lens of een wazige witte wolk op zien. Afzien dus.
Daarna verder met de naaldenbikhamer, nu wel met goed resultaat. Alleen de naden tussen spant en huid blijfen het idee geven dat ze niet helemaal vetvrij zijn.
|
Verfproefje |
En verfproefje gedaan, waarbij de naden eerst met Owatrol behandeld zijn. Het lijkt goed, hopelijk voor de volgende 61 jaar.
Al met al wel erg veel werk, maar wel met een mooi resultaat. Onder de motoren kunnen we nu niet bij het vlak, maar wellicht volgt dat later. En tussen de motoren moet nog wat gelast worden, ook later dus.
Maar: de koelbuizen kunnen er in, en komen straks in een mooie schone frisse pijpenla!