De verf is droog, aan boord is opgeruimd en alle afsluiters zijn dicht en ingevet. Gereedschap is aan boord gezet of terug naar de wal, en alles wat kan drijven is opgeruimd.
|
De Dreg klaar voor in het water |
Eindelijk kan het schip terug in het water. Dokbaas Koos neemt zijn voorzorgmaatregelen, en langzaam zakt het dok.
|
Afscheid van de oude motorkoeling |
Wat achter blijft op de dokvloer is het ijzer dat uit het schip gesloopt is. Langzaam verdwijnen de koelbuizen van de motoren voor de laatste keer onder water.
In het schip wordt gekontrolleerd of alles lek vrij is. Dat is het, alleen begint een van de sensor houders te zweten. Dit wordt snel verholpen. Langzaam kunnen we nu het dok uit, onder toeziend oog van de dokbaas.
|
Dokbaas Koos | |
|
|
|
|
|
|
|
Aan de andere zijde van het dok helpt een van de werfbazen mee het schip krasvrij naar buiten te krijgen. Opmerkelijk, hoeveel kleiner een dok is als er water in staat. Maar misschien komt dat omdat je op een schip in het water ruimte om je heen wilt.
|
Werfbazen Kees en Bart bij een zonnige uitvaart |
Uiteindelijk komen we zonder averij aan de overkant van de haven, en kan bij de werf afgemeerd worden.
Het eerste grote onderhouds avontuur van de Dreg IV in hiermee afgesloten.