Filters:
Filterhuis op SB motor Dreg IV |
Filterhuis op motor Kromhout Museum Amsterdam |
Nu is het schip in 1987 door de marine afgestoten, en zitten deze filters er nog in. Het kan zijn dat ze tussentijds vervangen zijn, of uitgewassen, maar ook kan dat ze al 20 jaar de olie proberen te filteren.
Reserve filters waren niet bij het schip, dus op zoek naar een alternatief.
De enige aanwijzing is de code 0603-00 van Mann op de korf waar het filterelement in zit.
Oud MANN nummer op onderzijde korf |
Originele filterkorf met uitwasbaar textiel filter er in |
Echter: toevallig voor iets anders in kontact gekomen met een firma in Rotterdam, die veel onderdelen aan Engelse coasters leverde. En daar liep een man rond, die geen computer of ander nieuwerwets apparaat nodig heeft, waar de oude nummers toch niet meer in staan, want die man heeft een hoofd met een ijzeren geheugen!
Nieuw filterelement |
Door onder het filter een rubber ring te leggen past hij precies in de korf, die weer in het filterhuis komt.
En om het nog mooier te maken: er zijn ook papieren filters, wegwerp voor wergwerp prijs.
Pompen:
Blijft het verhaal van de koelvloeistof pompen nog over. Waar het mee begint, is dat er oorspronkelijk plunjerpompen op de motoren gezeten hebben. Deze werden aangedreven door een excentermechanisme op de nokas.
Kruk met plunjerstang voor plunjerpomp |
Voor een gesloten koelsysteem is een plunjerpomp niet de beste optie, die lekt altijd en kan de U-bundelkoeler beschadigen als er te weinig lucht in de luchthelm gezogen wordt. (De pomp geeft dan een drukpuls die te weinig door de lucht gedempt wordt.) In de tijd dat er een machinist in de machinekamer zat kon dat misschien, maar zonder machinist is dit een risico.
Nu is de SB motor een vervangmotor, die ooit een waaierpomp had, waarvan de aandrijving nog in het blok zit.
Wormwiel met lagersteun voor waaierpomp |
Bij het origineele blok is te zien dat achter het distributiekettingwiel een excenter voor de plunjerpomp op een naaf op de nokas zit. Demontage van dit blok en de aanschaf van een 6LW nokas levert op dat de naaf omgewisseld moet worden, en er een wormwiel op die naaf moet komen.
Nokasnaaf met bronzen wormwiel |
Echter, wat te doen met de BB motor, die draait de ander kant op. Dus daar moet een anders-om wormwiel op komen. Kenners geven aan dat er geen motoren bestaan hebben die anders om draaiden en een waaierpomp hadden. Inderdaad, de boeken geven geen indicatie, afbeelding of onderdeelnummer. Maar toch: na half Nederland in de rondte getoerd te zijn tegen een bronzen pomphuis aangelopen, en zelfs een komplete motor met bronzen spiegelbeeld pomp er op. Dus het kan. Helaas, de pompen zijn niet kompleet. De waaier ontbreekt, of de waaieras is afgebroken.
Twee spiegelbeeld pompen, SB en BB,plunjerpomp op de achtergrond |
Pomp gepast op SB motor |