woensdag 11 juni 2008

Pompen en Filters

Twee dingen moeten toch eens uitgezocht. Op de motoren zouden weer bronzen koelwater pompen moeten komen in plaats van de elektrische, en de smeeroliefilters moeten maar eens vervangen door een wegwerp model.

Filters:
Filterhuis op SB motor Dreg IV
Filterhuis op motor Kromhout Museum Amsterdam
Bij aankoop zaten er smeeroliefilters in de filterhuizen die uitgewassen moeten worden. Volgens het handboek "Onderhoud Kromhout 6LS" van de marine, kunnen ze tot 3 keer in benzine uitgewassen worden.
Nu is het schip in 1987 door de marine afgestoten, en zitten deze filters er nog in. Het kan zijn dat ze tussentijds vervangen zijn, of uitgewassen, maar ook kan dat ze al 20 jaar de olie proberen te filteren.
Reserve filters waren niet bij het schip, dus op zoek naar een alternatief.

De enige aanwijzing is de code 0603-00 van Mann op de korf waar het filterelement in zit.
Oud MANN nummer op onderzijde korf
Bellen en mailen levert niets op, de code is te oud, andere 6LS bezitters zeggen een ander filterhuis te hebben of de filters eindeloos uit te wassen. In Engeland bij mannen die alles weten, van Gardner althans, twee filters besteld die de zelfde maten zouden hebben. Niet dus, veeeeel te klein.
Originele filterkorf met uitwasbaar textiel filter er in
Google levert uiteindelijk een filterpatroon op met dezelfde maat voor een Gardner motor in een Aveling Barford grondverzet machine. De enige dealer die nog machines van dat type in onderhoud heeft, zit in Zweden. Maar zegt geen reserve filters te kunnen leveren, want de klanten hadden er een Screw-On type opgezet, veel makkelijker. Dat lijkt ons ook, maar dat willen we niet.  We maken het ons moeilijk door de motoren zo te willen houden als ze zijn.
Echter: toevallig voor iets anders in kontact gekomen met een firma in Rotterdam, die veel onderdelen aan  Engelse coasters leverde. En daar liep een man rond, die geen computer of ander nieuwerwets apparaat nodig heeft, waar de oude nummers toch niet meer in staan, want die man heeft een hoofd met een ijzeren geheugen!
Nieuw filterelement
Ted Hoppener gaat op zoek, en komt met een engels alternatief, dat op 2,5mm na in de lengte past. En er ook nog uit ziet als het oude filter!
Door onder het filter een rubber ring te leggen past hij precies in de korf, die weer in het filterhuis komt.
En om het nog mooier te maken: er zijn ook papieren filters, wegwerp voor wergwerp prijs.

Pompen:
Blijft het verhaal van de koelvloeistof pompen nog over. Waar het mee begint, is dat er oorspronkelijk plunjerpompen op de motoren gezeten hebben. Deze werden aangedreven door een excentermechanisme op de nokas.
Kruk met plunjerstang voor plunjerpomp

Voor een gesloten koelsysteem is een plunjerpomp niet de beste optie, die lekt altijd en kan de U-bundelkoeler beschadigen als er te weinig lucht in de luchthelm gezogen wordt. (De pomp geeft dan een drukpuls die te weinig door de lucht gedempt wordt.) In de tijd dat er een machinist in de machinekamer zat kon dat misschien, maar zonder machinist is dit een risico.
Nu is de SB motor een vervangmotor, die ooit een waaierpomp had, waarvan de aandrijving nog in het blok zit.
Wormwiel met lagersteun voor waaierpomp

Bij het origineele blok is te zien dat achter het distributiekettingwiel een excenter voor de plunjerpomp op een naaf op de nokas zit. Demontage van dit blok en de aanschaf van een 6LW nokas levert op dat de naaf omgewisseld moet worden, en er een wormwiel op die naaf moet komen.
Nokasnaaf met bronzen wormwiel

Echter, wat te doen met de BB motor, die draait de ander kant op. Dus daar moet een anders-om wormwiel op komen. Kenners geven aan dat er geen motoren bestaan hebben die anders om draaiden en een waaierpomp hadden. Inderdaad, de boeken geven geen indicatie, afbeelding of onderdeelnummer. Maar toch: na half Nederland in de rondte getoerd te zijn tegen een bronzen pomphuis aangelopen, en zelfs een komplete motor met bronzen spiegelbeeld pomp er op. Dus het kan. Helaas, de pompen zijn niet kompleet. De waaier ontbreekt, of de waaieras is afgebroken.
Twee spiegelbeeld pompen, SB en BB,plunjerpomp op de achtergrond
Dus even overzetten is er niet bij, er moeten eerst onderdelen gemaakt worden. De winter is hier dan de tijd voor, nu maar verder met iets dat bij vrieskou en sneeuw niet kan: de buitenkant van de boot ontdoen van ongewenste zaken.
Pomp gepast op SB motor