De oudste nog rijdende Bristol bus met Gardner 5LW motor. foto: classicbuses.co.uk |
In Engeland rijden de autobussen aan de andere kant van de weg. Vandaar dat bij Gardner de inspuitpomp aan de linkerkant van het motorblok zit. Daar zat bij ons in Nederland de chauffeur, die daardoor minder ruimte had en de pomp minder toegankelijk maakte. Kromhout nam de vrijheid voor de motoren een palet aan gietijzeren carters te ontwerpen, waarbij de inspuitpomp ook aan de rechter kant kon komen. En de LS motorblokken werden in tegenstelling tot Gardner, opgebouwd uit een onderblok waar de krukas op ligt, een tussen blok of balg met daarop de cilinderblokken. Dat maakte voor schepen de motoren beter te onderhouden. De "liggende" krukas bij de Kromhout LS t.o.v. de "hangende" van Gardner LW maakte demontage aan boord mogenlijk zonder het blok eerst van de fundatie te lichten.
Kromhout 8LS, bedieningszijde links (Onderdelen-catalogus 101-2) |
Nu mogen de Kromhout-Gardners bijna onverslijtbaar zijn, helemaal onverslijtbaar zijn ze niet. En in de Dreg IV waren wat problemen met pompen en andere onderdelen in spiegelbeeld, die niet meer makkelijk te krijgen waren, en ontbraken de handstart inrichtingen.
Zo ontstond het idee, op zoek te gaan naar een paar andere motoren, die buiten het schip klaar te maken, om ze daarna fris en gezond in het schip te plaatsen. En ook nog het liefst Dreg motoren!
Oude SB motor, B174, nog in opslag Dordrecht |
Eén hadden we zelf nog, dat was de oude SB motor, die ooit uitgeruild was voor een ander blok, Serienummer 11495, bouwnummer B 174.
Motorenkaart B174 (Kromhoutarchief Amsterdam) |
BB motor distributiezijde, ex marine, B 171 |
Maar, de aanhouder wint, en er werd een motorblok gevonden. Tussen andere motoren bleek ergens een wat vreemde motor te staan, die naar zeggen de verkeerde kant op zou draaien. Gekeken, en inderdaad, de indicaties op het vliegwiel bevestigen dat dit een spiegelbeeld gebouwde, andersom draaiende 6LS was, bouwjaar 1950. Een links draaiende 6LS.
BB motor vliegwielzijde, B 171 |
Kromhout gaf elke motor een serienummer mee. Deze nummers waren begin jaren '50 opgelopen tot in de 11.000, uitgegeven over verschillende types motoren. Daarnaast gebruikte Kromhout per type een bouwnummer, dat was korter, en alleen voor intern gebruik. De gevonden motor had serienummer 11492 en bouwnummer B171. Een Dregboot motor dus!
Motornummers marine (Kromhout archief Amsterdam) |
Nu gebleken was dat zoeken wat op kan leveren, wilden we ook weten wat er nog meer te vinden was. Verder gezocht en weer iets gevonden.
Motor B172 en B 173, distributiezijde |
Motor B 172 en B 173, vliegwielzijde |
Plunjerpomp op B 172 |
Aan elk van de motoren moest nog wel wat gebeuren, van ontbrekende onderdelen opsporen tot onderdelen reviseren.
Dat kost geld, dus voor een beslissing te nemen eerst het budget maar eens onder de loep nemen. M.a.w.: Wordt vervolgd!