vrijdag 7 november 2008

Dreg III in zicht!

Als het weer wat minder wordt en de temperatuur steeds verder daalt, wordt de speurtocht naar het verleden van de Dregboten voortgezet.
Het zo mooi zijn als het 24VDC schema gevonden zou kunnen worden. Ergens in een archief, of bij een van de andere dregboten.
Zo af en toe was er wat boven komen drijven, wat met de Dreg III te maken had. Eerder was al bericht dat het boekje van Ruud Smidt gekocht was,
zie blog: De andere Dreg's, de I, de II en de III
Dreg III voor op het boekje van Ruud Smidt
In het boekje wordt verteld over de avonturen die de Dreg III meegemaakt heeft toen het schip eigendom was van Roel Donker.
Bij Roel, die geen gegevens over de Dreg III meer had, waren we terecht gekomen via een oudgediende van rederij Waterweg in Den Helder.  Roel adviseerde ons bij rederij Waterweg verder navraag te doen, zij hadden de boot en alle bijbehorende papieren van hem overgenomen.

Het werk bracht ons in Rotterdam, waar we met een medewerker van wat toen Acta Marine was spraken, de opvolger van rederij Waterweg. Tycho Sta had de Dreg III zelf niet meegemaakt, maar wist dat voor een jubileumboek niet al te lang daarvoor de archieven uitgeplozen waren, en hij was bereid wat foto's op te sturen. Of daar ook foto's van het interieur bij waren, laat staan schema's van het electrisch gedeelte, betwijfelde Tycho.
Overdruk uit jubileumboek Rederij Waterweg door Paul Schaap
Maar, er kwamen wat foto's plus de naam van de eigenaar die de boot van hun over nam, duikbedrijf Alk. Genoeg om mee verder te kunnen.
Op zoek naar duikbedrijf Alk gestrand op een antwoordapparaat, dat maar niet antwoordde. Enige tijd later kwam er onverwacht toch nog antwoord. Hans de Wilde was op een klus in de middelandse zee, en lange tijd niet op Nederlandse bodem geweest. Hij was zo aardig toch nog na lange tijd contact op te nemen en te zien wat hij voor ons kon doen. Tekeningen of schema's had hij niet meer, alles was met de boot meegegaan naar de volgende eigenaar, maar hij kon ons wel de naam van de makelaar geven om verder te zoeken. Via de makelaar kwam alleen een naam naar boven, en het vermoeden dat het schip in Medemblik lag. Daar liep het spoor echter dood.
Totdat iemand met een tip kwam. Er lag in Enkhuizen een schip te koop, dat toch wel erg op een Dregboot leek. Googlen dus, en ja hoor, de Dreg III gevonden, die toen Poolster heette.
Poolster, ex Dreg III, foto Scheepsmakelaardij Enkhuizen

Scheepsmakelaardij Enkhuizen was zo aardig ons in kontact te brengen met eigenaar Jan Bonder. En die was zo aardig om het goed te vinden dat we langs kwamen. Gijs sprak met hem af op de Beurs Klassieke Schepen in Enkhuizen. Na kennis gemaakt te hebben, bij Jan thuis verder gepraat. Hij heeft met het schip de Noordzee bevaren, Schotland, Belgiƫ, en er het nodige werk aan gehad. Achterdek vervangen, deel vlak vervangen, allemaal zaken die bekend in de oren klonken.
Onderhoud aan de Poolster, foto Scheepsmakelaardij Enkhuizen
Vervolgens in de map met papieren gekeken die bij de boot was. Daar viel de mond open. De Dreg III had SI keur, en om die reden was er van alles bij de boot wat niet bij de Dreg IV zat. Nog merkwaardiger was, dat op een deel van de papieren als scheepsnaam niet Dreg III stond, maar het zusterschip Dreg IV!
Huiduitslag Dreg IV uit archief Dreg III

Zo lag op tafel het Algemeen Plan (zie tab Geschiedenis), Carene diagram, Dwarskrommen, Stabiliteitskrommen, Huiduitslag, Lijnenplan, Tekeningen Schroefas, en een stabiliteitsboekje uit 1964.
Veel van de papieren waren groter dan A3 formaat, zodat plaatselijk kopieƫren op vrijdagmiddag niet mogenlijk was. Gijs heeft twee keer met de hand op z'n hart beloofd zeer goed op de papieren te passen, en mocht ze toen mee nemen naar Groningen om ze daar in te laten scannen. Dat was heel aardig van Jan, want zonder deze papieren geen SI meer op het schip dat hij te koop had.
Uit de papieren blijkt dat de Dreg IV in het Boerenverdriet op 26-3-1964 een aantal stabiliteits proeven heeft ondergaan.
Stabiliteitsboekje Dreg IV uit archief Dreg III
De toen opgegeven scheepslengte was 20,24 m, waaruit geconcludeerd mag worden dat de voorsteven nog niet opgeboeit was, want daardoor zou de lengte met 16 cm toenemen tot 20,40 m.
De tekeningen met het Carenediagram, de Dwarskromen en de Stabiliteitsarmen waren gemaakt door de Marine, niet door de werf, gedateerd Aug-Okt '50. Dus deels voor de tewaterlating, en deels na de indiensttreding.
Het stabiliteitsboekje en de Stabiliteits krommen dateren uit 1964, dus uit de tijd dat de andere Dregboten weer in nederland terug waren. Misschien dat de IV gebruikt is om de proeven te doen, omdat de andere 3 boten langdurig in onderhoud lagen. Dat onderhoud nodig was illustreert de foto genomen in het Werfkanaal in Juni 1963. De Dreg III, A919, ligt achteraan.
Dreg II en III in het Werfkanaal te Den Helder, foto NIMH

Al met al was het de moeite waard dat we de speurtocht volgehouden hadden. Dat het schema van het 24VDC  systeem niet bij de papieren zat, zorgt er voor dat er wat te zoeken over blijft!
Er was die dag geen tijd meer om in Lelystad op de boot te gaan kijken. Dat zou nog wel eens komen.
Jan heeft het schip later verkocht, met alle papieren er bij, aan een liefhebber uit Dordrecht, nota bene waar wij de Dreg IV gekocht hebben. Hoe klein kan de wereld zijn.

Afbeeldingen uit de volgende boeken:

"Tussen Schulpengat en Stortemelk",  door Ruud Smidt
Uitgeverij: Pirola Maritiem
ISBN 9064551081

"Langs kusten en ondieptes",  door Paul Schaap
Uitgeverij: eigen beheer Rederij Waterweg
ISBN ----------