zaterdag 10 november 2007

De andere Dreg's, de I, de II en de III

De winter is de tijd om op zoek te gaan naar waar de andere dregboten zijn, en hoe die er uitzien.
Dreg I
Voor de Dreg I is dat geen grote zoektocht, daarvan wisten we dat die in Heeg lag. Daar had het Dregvirus immers voor het eerst toegeslagen in de zomer van 2000.
Dreg I in Heeg
Gebeld en een gevraagd of we langs zouden mogen komen. Dat mocht, dus met foto's van de Dreg IV naar Heeg gereden.
Het schip lag nog in dezelfde haven, en eigenaar Quirijn Kuiper kwam net aanrijden. Hij heeft de boot nu zo'n 20 jaar, en vertelde over veel sloop en opruim werk. Een paar details heeft hij aangepast aan gebruik en smaak. En opmerkelijk is dat op veel punten de I binnen beter behouden is als de IV. Er is minder omgerommeld in de betimmering, waardoor deze er origineeler en mooier uit ziet.
Stuurhut I, zoals het hoort

En er is, ondanks al het ijzerwerk dat toch nodig was aan de I, duidelijk te zien dat dat casco in betere staat was. Nou ja, wij moeten ook nog beginnen met het ijzerwerk, we liggen 20 jaar achter.
Er zijn gegevens uitgewisseld over schroefasolie, stroomsysteem en dergelijken. Op dat gebied verschillen de boten weinig.
Gedeelde deur Mandiruimte, onze deur is zoek

Komaliewant, een kast waar wij een gat hebben
Op het stalen achterdek staat bij de I een opbouw met lichtranden. Langs en achter de opbouw lopen ruime gangboorden, zodat het schip een beloopbare dekhoogte heeft. Dat verschilt van de IV, waarbij het hele achterdek omhooggebracht is. Daar is dus het Teakhouten werkdek behouden, maar moet je opstappen om er te komen.
Dreg I, met initialen op de schoorsteen

Wat de IV qua historie ( niet qua restauratiebudget! ) voor heeft op de I staat in de machinekamer. De I heeft twee DAF motoren met Renk keerkoppelingen. Wat een ruimte geeft dat! Maar ja, wij willen zo nodig die twee Kromhout-Gardners met Brevo koppelingen in ere houden.

Dreg II
Het zoeken naar de II  had eigenlijk geen startpunt. Er was geen aanknopingspunt om met zoeken te beginnen, behalve geruchten dat de boot ergens op het Veluwemeer zou verblijven, maar ook in Portugal zou zijn. Dat leverde te weinig op om echt te kunnen zoeken.  Wie wat weet mag het zeggen, Dregboot@gmail.com

Dreg III
De speurtocht naar de Dreg III was heel wat ingewikkelder. Na een flitsende start middels de aankoop van het boekje "Tussen Schulpengat en Stortemelk", waarin Ruud Smidt de avonturen van de Dreg III als bergingsvaartuig beschrijft eind jaren '80, loopt het spoor al snel dood. Het schip, toen eigendom van Roel Donker, blijft zich verstoppen.
Interieur Dreg III
Veel Googelen, bellen en mailen levert uiteindelijk kontact op met wat vroeger Rederij Waterweg in Den Helder was. Die hebben destijds de III van Roel Donker overgenomen. Bij wat nu Acta Marine heet, was men zo aardig te kijken wat ze nog in het archief hadden. Toevallig was er laatst een jubileum, en toen is e.e.a. naar boven gekomen. De foto's geven een aardig beeld van een qua opbouw geheel verbouwde Dregboot, maar nog wel met een redelijk origineel vooronder. Geen gedeelde Mandiruimte deur, en extra, later ingetimmerde, kooien. Waar de boot nu was wist men niet, maar men kon me wel op weg helpen naar Roel Donker. Het begin van een zoektocht.