Dreg I
Voor de Dreg I is dat geen grote zoektocht, daarvan wisten we dat die in Heeg lag. Daar had het Dregvirus immers voor het eerst toegeslagen in de zomer van 2000.
Dreg I in Heeg |
Het schip lag nog in dezelfde haven, en eigenaar Quirijn Kuiper kwam net aanrijden. Hij heeft de boot nu zo'n 20 jaar, en vertelde over veel sloop en opruim werk. Een paar details heeft hij aangepast aan gebruik en smaak. En opmerkelijk is dat op veel punten de I binnen beter behouden is als de IV. Er is minder omgerommeld in de betimmering, waardoor deze er origineeler en mooier uit ziet.
Stuurhut I, zoals het hoort |
En er is, ondanks al het ijzerwerk dat toch nodig was aan de I, duidelijk te zien dat dat casco in betere staat was. Nou ja, wij moeten ook nog beginnen met het ijzerwerk, we liggen 20 jaar achter.
Er zijn gegevens uitgewisseld over schroefasolie, stroomsysteem en dergelijken. Op dat gebied verschillen de boten weinig.
Gedeelde deur Mandiruimte, onze deur is zoek |
Komaliewant, een kast waar wij een gat hebben |
Dreg I, met initialen op de schoorsteen |
Wat de IV qua historie ( niet qua restauratiebudget! ) voor heeft op de I staat in de machinekamer. De I heeft twee DAF motoren met Renk keerkoppelingen. Wat een ruimte geeft dat! Maar ja, wij willen zo nodig die twee Kromhout-Gardners met Brevo koppelingen in ere houden.
Dreg II
Het zoeken naar de II had eigenlijk geen startpunt. Er was geen aanknopingspunt om met zoeken te beginnen, behalve geruchten dat de boot ergens op het Veluwemeer zou verblijven, maar ook in Portugal zou zijn. Dat leverde te weinig op om echt te kunnen zoeken. Wie wat weet mag het zeggen, Dregboot@gmail.com
Dreg III
De speurtocht naar de Dreg III was heel wat ingewikkelder. Na een flitsende start middels de aankoop van het boekje "Tussen Schulpengat en Stortemelk", waarin Ruud Smidt de avonturen van de Dreg III als bergingsvaartuig beschrijft eind jaren '80, loopt het spoor al snel dood. Het schip, toen eigendom van Roel Donker, blijft zich verstoppen.
Interieur Dreg III |