zondag 18 november 2007

Overwinteren in Delfzijl

De doordeweekse kantooractiviteiten waren ondertussen verplaatst naar Appingedam. Om toch nog na het werk wat te kunnen doen aan de boot is besloten om naar Delfzijl te gaan met de Dreg.
Er werd een plek gevonden in de haven die nu " 't Dok" heet. Dat is de plek waar vroeger het logements schip van de zeevaartschool lag. Een plek met historie dus.
De haven heet ook wel Abel Tasman, naar de bekende groninger zeevaarder, die ook naam gaf aan de Delfzijlse Zeevaartschool. En die naam gaf aan de straat waar de kapiteinse woont, in het huis waar, hoe kan het ook anders, poes Abel geboren is.
Het oude logementsschip dat hier lag, zal menig zeevarende bekend voor komen. Maar ook in Den Helder was het geen onbekende. Voor als logementschip naar Delfzijl te komen, was het bekend als de Bonaire. Gebouwd als patrouille vaartuig, en gepensioeneerd als logementschip.
Bonaire als Abel Tasman in Delfzijl, foto maritiemehistorie.web-log.nl
voor meer info:
http://www.stichtingbonaire.nl/index.php

Momenteel ligt de Bonaire in Den Helder, waar dus vroeger ook de Dreg IV lag. Ze hebben dus van plaats geruild.


Afvaart Martenshoek


De afvaart in Martenshoek gebeurde onder plaatselijke belangstelling. De Dreg bemanning had met hijskraan en dergelijke al vaker de aandacht getrokken.

Abel vaart mee

Dit keer liep de Werfkade en Foxham uit om te zien of we met winderig weer achteruit varend langs de twee afgemeerde coasters kwamen. Niet dus, de wind die om de casco's dwarrelde, maakte veilig sturen onmogenlijk. Draaien dus, met een boot van ruim 20m in vaarwater van ongeveer 20m breedte. Maar het lukt, met aanwijzingen van dhr Coops, die wist waar onderwater de obstakels langs de kant zaten.
Hoger op het water
Onderweg de hoogte boven de waterlijn gecontrolleerd, uiteindelijk was er een paar ton gewicht uit het schip gehaald. Gelukkig pasten we nog onder de brug van de N33 door.
Door het gemanouvreer in Martenshoek waren we te laat voor de brug in Delfzijl.  Afmeren en eten, en heel vriendelijk vragen of na het eten de brug nog kon draaien. Dat kon gelukkig.


Even later zijn we op de winterplaats.

Overwinterplaats Delfzijl
Daar wordt de boot winterklaar gemaakt. Koelvloeistof motoren gecontrolleerd, drinkwater aftappen, vlakafsluiters dicht. Makkelijk gezegd, maar de praktijk is anders. De afsluiter van de waterinlaat voor de WC zit vast. En na enig smeren, kloppen en wrikken knapt er iets in de afsluiter. De stem breekt af net waar de schroefdraad op houdt, dus die gaat nooit meer dicht. Dit geeft het idee om het schip binnen niet al te lange tijd droog te zetten meer voeding. Warmtelint en hopen op een kwakkelwinter, meer kunnen we er nu niet aan doen.
Onwillige WC afsluiter, onderhoud hard nodig