Omdat het schip veel op zout, later ook brak water voer, is ooit besloten de koeling te vervangen door kielkoeling. Te zien aan de daarbij gebruikte afsluiters, is dat in de marinetijd gebeurt. Gevolg was wel een hele fabriek aan buizen en appendages in de machinekamer.
In weer een later stadium zijn de voor dit systeem minder geschikte plunjerpompen vervangen door twee 24VDC centrifugaal pompjes. Dit loste het verlies van koelvloestof door de nooit lekvrije plunjerpompen waarschijnlijk op, maar zorgde wel voor een behoorlijke toename van het stroom verbruik. Zie "thuisreis" over het lege accu verhaal. Aanleiding genoeg om het koelsysteem maar eens aan te gaan pakken.
Omdat verwacht werd dat de koelbuizen niet echt dik meer waren, werd besloten twee U-bundelkoelers in de zij van het schip te zetten, door leken ook wel verward met beunkoelers.
Inslijpen gat SB koeler |
In het dok zijn de openingen voor de koelerbakken in de zij van het schip geslepen. Deze zijn zo gekozen dat ze precies tussen twee spanten passen, SB tussen spant 24 en 25, BB tussen 25 en 26.
Opening SB koeler, inkijk in de machinekamer |
Passen BB koelerbak |
BB koelerbak ingelast |
BB koelerbak klaar |
De slingerkielen zijn zo aangepast dat ze voor de kasten langs lopen, om ze extra te beschermen.
In het schip passen de bakken precies. Ze zitten niet echt in de weg, maar veel ruimte blijft er rond de bakken niet over. De SB bak zit tussen de smeerolietank, die tijdelijk verwijderd is, en het 220V hoofdschakelbord. Die laatste is tijdelijk losgehaald en opzij gehangen om beschadiging te voorkomen.
BB koelerbak tussen accukist en dieselbunker |
Zelfde koelerbak, andere foto |
En op zoek naar onderdelen voor twee centrifugaal koelwaterpompen met aandrijving vanaf de nokas. Vooral dat laatste zal nog een heel gedoe worden, hoe kom je aan spiegelbeeld onderdelen voor een linkse motor?