tekening: J. Kreffer |
De taak van de Dregboten was om ondieptes in kaart te brengen. Zandbanken, riffen of wrakken.
Oorspronkelijk gebeurde dit in 1950 door een Dreglijn tussen twee Dregboten op een bepaalde diepte onder water te spannen, en daar een stuk zee mee af te varen. Stak er iets boven de ingestelde diepte van de dreglijn uit, dan "haakte" die, en wist je dat het daar minder diep was. Veel werk en weinig informatie over hoe diep het was waar de lijn niet haakte.
Tijd voor de moderne tijd, met een apparaat in plaats van een draad.
Met een draad kan je wel makkelijk een object onder water vinden, maar je brengt het profiel van de bodem niet in beeld. Dat gaat beter met een dieptemeter, liefst een schrijvende zodat je de informatie ook vastgelegd hebt voor verdere verwerking.
KH MS 26 tegen het achterschot van een Dregboot, foto J. Kreffer |
We weten ook uit foto's en tekeningen wat voor dieptemeter dat geweest is.
Een Kelvin Hughes MS 26. Dat was een engels apparaat, van een firma met een uitstekende reputatie, dat veel gebruikt werd voor hydrografisch onderzoek.
Zie: https://cdn.kelvinhughes.com/upload/pdf/articles/echo-sounders.pdf
De MS 26, besproken in het blad van de ... |
stichting Historisch Materiaal Radio Holland. |
Voor meer informatie over zo'n apparaat op de Dregboten, zie ook:
http://dregiv.blogspot.com/2013/03/dreg-en-diepte.html#more
Zolang we de boot hebben, staat zo'n dieptemeter op ons verlanglijstje.
We weten dat de kans dat je er een tegen komt miniem is. En de kans dat hij het ook gaat doen is nog kleiner. Dat lijkt op Mission Impossible.
Een aantal jaren geleden tijdens een bezoek aan Den Helder vertelde Jan Brouwer aan boord van museumschip Abraham Crijnssen dat hij op de diverse Marineschepen deze systemen in onderhoud had gehad, ook op de Dregboten.
De KH MS 26 met onderaan de twee potten zoals die ook in de Dreg IV zitten, nu zonder receiver en transmitter. Documentatie Kelvin Hughes. |
De Dregboten werden alleen in voorjaar en zomer ingezet om minder last te hebben van wind en golven. Daarom bouwde hij elke herfst de zender en ontvanger uit, uit de daarvoor in het vooronder aangebrachte potten, en bouwde ze eind maart weer in. Dit om ze te beschermen tegen vorstschade.
Daarna moesten ze ingeregeld worden. Veel apparatuur met veel gedoe.
Een wonder van instrumentmakerskunst, veel mechaniek en veel onderdelen. Een MS van Kelvin Hughes. Documentatie Kelvin Hughes. |
Al was het maar de kast met de schrijver, voor het idee.
Hier over op internet informatie verzamelend, kom je nog wel eens iemand tegen.
Een Canadees die in Canada een oud oorlogsschip in museale staat houdt, met een MS 26 aan boord, en nog een op reserve. Een Nederlandse oud Marine man die als hobby heeft het weer compleet maken van de radiohut van de Geertje Buisman, inclusief MS 26, die hij van Radio Holland in bruikleen gekregen heeft. Zie: https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=7582
Deze KH MS 26 staat op blz. 21.
De MS 26 uit de Geertje Buisman collectie. |
Blijven zoeken en geduld hebben dus.
Niet veel later kwamen we via de Geertje Buisman op een zaterdag in Juli bij Radio Holland in Rotterdam terecht. Daar wordt door vrijwilligers een verzameling oude navigatie- en communicatieapparatuur beheerd. Af en toe wordt er ook opgeruimd, en kunnen serieuze liefhebbers in aanmerking komen voor het af te stoten "Oud Roest".
Daar wilden me maar al te graag gebruik van maken, zo'n kans krijg je maar 1 keer!
MS 29, duidelijk wel familie, maar geen MS 26. |
Als liefhebber van oud spul hadden we een paar maand eerder op de Spaanse eBay twee foldertjes gevonden. Van een MS 26, en een van een MS 28/29. Daar werd duidelijk in omschreven dat de MS 26 die we zochten een apparaat is voor hydrografisch werk, en de MS 29 voor de visserij.
We hadden dus een Fishfinder opgehaald in Rotterdam.
The best Fishfinder in the world. Documentatie Kelvin Hughes. |
Vervolgens begonnen met de speurtocht naar waar die MS 26 dan wel terecht gekomen was.
For surveying, dus echt iets voor een Dregboot. Documentatie Kelvin Hughes. |
En die hadden in januari in Rotterdam een MS 26 mee gekregen voor in hun stuurhut, niet wetende dat dat een apparaat voor "Hydroghaphic Survey" is, terwijl wij ondertussen in Groningen beschikten over "The best Fishfinder in the world".
De Noordster is net als de Dreg IV gebouwd in 1950. Daarbij passen de beide Depth Sounders goed qua tijdsbeeld.
MS 26, documentatie Kelvin Hughes. |
Scheveningen en de SCH 236 hebben we dus niet gezien, dat moet later nog een keer gebeuren.
Maar: het is gelukt, een origineel echolood voor de Dreg IV!
Eindelijk, een MS 26! |
40 kg 50'er jaren techniek. |
en de vrijwilliger museale inrichting van de SCH 236.
Dank voor de hulp en betrokkenheid.
En dan komt in oktober 2021 ook nog de kers op de taart.
Op zoek naar wat anders in een Marine-grijze omgeving, bleek er een kast te zijn waarvan de sleutel al enige tijd onvindbaar was. Toegegeven, het koste wat tijd, maar toen de sleutel er was, bleek het zoeken niet vergeefs.
Twee transducers, origineel en ongebruikt. |
In de kast lagen twee transducers van een KH echolood. In prima staat, alsof ze op reserve gelegen hadden en nooit ingebouwd waren. De Marine-grijze omgeving had geen toepassing voor de transducers, we mochten ze meenemen.
Nee, we gaan ze niet inbouwen of tot leven wekken, de "to do" lijst is daar veel te lang voor.
Maar we zijn wel blij dat het hydrografische echolood nu vrijwel kompleet is, uiteindelijk blijkt Mission Impossible toch niet zo impossible.