De Dregboten hadden een ankerlier die ook gebruikt kon worden om de dreglijn in te halen. Met de verhaalkop op de lier kon dan een lijn langzaam binnengedraaid worden. Daarvoor moest de liermotor langzaam kunnen draaien, maar ook krachtig zijn.
Deze motor, 220V gelijkstroom, is najaar 2007 uitgebouwd, de bijbehorende regelkasten waren toen al niet meer aanwezig. Wat bleef was de originele as en de motorfundatie.
De aanwezige opvolger, een 380V draaistroommotor, stond destijds naast de lier aan dek gelast.
Ook die opvolger is verwijderd, met de bijbehorende generator.
Ellebogenstoom was dus de enige manier om de ankers binnen te draaien!
Willen we dat?
Ook geschiedenis: de draaistroommotor op het voordek. |
Maar dan niet zo'n joekel als er hing, en ook niet een die een eigen generator nodig heeft. Maar hij moet wel weer op de oude aandrijfas uitkomen, met een as van 38mm dik.
Een gewichtige maat voor een boot van 20 meter!
Daar moet de aandrijving op uitkomen, met een as van ∅ 38mm. |
Het begin van het gepuzzel. |
Dan moeten de onderdelen er bij gezocht worden.
24VDC motor met minder kracht dan de oude, maar meer dan de dekmaat. |
Wormkast 1:80, uitgaande holle as ∅ 35mm. |
Er wordt geprobeerd de seals van de wormkast, die volgens de fabrikant "sealed for life" is, te vervangen. No way, de seals van de uitgaande as zijn zo gemonteerd dat demontage een vernielde wormkast op zal leveren.
De ingaande as, die immers meer toeren maakt en dus sneller slijt, is een ander verhaal.
Om motor en wormkast op te kunnen hangen aan de bestaande fundatie van de originele liermotor, hebben we een aluminium schetsplaat laten waterstraal snijden. Daaronder komt een afstandsbus waaraan de wormkast met motor hangt.
Daar moet de nieuwe aandrijving aan komen te hangen. |
Schetsplaat op z'n plek, alleen bij het schot waar de TL hangt moest er een klein stukje af. |
Zo dus, TL bereikbaar, afsluiter toegankelijk, minste schaduw. |
Gaten geboord en afstandsbus gemonteerd. |
Plaat en bus op hun plek, de as die door het dek komt is door het gat in de bus net zichtbaar. |
Van boven af gezien. |
265mm staal. |
Om daarna te proberen of het in de boot ook past. De as past, maar de uitlijning is niet perfect genoeg.
Past. |
Uiteindelijk lukt het om de plaat goed gemonteerd te krijgen. Hier en daar moest een shim onder de plaat er voor zorgen dat de as door het dek goed in lijn staat met de wormkast.
De wormkast is weliswaar ongebruikt, maar niet nieuw. Vooral de ingaande as maakt behoorlijk wat omwentelingen per minuut. De seals zijn van rubber, en dat verhardt met de jaren. Beter is het die seal nu te vervangen, om te voorkomen dat de wormkast kort na inbouw olie gaat lekken.
Makkelijker gezegd dan gedaan. De wormkast is gebouwd voor "eeuwig" gebruik. Seals, lagers en olie zijn niet bedoeld om te vervangen. Dat bleek ook, we kregen de afdekplaat waar de seal in zit niet van de wormkast. Alles zit vast "gelocktited". Ervaring in een andere wereld had geleerd dat een lasapparaat dan uitkomst kan geven.
Hoezo wil niet los? |
Los, zoals het hoort. |
Dan blijft er mechanisch nog maar 1 puntje over, we vonden de gegoten aluminium aanbouwflens aan de wormkast wat ielig. Daar hangt de hele motor aan, ook bij windkracht 7.
Aan de motor zitten ook nog voeten, die moeten voor een stevigere montage gaan zorgen. Om de motor ook aan de voeten op te kunnen hangen, is een montageplaat gemaakt die onder aan de schetsplaat komt te hangen.
Montageplaat in wording. |
En klaar om in te bouwen. |
En ook dat moet dan weer met vulplaatjes uitgelijnd en gemonteerd worden.
Wat blijft is nog een elektrische aanpassing aan de motor. Om te voorkomen dat de motor te heet kan worden willen we er een Clickson op hebben. Een schakelaar die bij 50℃ opent, waardoor de motor stopt en zichzelf beschermd tegen doorbranden.
Dat betekend dat er een vlakke plek buiten op de motor moet zijn om de Clickson te kunnen monteren. En dat er een tweede kabel naar de motor moet lopen om de Clickson te kunnen aansluiten. En een aansluitdoos op de motor waar dat allemaal in past.
Lassen aan de motor om een vlakke plek voor de Clickson te krijgen. |
Om een vlakke plek voor de Clickson te krijgen, lassen we een gat dicht in de aan de motor gelaste plaat waar de oorspronkelijke aansluitdoos op zat.
Kleinere oude en grotere nieuwe aansluitdoos. |
Er wordt een grotere aansluitdoos gemaakt voor de motor met twee wartels en ruimte voor de Clickson.
Grotere aansluitdoos met daarin links de aangesloten Clickson. |
Alles aangesloten en nog eens nagelopen. Het lijkt er op dat het gelukt is, een nieuwe motor voor de ankerlier. Wel veel werk, veel gepas en gemeet en veel tijd besteed aan het uitlijnen.
Maar hij is er, daar gaat het om.