Waar we waren: happy end deel 1. |
De oude schuiven hadden een sleuf die, als de ankerschacht voldoende ver in de kluis getrokken was, om de sluiting van het anker viel. Het anker was dan zeevast geborgd, kon niet vallen als de rem op de lier slipte of per ongeluk gelost werd. De schuif hield het anker dan tegen. Daar was wel wat op af te dingen: het viel nogal tegen de schuif om de sluiting te schuiven. Niet alleen omdat door de tanden des tijds de schuiven niet goed meer wilde schuiven, maar ook omdat het niet zo goed paste. En het lostrekken van de schuif was ook een heel gedoe.
Tijd voor iets anders, nieuwe schuiven met een verbeterd mechaniek.
Nadat we de geleiding vervangen hadden, nu tijd voor de rest. Er zijn nieuwe schuiven gemaakt, van 10mm dikke plaat. Dat is 2mm dikker dan de originele schuiven, die dan ook niet helemaal vlak meer waren.
Dik in het midden, dunner aan de rand. |
De bedoeling is dat als het anker "hangt" aan de schuif, de schuif op de bordelrand van de ankerkluis ligt. Is dat gewicht van de schuif af, dan glijdt de schuif over de RVS stompjes van de geleider. Echter, niet alles aan de Dreg is met een voelermaatje gemaakt. Dus blijkt de bakboord ankerkluis er wat scheef in te zitten, daar had aan een kant de schuif eigenlijk 13mm dik moeten zijn.
Aangepaste onderzijde van de schuiven klaar. |
Dan de vorm van de schuif. In de schuiven is een uitsparing geslepen die om de ankerschacht valt.
Eerste poging, sleuf nog wat te klein. |
Dan kan de schuif zo ver dicht, dat de punten van de schuif over de kluis heen nog op de rand rusten.
Om het anker zeevast te borgen, lijkt het ons beter om een pen door de shackle van het anker te steken, door de "harp" waarmee het anker aan de ketting zit dus. Dat kan, er past juist een 20mm pen doorheen.
Werk in uitvoering. |
Aan het uiteinde van die pen komt aan een kant een arm waarmee je de pen uit de ogen en de shackle kan trekken, en die er liggend voor zorgt dat de pen geborgd is.
Sleuf groter, ogen en pen op hun plek. |
Beide ankers "hangen" aan de schuiven. |
Als de ankers doen waar ze voor zijn, de boot stoppen of op z'n plek houden op een plek zonder afmeermogenlijkheid, dan zou het mooi zijn dat we de ankerketting vast kunnen zetten.
De rem in de ankerlier kan de nestenschijf waar de ketting over loopt vast houden. Maar dat is geen garantie dat de ketting niet ongemerkt verder uitloopt, de rem kan slippen. Beter is het om de ketting zelf te blokkeren.
De damketting in de nestenschijf. |
Nu heeft de Dreg damketting, ketting met een dam halverwege de schalm. Daardoor kan er geen stang of staaf door de ketting gestoken worden. Ook is de ruimte tussen de lier, nestenschijf, en de ingang van de ankerkluis klein. Te klein om daar een mechaniek te plaatsen dat de ketting klemt. De enige mogelijkheid is om een vork om de ketting te steken, die op de kluisrand rust. Of op de schuif die over de ankerkluis geschoven is.
De sleuf in de schuif moet niet alleen om de kop van de ankerschacht en de shackle passen, maar ook om de ketting.
Het gat moet weer wat groter. |
Om te kijken hoe zo'n vork of kettingstopper er dan wel uit zou moeten zien, is er eerst een mal uit karton en daarna een model uit hout gemaakt.
Houten vork. |
Testopstelling met houten vork, werkt. |
Nog meer hout, de kettingstopper nu nog even in ijzer namaken. |
In ijzer. |
In theorie levert dat dan dus een werkend mechaniek op.
20mm dikke, met waterstraal gesneden vingers voor de vorken. |
Ook in ijzer. |
Zo zou het dus moeten worden: de kettingstopper, vork en oren. |
En toen, tja, ging het anders als bedacht. Aan de stuurboord kant loopt de ketting te dicht langs de aandrijving van de lier die door het dek loopt.
Wilde de houten vork er nog wel langs, z'n ijzeren broer heeft daar geen zit in.
Ook het van achteren om de ketting steken van de vorken vordert een meerjarige opleiding. Het moet anders!
Enig geƫxperimenteer levert een werkend systeem op met dezelfde onderdelen.
Anders dan gedacht, maar de ankerketting "hangt" aan de vork. |
Zo dus, lier op de rem na ankeren, vork in de ketting steken en de rem er af. Klabam, de vork valt op z'n plek en de ketting is geborgd. |
Hier en daar nog een scherp kantje er af en het ijzerwerk is klaar.
Het makkelijkste klusje: handvaten. |
Het lukt allemaal, de onderdelen kunnen naar de verzinkerij om ze een lang en in eerste instantie glanzend leven mee te geven.
Verzinkt voor minder werk en langer leven. |
Alles kan nu op z'n plek. De aanslagbouten worden in de schuiven getapt, de platen voor de geleiding er weer op gezet en de schuiven zo gemonteerd dat de ankers aan de borgpen kunnen hangen.
De andere onderdelen die alleen nodig zijn tijdens het ankeren worden opgeborgen in de "Parkeerstand".
Het anker hangt veilig aan de borging. |
Een RVS staalkabeltje moet er voor zorgen dat we geen onderdelen kwijt raken.
Dat kwijtraken hadden we al geoefend, het kapiteinszakmes had eens via de ankerkluis het ruime sop gekozen. Dat moet met deze onderdelen maar niet, het was werk genoeg om ze te maken!