zondag 19 april 2020

Corona kastje


Rare tijden zijn het. We moeten contact vermijden en afstand houden. Thuis werken en thuis blijven, als dat kan. In de hoop niet allemaal tegelijk ziek te worden.
De Dreg IV ligt niet thuis. Dus halen we maar wat werk van de boot naar huis.
In de voorpiek komt een andere ankerliermotor, en die moeten we kunnen bedienen. Daar hoort dus een schakelkastje bij. Mooi thuisklusje, Coronaklusje.

De oude liermotor is najaar 2007 uit de voorpiek gehaald en afgevoerd. Met een vermogen van 2kW en een gewicht van 200+ kg was het een log ding. Bovendien waren de regelkasten niet meer aan boord en was de bekabeling niet meer in tact.
Nieuwe motor met vertraging.
De nieuwe ankerlier motor is een 24VDC motor, met een wormkast als vertraging. Kleiner, lichter en minder vermogen, maar in theorie sterk genoeg.
In de voorpiek zit behalve de ankerliermotor ook nog een pomp. Eigenlijk is dat de lenspomp. Maar hij kan ook gebruikt worden als dekwas en spoelpomp voor de ankerkluizen.
Lens - en waspomp.
De automatische bediening van deze (lens)pomp moet in de machinekamer komen, maar voor gebruik als dek- en kluis-was moet er ergens anders ook nog een handbediening komen. En we willen een soort werkschakelaar om de lier uit te schakelen als hij lang niet gebruikt wordt.
In voorpiek bij het toegangsluik:
 hand inschakelen pomp en werkschakelaar lier.
Om dat allemaal te kunnen schakelen, moet er dicht bij de pomp en de liermotor een schakelkast komen. In de voorpiek. Geen fijne, makkelijk toegankelijke plek om een kast op te hangen of te onderhouden, maar wel de beste plek.
Bestaande steunen en kabeldoorvoer.
In de voorpiek zitten aan stuurboord, vlak bij het waterdichte schot, twee steunen waar ooit een kast aan gehangen heeft. Er onder zitten kabeldoorvoeren door het schot, dus dat wordt de plek. Vlak bij de opening in het waterdichte schot waardoor de oude liermotor verwijderd is. Met het luik (nog) niet terug geplaatst kunnen we er redelijk bij.
Het wordt geen grote kast, meer een kleine kast.
Daarmee is echter wel de maat van de schakelkast bepaald, we moeten dus iets bedenken wat in die kleine kast gaat passen.
De kast is gemaakt, de pet er op gelast, gaten geboord en aan de zijkant twee steunen om de kabels van onder het dek naar de wartels onder in de kast te geleiden.

Toen we een paar jaar geleden bedachten hoe we het ongeveer wilde hebben, is er al eens een opzet van een schema getekend. Dat nu maar eens serieuzer uitwerken.
Opzet schema lier en ...
... lens/was pomp.











Schakelmateriaal uitgezocht en puzzelen met de maten. Het kan, maar wat meer lucht in de kast zou beter zijn. Het kan op een zonnige dag behoorlijk warm worden in de voorpiek, en de liermotor kan tot 40A stroom trekken, geen klein stroompje dus.
Passen en meten en nog eens passen en meten.
De motorschakelaars worden zo ver mogelijk uit elkaar gezet, de middelste contacten blijven ongebruikt.
We kunnen aan de slag, in de 1 persoons Corona-werkplaats. Voor de liermotor met 6mm2 draad, voor de pomp met 2,5 en voor de schakeldraden met 1,5.
Werk in uitvoering.
Daarbij is er nog wel een probleempje op te lossen. De voeding voor de kast komt van de accu's die in het vooronder komen. Die worden bijgeladen door een lader die 28V laadspanning op de accu's  zet. En dus ook op de kast. De spoelen in de relais en de signaallampen op de kast die aan moeten geven of een relais ingeschakeld is, zijn daar niet op berekend, die zijn bedacht voor 24VDC. Om de maximale spanning wat te verlagen zijn twee diodes in serie gezet, zowel voor de spoelen als voor elke indicatielamp. Daarmee wordt de spanning met 1,4 volt verlaagd tot maximaal 26,6V.
Twee diodes als spanningsbegrenzer
voor de 24VDC spoelen van de relais.
Komt nog bij dat de liermotor twee kanten op kan draaien, dus die indicatielamp moet twee sets tegengesteld gemonteerde diodes krijgen.
Binnenzijde frontpaneel kast met diodes bij indicatielampjes.
Het paneel verder afmonteren, terminalrail nummeren, draadbruggen aanbrengen en de draden netjes bundelen.
Paneel klaar.
Het schema kan nu aangepast aan wat we gebouwd hebben, en het aansluitschema voor de kabels kan gemaakt worden.
Schema, blad 2.
Het paneel wordt op rubberen trillingsdempers in de kast gemonteerd om het trillen en de klappen van het varen zo veel mogelijk bij de relais weg te houden.
Rubberen voeten voor het paneel.
Wat nu rest is het paneel en het front monteren. En de kabelboom die het front met het paneel verbindt aansluiten.

Paneel in de kast gemonteerd ...
De kast is klaar en kan getest worden. Alles werkt zoals het moet. Weer een stukje boot klaar, op naar het volgende stukje boot!
...  en het front er voor gezet.

En dan op z'n plek hangen in de voorpiek.
Kabels aansluiten en klaar!