De Dreg IV is de laatste dregboot die door de Marine van de sterkte afgevoerd werd.
Dat was in oktober 1986. Toen de boot in maart van het volgende jaar overgedragen werd aan een stichting in Zeeland, is er van alles met de boot mee gegaan. Reservedelen, documentatie en tekeningen.
Maar, is er meer ????
Als laatste dregboot was alles wat er bij de Marine aan informatie en onderdelen voor de 4 boten aanwezig was, aan de Dreg IV toegewezen.
Een groot deel daarvan is in 2007 ook met de boot weer bij ons in Groningen terecht gekomen. Maar daar zit weinig bij dat wijst op wat voor werk men op de Rijkswerf aan de boot of boten gedaan heeft.
De 4 dregboten lagen vroeger de hele winter "op Willemsoord" in Den Helder. Er werd onderhoud gepleegd of nieuwe apparatuur ingebouwd. Er is zelfs een foto van de Dreg IV bij de motorenloods, met de bovenkant van de machinekamerkap er af, dus er werden ook open hartoperaties uitgevoerd.
Al dat werk moet toch ook iets nagelaten hebben, op de Rijkswerf.
Dreg IV bij de motorenloods op de Rijkswerf. Op het achterdek het aquarium en de reddingsvlotten. Schoorsteen en machinekamerkap ontbreken. |
Nu is de Rijkswerf er niet meer, de Marine is met alle werkplaatsen verhuisd naar de Nieuwe Haven.
Daar werkt een ex collega van de Dregkapitein. Rondvragend onder zijn collega's kwam die er achter dat er nog iets van een archief moest zijn op de oude Rijkswerf, met materiaal over de Dreg IV. En dat dat archief niet voor de eeuwigheid bewaard zou worden. Sterker nog, men wilde er wel vanaf als het goed terecht zou komen.
De Dukdalf, |
Er werd een afspraak gemaakt, en de Dregkapitein kwam naar Den Helder om te kijken wat er in dat archief zat.
Donderdag middag geparkeerd voor gebouw de Dukdalf, in gebruik bij de MBSOV.
Ontvangen door Henk Cruijff, die meteen met een pak tekeningen en een rol calques aan kwam zetten.
Een 8 cm dikke stapel tekeningen. |
Ook zaten er nog een paar archiefkaarten bij, waarop aangegeven wat er vroeger in het archief gezeten had. Dat moet nog aanmerkelijk meer geweest zijn dan deze toch al redelijk dikke stapel tekeningen. Een deel van wat op de kaarten staat zat bij aankoop bij het schip, maar een deel is kennelijk gedrost, en zit niet in deze 8 cm papier.
De archiefkaarten. |
Zie: http://hisdocmb.nl/index.htm , daar is veel te vinden over de geschiedenis van Willemsoord en de Rijkswerf.
Luchtfoto van Willemsoord zoals getoond op de site van de HisDocMB. De foto van de Dreg IV bij de motorenloods is genomen bij de gele ster. |
Toch zit er in de tekeningen uit dit archief wel iets "bouwerigs".
Er is op terug te vinden wat er aan de Dreg IV verbouwd is om in Rotterdam aan de slag te kunnen als Communicatievaartuig.
Buitenaanzicht. De oorspronkelijke tekening van De Groot en van Vliet, in 1964 aangepast en van een nieuwe rechter onderhoek voorzien. |
Buitenaanzicht gewijzigd in Algemeen plan 1/2. De wijzigingen uit 1974 zijn duidelijk te zien. |
Op de calque is te zien dat er van alles van de boot afgehaald is. Boegkraantje, geleiding dreglijn op boeg en spiegel, rekken voor de dregboeien, de dreg- of trossenlier met elektromotor en veel kleine details. Op het achterdek is een nieuwe ingang naar het achteronder ingetekend, de verschansing bij de spiegel doorgetrokken en er zijn twee opstellingen gekomen voor reddingsvlotten. Op het dak van de stuurhut komen er een zoeklicht en een radarantenne bij.
Dekkenplan. Werftekening die in '64 aangepast is. Andere boeien en rekken. |
Algemeen plan 2/2, vooral wijzigingen in het interieur. De boot kan nu 22 personen vervoeren en heeft niets meer aan boord dat nog met dreggen te maken heeft. |
De ombouw naar Communicatievaartuig moeten in 1974 plaatsgevonden hebben. Op de gewijzigde tekeningen is helaas geen precieze datering te vinden.
De Dreg IV in Rotterdam, afgemeerd achter accomodatieschip Drebbel bij de RDM. Met achterop het "Aquarium". |
Naast deze "Verbouw" tekeningen zitten er in de stapel ook nog "Nieuwe" tekeningen. Nieuw, omdat deze oude tekeningen voor ons nieuw waren.
Dek. De constructie met details waarop ook te zien is waar de dreglier en de rekken met boeien op het achterdekgestaan hebben. |
Ook zijn er veel tekeningen van Machinefabriek Jaffa, die de stuurmachine en stuurpomp geleverd heeft. En niet alleen voor de 4 dregboten.
Dezelfde stuurmachine is in 1950 geleverd voor 4 loodsafhaalboten die op de Rijkswerf gebouwd zijn, de Geep, Kabeljauw, Makreel en Rog. Een jaar later komt daar ook de Spiering nog bij.
En dan nog de nodige onderdelen voor het magazijn natuurlijk.
De pakkingdrukker van de stuurmachine, met de rubber pakking. |
Dat weten we dan nu. Veel verder zijn we er nog niet mee gekomen, het noemen van "Overlay" en opsturen van de tekening heeft tot nu toe bij diverse pakking-specialisten alleen maar vraagtekens opgeleverd.
We hebben dus nog wat te doen, zoeken naar deze rubberen pakking.
We zouden de tekeningen mee mogen nemen als ze goed terecht zouden komen. Volgens ons is dat gelukt. Bij de boot die op de tekeningen staat en in de mappen waar de andere tekeningen van die boot in zitten.
Het Dreg archief in Groningen, met nu ook de tekeningen uit het archief van de Rijkswerf in Den Helder. |