De Dreg IV heeft een mast. Oorspronkelijk zelfs een behoorlijk lange mast. Die moet natuurlijk ook naar beneden kunnen, want niet elke brug kan open. Dan is het wel makkelijk als er "iets" is waar die gestreken mast in rust. Een maststeun dus.
Maar die is er niet. Dus moet er een komen.
De maststeun stond op het dak van de stuurhut. Niet altijd, op foto's tot in de jaren '60 is geen maststeun te zien. De mast was toen wel strijkbaar, maar kennelijk kon dat ook wel zonder steun.
En op de foto's van na '87 is ook geen maststeun te zien. Het kan zijn dat de steun alleen in de Rotterdamse jaren, '74-'86, op het dak gestaan heeft.
Hoe het was: mast gestreken en toch nog het hoogste punt. |
Mast, gestreken met en zonder steun. |
Opmeten maat tussen touwtje en steunpunt. |
Een uitdaging wordt het wel. We willen een mastvoet uit twee relatief makkelijk op te bergen driehoekige poten die samen een piramide vormen. Gevolg: nergens een haakse hoek, en ook de mast ligt er niet horizontaal in.
Eerste driehoek klaar. |
Twee driehoeken klaar en aan elkaar gebout. |
Bijna klaar. |
Weer een stukje boot klaar!