Elk schip heeft een of meer ankers.
Een anker is de noodrem en ook de aanlegplaats als er geen wal in de buurt is.
Noodrem is iets met veiligheid. En veiligheid is het domein van mannen in een kantoor, bij voorkeur in Brussel.
Zo kan het zijn dat een schip, ooit voor de overheid gebouwd, en al jaren zonder enig probleem rond varend, ineens geen veilige ankers meer aan boord zou hebben.
Want het moet veilig, het moeten Brusselse ankers zijn, geen Nederlandse Marine ankers.
We zijn flexibel, hebben geld en tijd, dus: er komen Brusselse ankers op de Dreg IV.
Dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan, dat zal ook wel iets Brussels zijn.
Berekend was dat het ankergewicht voor de certificering van de Dreg IV in totaal minimaal 188kg, of per anker een kleine 100kg zou moeten zijn.
Alternatief is een poolanker, dat bij een lager gewicht een hogere houdkracht heeft, dan zou een 60kg anker toegelaten zijn. Maar zo'n poolanker is ook niet klein, en ziet er bovendien wel erg modern uit voor een schip uit 1950.
Pool anker, lichter maar wel érg modern. |
Zie ook: https://dregiv.blogspot.com/2019/05/kettingperikelen.html#more
We waren gewaarschuwd, een "echt" anker van 100kg was een stuk groter dan het oorspronkelijke anker van 70kg. Gaat dat wel passen?
Eigenwijs genoeg om de gok te nemen, werkt het niet, dan kunnen de "echte" naar Marktplaats, en kopen we alsnog twee poolankers.
100kg Spek anker, zwaarder maar echter. |
De mannen van Damen, die de ketting geleverd hebben en ook vonden dat er aan hun ketting een "echt" anker moest, gaven ons een telefoonnummer, dat moesten we maar eens bellen.
Schmitt in Zwijndrecht. Informatie gekregen en gemeten aan de ankernis en kluis.
Dat wordt krap, duidelijk een geval van net niet of net wel. Om beter te kunnen zien of het zou passen wordt een model gemaakt. Thuis met schaar en karton in de weer.
Knutsel en karton moet uitkomst geven. |
Kartonnen anker in de ankernis. |
Met een kartonnen anker is dat snel gefixt, knip!
Afgeknipt hoekje. |
Het model steekt wel erg ver door het dek. |
Als het lijkt te kunnen, moet het maar gebeuren, de ankers worden besteld.
Binnen een week staan ze op het dek van het werkschip waar de Dreg aan afgemeerd is.
Binnen een week staan ze op het dek van het werkschip waar de Dreg aan afgemeerd is.
Echte ankers. |
De hoeken worden net zo aangepast als bij het kartonnen model, en de onderkant van het anker wat afgeslepen zodat het makkelijker de ankernis in getrokken kan worden.
Afgeknipt en ..... |
... afgeslepen. |
In totaal wordt er van een anker 0,25kg afgeslepen, met wat rondslijpen van de randen gaan we uit van 1kg of zo. Volgens het certificaat van het anker weegt het 101kg, blijft er nog altijd aanmerkelijk meer over dan de helft van 188kg.
Certificaat van het anker. |
Het "echte" anker in de nis, .... |
... en boven het dek uit. |
Klem! |
De ketting kan tot 6,6 ton veilig belast worden en heeft een breeksterkte van 9,2 ton.
Een nieuwe sluiting aan het anker moet hiermee in overeenstemming zijn. De plaatselijke leverancier heeft zoiets op voorraad.
Green Pin 6,5 ton WLL |
Shackle en Green Pin D-sluiting. |
Green Pin zonder kop. |
Werkt! |
De ankers gaan dus op weg om gegalvaniseerd te worden. En dat zink krijgt dan op zijn beurt weer dezelfde verflaag als de buitenkant van het schip, aluminium primer en marine-grijze acrylaat verf.
Onder zink, boven met primer op zink. |
De ketting aanslaan, sluiting borgen met twee lasjes en het anker met het kraantje overboord zetten.
Geborgde sluiting. |
Brussels anker. |