zondag 12 april 2009

Werkbankje

Druk in het vooronder bezig zijnde met spanten en wrangen, werden we toch wel erg nieuwsgierig hoe het er aan de andere kant van het machinekamer schot uit zou zien. En of dat schot net zo dun geworden is als sommige spanten en wrangen.
BB motor met hydr. unit en er achter het werkbankje
In de machine kamer staan de twee motoren, waar je tussendoor naar voren kan lopen, om zo bij het werkbankje te komen dat tegen het voorschot staat. Het werkbankje staat tussen de twee diesel bunkers, boven de kiel. 
Voor het werkbankje zit onder de platen de lenskast. In de jaren '60 is de bediening van de keerkoppelingen hydraulisch gemaakt, en is tussen de motoren een hydraulische unit geplaats. Zo ongeveer op de lenskast. Erg handig is die plaats niet. Meer erg onhandig.  Door die unit, de lenskast en het werkbankje kan je daar ter plekke niet goed meer bij het vlak. En dat is nog wel de diepste plek van de machinekamer, waar bilge zich verzameld.
Voor een beter zicht op het vlak zou het werkbankje er uit moeten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is een stalen werkbankje, met een 4cm dik teak blad. Het weegt dus het een en ander.
Hier stond de werkbank
Begonnen met leeghalen en slopen van de werkbank. Vervolgens de werkbank van het machinekamerschot los gehaald. En toen de buurman gevraagd te helpen met het over de hydrauliek en motoren heen tillen van het ding. Ook eenvoudiger gezegd dan gedaan, want er lopen nogal wat buizen en leidingen door de machinekamer. Buurman Reint is echter rechter van beroep, dus vasthoudend en rustig. Al manouvrerend hebben we het werkbankje in het achteronder gekregen.
Onttakelde werkbank in het achteronder
Wat toen onder de werkbank en lenskast te zien was, was minder erg dan verwacht (we waren ondertussen wel wat gewend), maar toch niet fraai. Gelukkig was het schot vrijwel onaangetast. Maar het vlak had wel erg diepe roestpitten. Zo diep, dat we blij zijn dat we het schip hier toen ook maar hebben laten dubbelen. Het spant waar het machinekamerschot tegen aan zit, was ook nog in voldoende goede staat, beter dus dan de wrangen in het vooronder.
Onder de werkbank...
..een prachtig mooi roest landschap.


In de volgende weekeinden is het werkbankje in het achteronder weer in gebruik genomen, en is een stelling gebouwd voor materiaal. Dat was mooi werk, als afwisseling van het vervelende werk met de wrangen in het vooronder.

Tijdelijke werkplaats achteronder met werkbankje
De stuurboord zijde van het achteronder is nu dus het werkplaatsje geworden. Meer werkruimte en meer licht. Nu maar hopen dat het werkbankje hier niet te lang blijft, uiteindelijk moet hij weer terug naar waar hij hoort.