Soms zijn de details van belang. Niet voor het grote beeld, of de snelle vooruitgang, maar om “iets” dan toch maar wat verder te krijgen. Dat “iets” is dit keer de oude aansluiting van het ankerlicht aan de binnenkant van het boeisel bij de boeg. Wij vinden dat een onhandige plek, en willen de aansluiting bij de mastvoet. Kan deze aansluiting dus vervallen dacht je. Maar: eigenlijk willen we op de boeg een 2e zoeklicht kunnen plaatsen, daar kan deze aansluiting mooi voor gebruikt worden. En toen begon het gedoe.
Door allerlei niet boot gerelateerde gebeurtenissen was de boot-werktijd wat in het gedrang gekomen. Een klein klusje, dat ook deels thuis uitgevoerd zou kunnen worden, zou er voor kunnen zorgen dat we toch wat verder komen. Zodoende het aansluiten van het voor varen niet noodzakelijke zoeklicht bij de horens gevat. Een Micro-restoratie, zie ook:
https://dregiv.blogspot.com/2020/09/nog-een-micro-restauratie.html#more
Enige jaren terug waren we al op zoek gegaan om bij de bestaande aansluiting, soort stopcontact eigenlijk, een passende connector, soort stekker, te vinden.
Wel mooi zo’n originele stekker, maar mooi nergens meer te vinden. Mocht er toch nog ergens een zijn, laat het ons weten! |
In de Dreg IV zitten op een aantal plaatsen nog bronzen stopcontacten waar we geen stekkers bij hebben. Een lange en landelijke zoektocht leverde niet meer op dan 1 foto van een in een museum liggende lamp met “onze” stekker er aan. Daar schieten we dus niets mee op.
Zo gaat het er dus niet uitzien, voltooid verleden tijd. |
De enige oplossing is om het binnenwerk van het bestaande stopcontact bij de boeg door een modernere variant te vervangen. Toevallig kan dat, omdat de behuizing van dit stopcontact groter en robuuster uitgevoerd is dan de anderen, die veelal binnen gemonteerd zijn. Dus: met hamer en beitel het bakelieten binnenwerk “gedemonteerd”.
De hamer is niet het favoriete gereedschap, maar wel effectief. |
Toen kwam ook de moer los waarmee dat binnenwerk op z’n plaats gehouden werd, nog min of meer gangbaar en onbeschadigd.
Blijft wel origineel, de oude opsluitmoer. |
Opmeten hoe groot het “gat” is dat door een nieuw stopcontact opgevuld moet worden, rond 30mm en ruim 16 mm diep.
Voor de rest van de navigatieverlichting zijn we overgestapt op Hirschmann CA3 connectoren, 3+1 pins. Daar kan 10A stroom door, dus bij 24VDC zou er maximaal een 240W lamp in het zoeklicht kunnen.
Hirschmann CA3, aangepast. |
Het zoeklicht op het dak heeft een 100W halogeen lamp, dus deze connector moet voldoen.
Het in te bouwen deel van de connector aangepast, in de draaibank. Omdat dit deel opgesloten moet worden met de oude moer, moest ook een scheve kant gedraaid worden aan de wartelmoer waarmee de stekker bevestigd wordt. De oude moer komt tussen stekker en stopcontact en zit dan in de weg.
Op de oude moer aangepaste stekker. |
Thuis, op de werkbank lijkt dit allemaal te passen. Aan boord de verf, deels oud, deels tijdelijk toen we de oude voetjes door niet weggeroeste vervangen hadden, verwijderd.
Verf en roest weg. |
Roest-preserveer er op, gevolgd door nieuwe verf. De deksel ondergaat binnen en buiten dezelfde behandeling, en er wordt een nieuwe pakking bij gemaakt.
Gewichtige deksel met nieuwe pakking. |
Daarbij valt op dat ook dit electro-onderdeel van de Dreg IV voorzien is van een keurmerk, een merkteken van een keurmeester of inspecteur. Zie ook:
https://dregiv.blogspot.com/2020/02/dreg-iv-onderdelen-met-keurmerk.html#more .
Deksel goedgekeurd door JK? |
De binnenkant van de behuizing wordt schoon gemaakt en van een nieuwe laag verf voorzien, Ral 1015.
Binnen en buiten in de verf |
Het nieuwe stopcontact op de oude draden aangesloten, en in de behuizing geschoven. Zorgvuldig werkje, we willen de 70 jaar oude aders niet te vaak buigen en er zeker niet te veel kracht op uitoefenen.
Oud aan nieuw. |
Blik op de onderkant. Nieuwe contrastekker in ouwe doos. |
Wat en waar gezekerd. |