|
Heeft ooit in een Dreg gestaan, maar niet nieuw meer en de verkeerde koelwaterpomp |
Er werden motoren gevonden die ooit in een Dregboot gestaan hadden. Met die motoren was altijd wel wat aan de hand, nieuw waren ze immers niet meer.
|
In de Dreg IV, de originele BB motor, niet nieuw, geen handstart en geen koelwaterpomp. |
Dat geldt ook voor de motoren die nu in de Dreg IV staan, waar ook nog een boel originele, destijds als overbodig geziene, onderdelen van verwijderd zijn.
|
Voorheen Dreg II, met de goede koelwaterpomp. |
Om in de Dreg IV weer een gezonde en complete machinekamer te krijgen, is besloten wat er nog aan Dreg-motoren was maar naar Groningen te halen.
Eén hadden we al eens opgehaald, de in spiegelbeeld gebouwde en tegen de normale draairichting in draaiende bakboord Dreg II motor. Een motor die je rustig zeldzaam kan noemen. De brandstofpomp, nokkenas en koelwaterpomp-aandrijving zijn "anders" dan normaal. Anders is zeldzaam voor een 70 jaar oude motor
|
De Dreg II bakboord motor in Groningen. |
We hadden nog een set Dreg motoren gevonden. De oorspronkelijk in 1950 in de Dreg III ingebouwde motoren stonden als set al sinds 2008 of langer te wachten op een nieuw leven.
Dit jaar hebben we besloten ook die naar Groningen te halen, daar gaat deze post eigenlijk over.
|
Dreg III motor in 2008, alsof de Marine hem gisteren uitgebouwd heeft. |
Over deze motoren zijn een paar dingen te zeggen. Bij de Marine zijn ze ooit als niet meer geschikt voor hun taak gekwalificeerd en uitgebouwd. En ze moeten lang, erg lang, stil gestaan hebben. Misschien dat dat de reden is dat er nog veel originele onderdelen aan de motoren zitten. Plunjerpompen, handstartinrichting, de aftakking voor de lenspompaandrijving. Zelfs de Marine grijze verf zit er nog op.
|
Bokjes in wording. |
Om de motoren op te halen, gaat eerst de overall aan om twee bokjes te maken zodat we ze veilig en schadevrij kunnen vervoeren en er later makkelijker aan kunnen werken. |
Bokjes in de werkplaats, primer en deels Marine grijs. |
Dan moet er een dag met mooi weer gekozen worden en kunnen de bokjes op weg naar de motoren.
|
De bokjes uit de werkplaats op de Ginaf, de generale repetitie voor straks, afladen en naar binnen brengen. |
De werkplaats van de Dreg IV ligt in de binnenstad van Groningen, waardoor wat speciale eisen aan het transport gesteld worden. Een kraan die de motoren, die straks 1,5 ton per stuk wegen, af kan leveren, en een bestuurbare achteras voor het middeleeuwse stratenpatroon. Vriend Hans heeft dat allemaal perfect geregeld. Alles past en kan.
|
De motoren op hun bokjes, klaar voor de reis. |
Op weg en de motoren opladen. Dat verloopt probleemloos. De motoren passen perfect op de bokjes en de in totaal 24 boutgaten komen precies overeen.
Vastzetten en op weg naar het nieuwe thuis.
|
Bijna thuis, alleen nog even binnen zetten. |
De vrachtwagen is niet klein, de straten wel. Maar het lukt en de kraan die wel wat van een slangenmens heeft zet de motoren af waar we ze willen hebben.
Dat moet de kraan kunnen, maar de kraanmachinist natuurlijk ook!
Het levert ook nog een mooi plaatje op, oude motor en oude pakhuizen.
|
Oud vakwerk en ..... |
|
... hedendaags vakwerk. |
Zonder enige tegenslag zijn ze binnen gekomen. Bij de andere originele Dreg-Kromhouts.