zaterdag 19 mei 2018

Zinken kluizen


De verzinkte ankerkluizen
De nieuw gemaakte kluizen zijn thermisch gegalvaniseerd, populair gezegd: verzinkt.
Verzinken helpt om het ijzer te beschermen en het onderhoud makkelijker te maken. De huid van de Dreg IV is bij de bouw in 1950 verzinkt, geschoopeerd. Mede daardoor is de schade door roest zo beperkt dat de boot in 2007 gezond genoeg was om een nieuw leven te beginnen.
En nu dus verzinkte kluizen. Moeten we ze er nog wel even in zetten.



Om te beginnen kan je verzinkt ijzer niet zo maar lassen. Waar je wilt lassen moet het laagje zink er eerst afgeslepen worden. Grondig afgeslepen worden. Ook in de slijpsporen moet geen zink meer zitten dat zich daar door de hitte van het slijpen afgezet heeft. Zink geeft een slechte, poreuze las en voor de lasser giftige dampen. Dat laatste willen we zeker niet in de kleine benauwde voorpiek. Slijpen dus.

Zinken kluis zonder zink waar gelast moet worden.
Op de kluizen zitten aansluitingen voor de spoelleiding voor de ankerketting. Die zijn mee verzinkt, en dus te dik geworden. Door ze met een brander te verhitten en met een staalborstel "schoon" te borstelen, moet de laag zink zo dun worden dat spuitmonden er weer op passen.
Spoelleiding op de SB kluis, past nèt.
Daarmee zijn de kluizen klaar om op hun plek te komen. Weer met takel en steuntjes de zware jongens op hun plek gezet.
Hijsen en sjorren

Kijken en meten of overal de lasspleet gelijk is, waar nodig bijstellen met klemmen en keggen. Dan zijn de kluizen klaar om vast te hechten.

Nieuwe kluis op z'n plek, gekegd en geklemd.
Voor het lassen gaat de voorkeur uit naar MIG. Dat geeft geen insluiting en daarmee is het makkelijker om de las waar nodig dikker te maken zodat hij goed op de bordelrand aan sluit.
Nadeel is wel dat het gas weg kan waaien. Lassen moet dus op een dag met zo goed als geen wind. En het ijzer moet droog zijn, de MIG kan niet tegen vocht dat als stoom uit de hete lasspleet komt. "Mooi weer" lassen dus. Dat betekend veel geduld hebben in de Nederlandse herfst.
Het wordt door van alles helaas voorjaar 2018. Maar wel een paar mooie voorjaarsdagen, beter kon niet.
Stuurboord kluis op z'n plek gelast.
Begonnen met de stuurboord kluis die ook door de motorfundatie loopt. Echt goed kan je er daar niet bij.
Het lassen ging redelijk goed, alleen was er een plek waar in de bordelrand waarschijnlijk erg veel koolstof zat, daar ging het lastiger. Maar het kwam goed.
De kluis wordt niet weer aan de motorfundatie gelast,
maar loopt er door heen. De uitsparing daarvoor is groter gemaakt.
De kluis is binnen en buiten om aan de bordelrand gelast. Alleen binnen bij de motorfundatie was een klein stukje waar de lasser er niet bij kon. Van buitenaf is dat dicht gelast, waarbij de las redelijk goed doorgelast was. Vergeet niet, de buis is 8mm dik.
Doorgelast na van buitenaf lassen.
Naderhand is toch nog een poging gedaan van binnen uit de las verder af te maken.

Van boven af ziet het er dan zo uit.
Na Stuurboord is de bakboord kluis aan de beurt. Deze is binnen in de voorpiek makkelijker bereikbaar. Dat scheelt in de tijd en in het in moeilijke bochten wringen om er bij te kunnen.
De bakboord kluis, met er omheen
 het ingepakte verfwerk van vorig jaar.
Eerst zijn de kluizen boven in het dek vast gelast, en na afkoelen onder aan de ankernis. Dat om zoveel mogelijk spanning op de lassen ten gevolge van krimp te voorkomen.
Bij het aan het dek vastlassen kan je er van binnen bij, en van buiten goed bij. Lassen aan de ankernis kan binnen heel goed, maar buiten is toch iets nodig dat naast de boot drijft.
Binnen aan de ankernis gelast.
Joris heeft dat op zich genomen, en geprofiteerd van de afwezigheid van de Dregkapitein. Hij heeft de kluizen buiten in de ankernissen af gelast.
En buiten aan de ankernis gelast.
Op de ankerkluizen zitten aansluitingen voor een spoelleiding. Deze moeten nu gemonteerd en aangesloten. Niet moeilijk, wel lastig. 12mm RVS hydrauliek leiding moet in kleine bochten gebogen worden. Passen en meten. En geduld hebben. De leiding wordt aangesloten op de leiding van de dekwas/lenspomp. Door onderdeks een kraan open te zetten en bovendeks de leiding af te sluiten, pompt de pomp buitenwater boven in de ankerkluizen. Hopelijk komt de ketting dan wat schoner in de ankerkettingbak terecht. Want het zijn ankerkettingbakken, en geen zandbakken zoals ze bij de Marine dachten.
De beschadigde verf is weer als nieuw, boven ...
... en onder aan de kluizen.































Wat rest is het repareren van de door het lassen ontstane verfschade. In de voorpiek was voor de nieuwe kluizen kwamen de coating al vernieuwd omdat met de kluizen op hun plek je er niet meer bij kan. Daar mag de verzinkte buis het zonder verf doen. Alleen de lassen worden daar geverfd. Want de Dregkapitein houdt wel van netjes!
Aan de binnenkant van de kluizen komt ook coating. En wel  dezelfde verf als buiten op de boot. Het zal er wel uit slijten, maar met enig geduld is het wel te herstellen tijdens een ankerketting loze dokbeurt.
Strakke kluis, strak in de lak.
Buiten kunnen nu ook eindelijk de ankernissen afgeschilderd worden. Er is al 10 jaar geen kwast meer tegen de nissen gehouden. Nu eindelijk de kluizen vervangen zijn, kan dat puntje op de i gezet worden.
Als nieuw, de stuurboord nis en ...
... de bakboord nis.































Het wachten is nu op de ankerketting, zodat we de verf weer uit de kluis kunnen rammelen!