Schrik om het hart, dat is nu gelukkig historie |
"Doorkijkspant" 35. |
Tijdens de afgelopen werfbeurt is er weer veel aan het vooronder gedaan. Nieuw spant, nieuwe stukken huid, tanktop gerepareerd en de vuilwatertank waterdicht gemaakt.
Toen het schip weer dreef zijn de steunen voor de vloer er weer in gelast. Die waren er deels uit geslepen om beter aan het vlak te kunnen werken.
Nu het meeste laswerk gedaan is, is het tijd om te zorgen dat wat we hebben ook zo blijft.
Verven dus!
Het is niet zo dat na die eerste blik onder de vloer niets meer gebeurd is.
De eerste blik onder de vloer: bijna 30 cm troep en roest tot aan de kiel, overal verdwenen ijzer. Gaten in spanten en wrangen. |
Zelfde plek, nu schoon en daardoor klaar voor repareren. Achteraan spant 35. |
Wrang 35 en 36 worden er in het dok in gezet: weer meer ijzer in het schip. |
Al dat oude en nieuwe ijzer kan nu dus in de verf. Dat wordt nog een hele klus.
Gekozen wordt voor een twee componenten systeem. In de machinekamer-bakboord was daar een goed resultaat mee gehaald. Bovendien, de temperatuur daalt, dat is voor deze verf geen probleem. Wel is er de kans op condens op het staal. Het buitenwater, dus de huid, is nog warmer dan de lucht, snel beginnen nu met nog kan! Eerst alles in een laag epoxy primer.
Eerste laag epoxy primer. |
Voor de zekerheid onder de WC en toekomstige kombuis, de mandi ruimte, nog een tweede laag epoxy. En daar overheen een laag 2 componenten polyurethaan verf.
Oud en nieuw ijzer in de verf. Roestwerende epoxy-aluminium. |
Langzaam wordt het onder de vloer "bewoonbaar". |
Daar staat dan wel tegen over dat het eindresultaat een boel goed maakt.
Veel werk, maar dan heb je ook wat! |
Een klote hoekje, maar nu wel een grijs klote hoekje! |
Het eindresultaat: goed beschermd, mooi om te zien en één kleur, RAL 7038 |