zaterdag 27 april 2013

Ouwe troep voor nieuwe stroom

Elders in dit Blog wordt beschreven dat we de 220Volt gelijkstroom kast, de HS220=, ombouwen naar 230Volt wisselstroom.  Maar dan wel met behoud van het aanzien van de oude kast.
Lastig is een kast uit 1950 ombouwen zonder dat je dat al te zeer ziet. En daarnaast bleek dat in de kast ook nogal wat onderdelen incompleet waren. Met name de zekeringhouders hadden nogal wat gebreken of ontbrekende onderdelen.
Nu waren we al eens op de "Schuiling" geweest , zie http://dregiv.blogspot.nl/2013/04/dinky-toy-onderdelen.html , om ons onderdelenmagazijn aan te vullen. Maar er zijn meer oud-Marine schepen die wel eens wat over hebben.
Via het Dregboot mail adres kwam er een berichtje binnen dat op een mijnenveger een deel van het 115V bord vervangen was, en ze de overcomplete delen graag ter beschikking stelden.
115V bord "Dokkum" klasse mijnenveger

Er kwamen wat foto's van wat men gedemonteerd had, en er werd een afspraak gemaakt. Zo zijn we op 27 April 2013 naar Lemmer gereden, naar de "Roermond" van de Zeekadetten. En daar zeer hartelijk ontvangen. Want toevallig was er die dag "Open Schip", met vlaggen en wimpels lag de "Roermond" er feestelijk bij.
"Roermond" in Lemmer
Na de koffie zijn we rondgeleid, waarbij de meegereisde machinist van de "Naarden" uit Delfzijl nog veel herinneringen aan dit schip kon ophalen. De andere "meereizer", Thomas, die eerder mee was geweest naar de al deels gesloopte "Schuiling" in 's Gravendeel,  zag nu voor het eerst een marineschip in vol ornaat. Het maakt indruk, dat is duidelijk.
In de "Roermond" had men het deel van het schakelbord dat voor de 115V bedoeld was verwijderd. De generator was er niet meer, en men wilde meer ruimte voor wat anders.
verwijderde deel bord
De delen die niet elders gebruikt konden worden, waren in de container terecht gekomen. Daarin  mochten we shoppen. Met Thomas in de container gedoken en er een bult "ouwe troep" uit gevist.
Ouwe troep
Bij de troep zaten nog wat zeer bruikbare onderdelen voor in onze  220v= kast. Het meest bijzonder waren de sluitingen van de onderste compartimenten van de 115V kast op de "Roermond", de knevels die we op de "Schuiling" niet meer heel aangetroffen hadden. Die moeten straks in de Dreg op de oude 220 kast komen en op de nieuwe kasten die daar nog naast moeten komen.
..... de gezochte knevels!
Uit de container kwamen .....

Eigenlijk toch wel heel bijzonder dat we deze onderdelen toch nog op de kop getikt hebben. Met dank aan een oplettende Zeekadet, die al Googlend ons Blog gevonden had, en zo alert was te mailen.
Thomas laadt de "ouwe troep" in