maandag 26 maart 2012

Motorbewaking


Zo was het: op de meters kijken
De Dreg heeft twee hoofdmotoren. Deze Kromhout 6LS motoren zijn in 1950 geplaatst met in gedachte de machinist die in de machinekamer de machinerie in de gaten houdt. Daarvoor had hij de beschikking over een aantal regelkranen om de temperatuur te regelen, en had elke motor een koelwaterthermometer en een oliethermometer, en een oliedruk meter.
Prima geregeld dus. Totdat in begin 60er jaren de machinist boventallig gemaakt wordt.
Toen, of later, moet er "iets" geweest zijn om in de stuurhut vast te kunnen stellen of alles nog prima geregeld was.


Oud systeem, niet echt meer bruikbaar
Bij de Dreg IV was in 2007 een partij onderdelen, waar ook een set meters bij was. En op de motoren zat nog iets wat een sensor geweest zou kunnen zijn. Echter, dit systeem, dat er niet erg "marine" uit zag, had z'n beste tijd gehad. Veel deffect en zoek.
Besloten dan maar op nieuw te beginnen, en dan meteen de dagtank ook maar mee te nemen.
Kastje in de maak, boren om PG16 te kunnen tappen
Eigenlijk is een waarschuwings systeem voldoende.  Bij een overschreiding van de grenswaarde kan een alarm de bemanning waarschuwen, die dan in de machinekamer polshoogte moeten nemen. Voor twee motoren zijn dat 5 in de gaten te houden waarden. Gekozen is voor een per motor onafhankelijke systeem, zodat ook met één motor gevaren kan worden. Omdat beide motoren dezelfde dagtank en het zelfde alarm gebruiken, moest er nog wel iets slims bedacht worden. Een aantal diodes en een relais waren de oplossing.
Van de "gevonden" meters straalde geen marine degelijkheid uit. Om het systeem wat "Dreg-achtiger" te maken, en wat degelijker, kwam een uit Den Helder afkomstig Rittal-kastje mooi van pas.
Nieuwe schildjes voor nieuwe kastjes
Er werden er nog een paar bij gekocht, en er werden schildjes gemaakt. Dat laatste door Lukken aan de Peizerweg in Groningen, die ook het Kromhout logo er op laserde. Dat zag er toch al wel heel wat degelijker uit!
Kastjes klaar

De kastjes zijn in de warme keuken bedraad, en in de koude machinekamer gemonteerd. Bij elke motor is er een kastje achter op de kabelbaan naar de motor gemonteerd, op trillingsdempers.
Kastje bij de BB motor

En de oude voeding voor de electrische koelwaterpompen in de HLS is veranderd en er zijn nieuwe kabels getrokken.
Nieuwe voeding in de HLS
Blijven nog de niet erg 1950 ogende schakelaars, die wat slordig op het kastfront zitten. Geprobeerd is de gaten beter op te lijnen, en de knoppen een ouder aanzien te geven. Ook hier zijn schildjes bij gekomen zodat duidelijk is wat wat is.
Twee schakelaars met bijbehorende indicatielampjes op de HLS.
Het begint wat te lijken, maar het moet ook werken. Op de motoren komen instelbare drukschakelaars. De werkdruk van de 6LS is 3,2 bar, de schakelaars worden ingesteld op 1,7 bar of lager. De temperatuurschakelaars moeten tijdig waarschuwen. De 6LS loopt mooi bij een temperatuur tussen 67 en 78 graden. Een beetje warmer is geen probleem, maar echt warm mag hij niet worden. De schakelaars krijgen een waarde van 85 graden of hoger.
Plek naast de dagtank, kaal gemaakt voor lassen

Alles komt bij elkaar in een kastje naast de dagtank. Daar boven komt de alarmbel, tegen het achterschot van de stuurhut. Mocht in de stuurhut het alarm niet gehoord worden, dan is er daar nog een extra kastje met een waarschuwingslamp.
Kastje hangt

Omdat de Dreg een massa vrij 24V systeem heeft, moest er nog wel even naar de juiste componenten gezocht worden. Maar dat is gelukt. We weten dat bij het starten van elke motor het alarm gaat, totdat er oliedruk is. En hopen dat het daar bij blijft!

Kastje met zoemer en waarschuwingslamp in de stuurhut