De Stuurboord motor is een relatief standaard 6LS die je wel vaker tegen komt, en waarvan veel onderdelen ook op de 6LW, de vrachtwagen-, graafmachine- en soms treinmotor, voorkwamen.
De Bakboord motor is een ander geval. Niet alleen in spiegelbeeld gebouwd, maar ook nog de andere kant op draaiend. Het gietwerk is dus gespiegeld, de nokas en brandstofpompnokas zijn anders opgebouwd en de labyrintafdichting bij het vliegwiel is anders geconstrueerd.
De motor die nu Bakboord in de Dreg staat, heeft geen goede koelwaterpomp, en zou verder nog wel wat onderdelen kunnen gebruiken.
Linkse motor Bakboord in Dreg IV |
Hoeveel van deze gespiegelde motoren Kromhout heeft gebouwd, geen idee. Wel weten we dat je ze weinig tegen komt, en onderdelen lastig te krijgen zijn.
Nu hadden we in het verleden al eens gespeurd naar Bakboord Dregmotoren, en toch nog wat gevonden, zie http://dregiv.blogspot.com/2008/10/andere-dreg-motoren.html
Een van deze motoren is destijds bekeken, gestart en nagelopen. Nu we met de koeling, en dus de pompen, bezig zijn, besloten de stap maar te nemen en de B171/ 11492 naar Groningen te halen.
Kaart Dreg II, NIMH den Haag |
Nu heeft zo'n zeldzaamheid natuurlijk wel een goed fundament nodig, Kromhout waardig.
De oplossing daarvoor werd gevonden in sponsor EdoBode, waar stagaire Ramon al zijn opgedane kennis ging inzetten om een onderstel te bouwen, identiek aan het eerder bij EdoBode gebouwde.
Er werd 300kg staal geleverd, een tekening gemaakt, en Ramon ging aan de gang.
Ramon heeft de 1e balk gesneden |
En goed, want het onderstel vorderde, en het zag er uit of hij dit al jaren deed. Niks mis mee, zo'n stagaire!
In de Dreg zit er tussen de de linker en rechter fundatiebalken precies 520mm. Deels geklonken, deels gelast. Het onderstel is alleen gelast, en als de maat wat afwijkt, kan je dus niet met wrangen of zo de maat weer goed dwingen. Het moet in één keer goed, anders past de motor er niet goed tussen.
Het kwam goed.
Inlassen verstevigingsribben |
Begonnen te lassen op 523,5mm kwam Ramon op eindmaat op 520,5mm. Vakwerk, een ander woord is er niet voor.
Daarna moesten de gaten voor de 6 motorsteunen uitgemeten worden. Doordat het onderstel mooi recht en aan de maat was, geen lastige klus.
Nameten positie 18mm gaten voor motor en M20 stelvoeten |
Aan een kant werden de gaten afgetekend, en van daar over genomen naar de andere kant, zodat ze precies 610mm uit elkaar zitten. De Dreg kapitein was gekomen om het meetwerk te controlleren, en had er weinig op aan te merken. Ramon en magneetboor deden de rest.
Vakman met vakwerk |
Op de laatse stagedag, na het appeltaart met koffie gebeuren, is het onderstel opgehaald en naar de werkplaats van de Dreg gebracht.
Onderstel in de Dreg werkplaats |
Ontroesten en coaten is daar gebeurd, waarna het onderstel richting motorleverancier ging. Daar is de motor er op gezet, klaar voor transport naar Groningen. De gaten voor de 12 stuks M16 bouten zaten precies goed, de motor paste zuigend op het onderstel.
Twee spiegelbeeld Dreg motoren in Groningen |
Aangekomen in de Dreg werkplaats, is de B171 naast de B174 gezet. Gebroederlijk naast elkaar, zoals dat wellicht bij Kromhout in Amsterdam of de Groot en van Vliet in Slikkerveer ook geweest moet zijn. Han Manaert van het Kromhout Archief in Amsterdam was zo aardig de kaart met motor gegevens toe te mailen, zodat we nu weten wat voor delen gebruikt zijn voor de Dreg II motor, en waar hij verschilt van de later geleverde Dreg IV motor.
Deze Linkse Dregmotor is weer thuis.
Voorzijde kaart Kromhout Archief Amsterdam, dank aan Han Manaert |