vrijdag 16 oktober 2020

Gangboorden

Ooit zijn we begonnen om het voordek kaal te maken. De aanleiding was dat we met de ankerkluizen en ankerlier bezig gingen. Het was geen leuk werk. De Dreg IV heeft op de dekken en gangboorden een dikke laag epoxy, met daar onder behoorlijk wat roest. Waar die roest zit, wilde de epoxy er wel af. Maar die plekken waar er geen roest onder zat, dat was een ander verhaal. Het voordek heeft ondertussen een nieuwe coating, nu zijn de gangboorden aan de beurt.

We willen de dikke laag epoxy er af hebben omdat de roestwurm er onder is gaan wonen. Door scheurtjes in de epoxylaag komt er vocht onder en begint het ijzer er te roesten. De laag epoxy is 2 tot soms wel 5 mm dik. Het is hard en stevig spul. 

Veel werk en veel troep. En heel veel stof.

Waar de laag nog wel in tact is zit het heel erg goed vast. Maar alleen de aangetaste plekken aanpakken is geen optie, dat wordt een lappendeken met nog steeds kans dat de roestwurm verhuisd naar de niet aangepakte delen.

Maar: het ijzeren dek komt steeds meer in zicht.

Met een  roterende staalborstel, roestegel en naaldenbikhamer aan de slag. Twee man twee weken. Daarbij blijkt dat de epoxy destijds aangebracht is op een dek waar al behoorlijke putten in zaten.
Onder de oranje menie ook nog resten roest.

En helaas zit in die putten ook nog roest. Niet goed voorbereid dus, dat epoxy smeren. Gezien de kleuren van de epoxy en de er onder liggende lagen, denken we dat de epoxy of aan het begin van de Rotterdamse jaren, of aan het eind ervan aangebracht is. Halverwege de jaren '70 of halverwege de jaren '80 dus. 

Het begint er op te lijken. In totaal moet
18m gangboord onder handen genomen worden.

Er blijken meer putten in de gangboorden te zitten dan we hadden gehoopt . Gelukkig is het niet zo ernstig dat het lasapparaat in stelling gebracht moet worden, we zijn dus net niet te laat met deze operatie. Wel is er bij een dekdop voor een dieselbunker veel ijzer weg, maar nog repareerbaar. 

Randje met weinig ijzer.

Anders is het bij de beluchting van de SB dieselbunker, daar vallen gaten in onder het naaldenbikhamergeweld.

Helaas gatenkaas.

Buisje weg, eerst maar zo verder.

De planning was om deze operatie in de eerste twee weken van september uit te voeren. Dat liep echter anders. Een boot met noodgeval kwam tussendoor en daar waren alle handen meer dan hard nodig om het bij een noodgeval te houden en het geen ramp te laten worden. Toen alles en iedereen weer inzetklaar was, waren de Dreg gangboorden ingehaald door het weer. Eind september is er veel vocht op het ijzer en is de kans om 3 achtereenvolgende dagen met twee-componentenverf een dek te kunnen verven klein, te klein. Dus wordt het afmaken van de gangboorden naar volgend voorjaar verschoven, Thank you Keith Oram!

Herfsttent.

Om toch nog redelijk door te kunnen werken en condens op het dek zo veel mogelijk tegen te gaan, wordt er een tent over de boot gebouwd. Het helpt, maar niet dusdanig dat we kunnen doen wat we oorspronkelijk in de planning hadden.

Zinkfosfaat, 1e laag.

Dus er komen eerst twee lagen Zinkfosfaat primer op. Die wordt al wel op kleur gemengd. Althans, dat was de bedoeling. Bij de groothandel bleek Ral 7030 ineens een andere kleur te zijn. Het zou de schuld van de pigmentdispenser zijn. 

Ral dinges

Er rust geen zegen op ons gangboorden project. Hopelijk kunnen we volgend jaar zonder al te veel voorwerk en tegenslag dan twee lagen epoxy alu-primer en een laag PU aflak opbrengen. Hopelijk. Ondertussen staat er al wel een kapitaal aan op kleur gemengde verf te wachten tot de winter voorbij is.