We zijn al eens bezig geweest om uit te zoeken wat voor Zend/Ontvangst apparatuur er in de Dregboten gestaan zou hebben. Bakboord voor in de stuurhut heeft een set gestaan. Dat zou een Collins TCS geweest zijn. Later zou deze vervangen zijn door een modernere set die aan het achterbord van de stuurhut gehangen heeft, waarschijnlijk een Swordfish van Pye.
Nog steeds kijken we uit onze ooghoeken of we meer te weten kunnen komen of dat er iets langs komt dat past bij wat we al gevonden hadden. En we kijken niet alleen, we zijn blij met de "Zoek" hulp van een oud Marine man, die goed weet hoe oude zendapparatuur op te sporen, zie: https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=7582&sid=d8a6c2d62df45391c67e2893e1835176&start=180
Schema uit de jaren '50 met TCS. |
We hebben een kopie van een elektrisch schema dat bij de Dreg II aan boord was, waar bakboord voor in de stuurhut een zender en ontvanger ingetekend zijn. Daarbij staat aangegeven TCS, een aanknopingspunt dat het daadwerkelijk om een Collins TCS gaat. Destijds gaf Jan Brouwer in Den Helder al aan, dat in de Dregboten waarschijnlijk Collins TCS sets gestaan zouden hebben. Zie ook http://dregiv.blogspot.com/2010/12/dreg-iv-in-de-lucht.html#more
Een TCS bestaat uit verschillende componenten, die samen de set vormen. |
Op datzelfde schema staat tegen het achterschot het KH echolood ingetekend en stuurboord voor in de stuurhut de Decometer van het Decca plaatsbepalingssysteem. Een datum of legenda van wijzigingen staat niet op de tekening, maar we nemen aan dat die halverwege de jaren '50 gemaakt of aangepast is. Aanwijzing daarvoor is dat het stuurwiel nog op de plek staat van voor '64, verder naar voren, en dat de Decca keten in Nederlands Nieuw Guinea pas in '56 opgebouwd is.
De verschillende componenten van de TCS zijn door meegeleverde kabels verbonden. De kabelnummers voor de TCS in de Dregboten zijn o.a. 103, 104, 107. In de oorspronkelijke schema's waren 80 t/m 102 in gebruik voor de boordlichten, Aldis-lamp en zoeklicht, met kabel 102 als laatste, het heklicht.
Kabellijst Dreg IV, Kabels 81-110, Nav en Radio. Geen kabels voor de radio meer na maart '67. |
Na 108 komen de kabels voor de ankerlierbediening. Dat zijn allemaal kabels die bij de bouw aangebracht zijn. Het lijkt er dus op dat de TCS bij de bouw ingebouwd is, met mooi opvolgende kabelnummers. Volgens de legenda van de kabellijst van de Dreg IV zijn de kabels 94-106 in '67 opgeschoond, waarbij de nummers voor de radio verdwenen en er een heklicht bij kwam.
Dekkenplan Dregboten in de jaren '50. |
In het schema heeft kabel 107 als bijschrift 65F10. Dat kunnen we terugvinden in de TCS documentatie, het is de kabel tussen de Remote Control unit en de Power unit. Die kabel loopt via kabelbaan 311 met kabel 103 en 107 van de stuurhut naar het vooronder.
Kabels 65F07 en 65F10. |
En in dat vooronder zit een gat in het plafond dat we nooit konden verklaren, een kabeldoorvoer wellicht. Met daaronder in de wand twee afgezaagde ijzeren staven waar kennelijk een plank of "iets" op gezeten heeft.
Zo ongeveer onder de verhoging voor de stuurstand in de stuurhut, zit een niet klein gat in het plafond, groot genoeg voor de connectoren van de Dynamotor. |
En daaronder, tegen de wand, heeft “iets” gezeten, ondersteund door twee stalen steunen, die nu bij de wand afgezaagd zijn. |
Het kan haast niet anders of daar heeft de Power Unit van de TCS gezeten. Opmerkelijk is dat de steunen aan het stalen schot vast zitten zijn, dus aangebracht zijn voor dat de betimmering aangebracht is. Bij de bouw op de werf van de Groot en van Vliet dus. In de Dreg I, die in Nieuw Guinea geweest is, zitten een soortgelijk "aandenken".
De power Unit ... |
... en wat er in zit, ... |
... of toch een Dynamotor zoals op de Abraham Crijnssen? |
Heeft behalve de afgezaagde steunen en het gat in het plafond van het vooronder de TCS nog meer "aandenken" op de boot achtergelaten? Dat is lastig, onze stuurhut is in de loop der jaren erg omgetimmerd.
Antennedraad, met op het stuurhutdak de "paal" voor de aansluiting. |
De antenne was een draadantenne die van de schoorsteen naar de top van de toen langere mast liep. Op het dak van de stuurhut heeft de aansluiting gestaan, ongeveer recht boven de plek waar de zender gestaan zou hebben. Bij het werken aan het dak in 2018 was te zien waar de kabeldoorvoer gezeten heeft.
Het "aandenken" aan de antennekabeldoorvoer. |
Nog meer "aandenken" hebben we wellicht op foto. Bladerend door de fotobestanden is op een foto uit 1950 (?) waar de Dreg IV afgemeerd is bij de Rijkswerf te zien dat er niet alleen een "paal" op het stuurhutdak staat, maar ook een "ding" voor het BB stuurhutraam.
Dat "ding" lijkt op de opstelling van de TCS zoals die ook in de Abraham Crijnssen staat, zender en ontvanger op elkaar. Op het Dekplan van de Dregboten zijn ze naast elkaar ingetekend, maar dan blijft er niet veel ruimte over, het kan zijn dat er bij inbouw toch voor gekozen is ze niet naast maar op elkaar plaatsen.
Kort na de oplevering, een TCS in de stuurhut? |
We hebben dus bewijs dat er Collins TCS apparatuur in de Dregboten gestaan heeft, ook in de Dreg IV. En dat die bij oplevering ingebouwd zijn, en halverwege de jaren '60 weer vervangen.
De Collins TCS was een in militaire kringen veel gebruikte Zend/Ontvangst installatie. Van oorsprong is de set begin jaren '40 ontwikkeld voor gebruik op kleine vaartuigen, voor inzet in WW II, o.a. bij de landing in Normandiƫ. De set is ontwikkeld bij Collins, Cedar Rapids, Ohio, maar is in de USA ook bij andere fabrikanten geproduceerd. De eerste sets zijn in eind '40 geleverd, de laatste eind '45, in totaal enkele 10.000den stuks. Hoewel hij ontwikkeld is voor gebruik op zee, is hij ook in landvoertuigen ingebouwd, en zelfs als mobiele (lees: verplaatsbare) set gebruikt.
Opmerkelijk, deze poster hangt ook in de keuken van de kapiteinse. |
Voor die tijd was het een hoogtechnologisch product. Fit for the job. For a tough job. En een vooruitstrevend product: Collins was een van de eerste bedrijven waar vrouwen op grote schaal deel gingen nemen aan het productie proces. Ook daarin dus de tijd vooruit.
Een zaal vol Rosie's aan het werk bij Collins. |
Lopende de 5 jaar dat de TCS geproduceerd werd is de set aangepast/verbeterd. Hij kreeg dan een nieuw volgnummer. Van TCS-1 tot TCS-15. Dat gebeurde wel zo dat ze onderling uitwisselbaar waren. Een 5 kan dus aan dezelfde Power Unit of Remote als een 13.
Een TCS in gebruik bij de Nederlandse Mariniers aan het Jamour meer in Nederlands Nieuw Guinea, 1954. |
De manual's en onderdelenlijsten zijn nog on-line te vinden. |
Een TCS in een Amerikaans Marineschip. |
De binnenkant van de zender, niet slecht en kompleet. |
Gevonden: voeding voor de TCS. |
Dynamotor. |
Voeding met stekkers. |
Microfoon. |
Ontvanger. |
Voorlopig nog niet in de Dreg maar in het kantoor. |