dinsdag 23 december 2014

De Winterschilder


Winterschilder

In Augustus 2011 hadden we al een een verhaaltje geschreven over de Zomerschilder, zie http://dregiv.blogspot.nl/2011/08/de-zomerschilder.html
Daar in omschreven we dat aan de bakboord kant van de machinekamer alle oude verf, roest en troep verwijderd is, en er nieuwe coating aangebracht is.

In oranje het deel dat nu onder handen genomen wordt.
Maar ja, dat is alleen de bakboord kant. Een schip, dus ook een machine kamer, heeft twee kanten.

Deze winter, tja beetje ongelukkig qua seizoen, de stuurboord kant op de planning gezet.
Nou moet gezegd, oorspronkelijk was dit voor zomer 2014 geplant. Zoals zo vaak, er kwam wat tussen en het ontvetten van de machinekamer verliep niet erg voorspoedig. Dus: vertraging en het werd, ondanks het warmste jaar sinds mensenheugenis, een koude klus.
Koud tot half December toen een "hittegolf" de temperatuur in de machinekamer deed oplopen tot een graad of 10. Condens betekende toen het einde voor de winterschilder, werk bijna klaar, en met 14 graden konden we onder de kerstboom gaan zitten!
Doorsnede machinekamer, oranje is waar het hier om gaat.
Aanleiding voor het winterschilderen is dat de 230V bekabeling aangepakt gaat worden. De HS 230V kast is klaar, de kabelbanen moeten dus definitief opgeschoond en nieuwe kabels voor nieuwe functies getrokken en gemonteerd worden.
Stuurboord kant machinekamer, HS bord, bij aankoop in 2007,
vol, veel en er achter verfeloos.



Ook moet de plaats voor de generator nu maar eens aangepakt, een fundament en leidingen moeten er komen. Dit alles zit aan de stuurboord kant, vandaar.
Begonnen is om schoon te maken. "Schoon" is een mooi woord voor het verwijderen van de ergste bladders en klodders.
Bij de bouw 64 jaar geleden is in het schip een 1 cilinder Kromhout LS geplaatst,
Plaats waar de 24V generator zat, roet en vet, ook in de kabelbaan.
met direct op de as een 220VDC generator, en via een koppeling en V-snaar een kleinere er boven hangende 24VDC generator.
Een generator levert altijd roest en een motor lekkerij op. Na 64 jaar garantie op werk dus.
Na de Kromhout zijn er twee Onan generatoren geplaatst.
Onan 380V generator met houten accukist op de rug.
Ze konden er staan, maar dat was het dan ook. Koeling met tuinslang en een losse houten accukist op de 380VAC generator. Nog meer lekkerij, nu dus ook accuzuur.
Na het uitruimen in 2007 keken we aan tegen een wel er zielige scheepswand.
Zielige scheepswand in 2007.
Die is nu dus schoon gemaakt. Met ontvetter, steekmessen en verfkrabbers. En uiteindelijk de naaldenbikhamer om het echt netjes te krijgen.
Onderzijde stringer met 64 jaar roet en troep.
De in 1950 op de huidplaten aangebrachte zinklaag was plaatselijk door het accuzuur verdwenen, maar het ijzer er onder bleek nog behoorlijk gaaf.
Accuzuur hoort in de accu!
Verder kwam er vrijwel overal na veel gezwoeg een bruikbare ondergrond te voorschijn.

Generatorplaat  en vlak tijdens het schoonmaken.
Vooraan genaaldenbikhamerd, dan afgestoken
 en achteraan zo als het was.

Onnodig te zeggen dat dit heeel veel en heeel onaangenaam werk was. Maar: het resultaat gaf goede moed!
Wel een punt van zorg was wat onder de oude generator plaat zat.

...... en wat zit er onder?
Oude generatorplaat in 2008,  .....
Veel roest! Weinig ijzer? Op één plek konden we er niet goed bij. Daarom is er een sparing, gelijkend op de andere sparingen, in de generatorplaat gemaakt.
Eerst gaten zagen ......

.... daarna sparing uitslijpen.






























Boren en slijpen leverde inderdaad zicht op roest op. Gelukkig bleek na het naaldenbikhameren dat het spant zelf en de huid er na 64 jaar nog goed uit zagen.
Voor het eerst in 64 jaar weer goed te zien.
Wel wat pitting maar de meeste roest zat aan de ondersteuning van de oude generatorplaat zelf. Krabben en bikken was voldoende om het oude ijzer weer bruikbaar te maken.
Op die generatorplaat komt straks de nieuwe generator. Daarvoor is een nieuw fundament gelast, dat tegen het achterschot van de machinekamer is gebout.
Nieuwe generatorfundatie op z'n plek.
Om het geheel stevig genoeg te maken is de achterkant van dat schot verstevigd, en is de fundatie ter hoogte van het webspant zijdelings afgesteund.
Oplegsteun generatorfundatie.
Op het schot zijn oplegsteunen gelast, zodat het fundament altijd goed uitgelijnd staat en zelfs zonder aangedraaide bouten op z'n plek blijft. Ook zijn er steunen en beugels gemaakt voor de uitlaat, de wierpot, de extra kabelbanen en de kasten die nog moeten komen met de scheidingstrafo en de inverter.
Gaten in het achterschot zijn dichtgelast en er is voor toekomstige kabels een nieuwe wartelplaat in gemaakt naar het achteronder.
Voor de aluminium platen die straks weer de vloer van de machinekamer worden, zijn andere steunen gelast, zodat pijpen onder de vloer beter toegankelijk zijn.
 
Beugels en steunen voor de nieuwe kabels en buizen
Toen de aanpassingen en het laswerk klaar waren is de stoomcleaner met ontvetter door de machinekamer gegaan. Dat betekent, eerst alles wat niet nat mag worden in plastic inpakken, en daarna met een blower het restvocht weer kwijt zien te raken. Het resultaat was niet helemaal zoals gedacht. Echt ontvet was het nog niet. Toen nog maar eens met ontvetter en een kleine steamer. Beter, maar in kieren en naden toch nog niet helemaal schoon. Uiteindelijk die plekken waar nog olieresten in kieren en naden zaten, met Owatron en een kwast die meer borstel was, uitgeboend en op laten drogen. Dat leverde een vast en zo goed als vetvrij oppervlak op. Goed genoeg voor de komende 64 jaar lijkt ons.
Hier zat de 24V generator, nu zonder roet en olie.
Schilderen staat en valt met de voorbereiding. Uit het bovenstaande moge blijken dat dat het meeste werk is. Maanden werk en nog geen streep nieuwe verf te zien.
Maar ook dat schilderen is niet weinig werk. De machinekamer loopt van spant 17 tot 28, 10 spantvlakken van 45 cm. Onder de vloer, huid schip met spanten, wrangen, stringers en eindeloos veel klinken en de onderzijde gangboord. Dat is dus heel wat dagen schilderen om 1 laag op te brengen.
Werk in uitvoering.
Eerst primer, en daarna nog de 2K polyurethaan lak, RAL 7038.
Met wat uitloop en vertraging, gaat dat aardig richting een paar weken schilderwerk. En dat voor zo'n klein stukje schip. Maar wel een belangrijk stukje schip!
Primer eindelijk op! Bijna 6ltr/laag.
Weken in bochten en kronkels, onder de voeten en de dieselbunker, achter de kabelbanen en schakelkast schilderend. En echt warm was het ook al niet.
Achterschot eerst schoon, ....
.... en daarna geschilderd











.... en achter het HS Bord ....
.... ook in de verf.














Onder de vloer in 2007 ....
.... en in 2014.















De machinekamer ziet er nu wel heel anders uit. Het begint te lijken op wat in 2007 voor ogen stond, eindelijk. Wel jammer dat er onder en tussen de motoren ook nog een "midden" is , ingeklemd tussen twee mooi zacht glanzende egaal grijze zijkanten. Dat zal ook nog wel aan de beurt komen, nu eerst de kabelbanen maar klaar maken en de stroom er weer op.