maandag 8 november 2010

Meggeren en meten

HLS bord
In de afgelopen jaren was er regelmatig een electrische storing geweest. Met de winter voor de deur is het toch wel van belang het schip vorst vrij te houden. En daar is stroom voor nodig.
Dus: de hele installatie nalopen. En wat twijfelachtig en niet meer nodig is, demonteren.
Begonnen met de kabels vanaf de verdeelkasten naar de gebruikers. Daarbij bleek meteen al dat vanaf een verdeelkast wel kabels liepen, maar er niets aan zat. Nou ja niets, een kroonsteentje. En dat de zekeringen er voor nog gewoon in de kast zaten. Dus: met condens en een beetje slingeren Pats de stop door. De niet meer nodige kabels vanaf de verdeelkast weg gehaald, of tenminste vanaf een lasdoos. Dat leverde al meteen een hele berg kabel op. En vastgesteld dat in de verdeelkasten ook niet meer alle onderdelen aanwezig waren die voor een goede  "doorstroming" van het schip moesten zorgen. Muntjes en aluminiumfolie vervangen door passchroeven en "echte" zekeringen.

HLS bord, deel kabel rail
Een probleem dat daarbij ontstond, was dat de oorspronkelijke onderdelen niet meer leverbaar zijn, en er dus tweedehands onderdelen gezocht moeten worden. Die niet makkelijk te vinden zijn bleek al snel. Op Marktplaats koop je makkelijker een plastic kerstboom dan een zekeringhouder voor de Dreg.
Door nu niet meer nodige groepen te kanibaliseren toch nog een redelijk functioneel systeem op kunnen zetten. Dat geeft wat meer zoektijd voor onderdelen.
Schema HS bord, De Hoop Rotterdam, 1950
Volgende stap was om dit te herhalen tussen de verdeelkasten en de hoofd borden. Dat was gelukkig een minder groot gepuzzel. Van het 230v HS bord was een schema, wat het werk een stuk makkelijker maakte. De "oude" zekeringwaardes weer terug gezet, en per groep gemeten. Dat leverde eigenlijk geen rariteiten meer op.
Wel zaten er in het 24Volt systeem wat rare kronkels. Navigatielichten die op een andere groep zaten, twee gescheiden accu batterijen die door de acculader met elkaar verbonden waren, waardoor een groot deel van de generator laadstroom door de acculader liep, en zekeringwaarden die ver boven de toelaatbare waarde lagen.
De installatie is toen op doorgang getest met een 24v gelijkstroom van 3A. De spanningsval gemeten, en geen slechte plekken gevonden.
Opgeschoonde kabelbaan en schotdoorvoer
Nadat alle rariteiten er uit gehaald waren kon de isolatie waarde van de installatie gemeten worden. Meggeren dus. Het 230v systeem is met 500v gemeggerd, het 24v systeem met 250v.
Zo ondertussen was het al wel wat later in het jaar geworden, en was de winter uitgebroken. In een ijzig schip stilzittend allerlei priet prut werk doen in schakelaars en schakelkasten gaat toch aardig de kant op van "onaangenaam werk". Via een verlengsnoer was er wel wat stroom, maar een 2000w electrisch kacheltje is echt te klein om van de machinekamer een aangename werkomgeving te maken. En een Zibro petroleum kachel is uit den boze, dan drupt straks de kondens overal af en in.
Opgeschoonde kabelbaan met restant oude 220 v aansluiting
Maar: volgehouden. Zonder handschoenen maar met warme koffie en warme ondersteuning van de andere op de werf bezige werkmannen, de klus afgemaakt. Met goed resultaat, want van alle kabels waren er maar twee die een lagere waarde hadden, 3Mohm bij 250v, dus voldoende. De ander kabels zaten tussen de 80 en 200+ Mohm, ruim voldoende.
Wat rest is alle dozen en kasten weer dicht schroeven, een lijst maken met ontbrekende onderdelen en op zoek naar oud schakelmateriaal. Kapotte schakelaars vervangen, zekering houders vervangen, kabelbanen weer ordentelijk monteren.
Ijzig heklicht, kabel in orde
Gezien de voorspelde vorst van 9 graden, eerst het warmtelint en de kacheltjes maar aan de stroom. Volgend jaar weer verder!