HLS bord |
Dus: de hele installatie nalopen. En wat twijfelachtig en niet meer nodig is, demonteren.
Begonnen met de kabels vanaf de verdeelkasten naar de gebruikers. Daarbij bleek meteen al dat vanaf een verdeelkast wel kabels liepen, maar er niets aan zat. Nou ja niets, een kroonsteentje. En dat de zekeringen er voor nog gewoon in de kast zaten. Dus: met condens en een beetje slingeren Pats de stop door. De niet meer nodige kabels vanaf de verdeelkast weg gehaald, of tenminste vanaf een lasdoos. Dat leverde al meteen een hele berg kabel op. En vastgesteld dat in de verdeelkasten ook niet meer alle onderdelen aanwezig waren die voor een goede "doorstroming" van het schip moesten zorgen. Muntjes en aluminiumfolie vervangen door passchroeven en "echte" zekeringen.
HLS bord, deel kabel rail |
Door nu niet meer nodige groepen te kanibaliseren toch nog een redelijk functioneel systeem op kunnen zetten. Dat geeft wat meer zoektijd voor onderdelen.
Schema HS bord, De Hoop Rotterdam, 1950 |
Wel zaten er in het 24Volt systeem wat rare kronkels. Navigatielichten die op een andere groep zaten, twee gescheiden accu batterijen die door de acculader met elkaar verbonden waren, waardoor een groot deel van de generator laadstroom door de acculader liep, en zekeringwaarden die ver boven de toelaatbare waarde lagen.
De installatie is toen op doorgang getest met een 24v gelijkstroom van 3A. De spanningsval gemeten, en geen slechte plekken gevonden.
Opgeschoonde kabelbaan en schotdoorvoer |
Zo ondertussen was het al wel wat later in het jaar geworden, en was de winter uitgebroken. In een ijzig schip stilzittend allerlei priet prut werk doen in schakelaars en schakelkasten gaat toch aardig de kant op van "onaangenaam werk". Via een verlengsnoer was er wel wat stroom, maar een 2000w electrisch kacheltje is echt te klein om van de machinekamer een aangename werkomgeving te maken. En een Zibro petroleum kachel is uit den boze, dan drupt straks de kondens overal af en in.
Opgeschoonde kabelbaan met restant oude 220 v aansluiting |
Wat rest is alle dozen en kasten weer dicht schroeven, een lijst maken met ontbrekende onderdelen en op zoek naar oud schakelmateriaal. Kapotte schakelaars vervangen, zekering houders vervangen, kabelbanen weer ordentelijk monteren.
Ijzig heklicht, kabel in orde |