vrijdag 9 augustus 2019

Maststeun


De Dreg IV heeft een mast. Oorspronkelijk zelfs een behoorlijk lange mast. Die moet natuurlijk ook naar beneden kunnen, want niet elke brug kan open. Dan is het wel makkelijk als er "iets" is waar die  gestreken mast in rust. Een maststeun dus.
Maar die is er niet. Dus moet er een komen.

De maststeun stond op het dak van de stuurhut. Niet altijd, op foto's tot in de jaren '60 is geen maststeun te zien. De mast was toen wel strijkbaar, maar kennelijk kon dat ook wel zonder steun.
En op de foto's van na '87 is ook geen maststeun te zien. Het kan zijn dat de steun alleen in de Rotterdamse jaren, '74-'86, op het dak gestaan heeft.
Hoe het was: mast gestreken en toch nog het hoogste punt.
Handig is zo'n steun wel. Als we de mast nu strijken, ligt de top op het stuurhut dak, en steekt de onderkant van de mast vier de lucht in. Niet goed, kwetsbaar, dat is dan het hoogste punt van de boot.
Mast, gestreken met en zonder steun.
Er is ingetekend hoe het er ongeveer uit zou moeten komen te zien als bij de gestreken mast de top net zo hoog komt als de schoorsteen. Daarna is er en een touwtje gespannen tussen de mastvoet en de schoorsteen om te kijken of het klopt. Het klopt.
Opmeten maat tussen touwtje en steunpunt.
Aan de voorrand op het dak van de stuurhut waren ooit al eens steunpunten gemaakt om iets op vast te kunnen bouten. Zie: https://dregiv.blogspot.com/search?q=dak
Een uitdaging wordt het wel. We willen een mastvoet uit twee relatief makkelijk op te bergen driehoekige poten die samen een piramide vormen. Gevolg: nergens een haakse hoek, en ook de mast ligt er niet horizontaal in.
Eerste driehoek klaar.
Eerst maar één driehoek in elkaar hechten. En dan de tweede uitmeten en ook hechten. Passen, pasmaken en aflassen. Het kan maar het is wel een meetkundig wereldwonder geworden.
Twee driehoeken klaar en aan elkaar gebout.
Wat rest is de boel stevig aan elkaar lassen, schoonmaken en het RVS beitsen.
Bijna klaar.
Het resultaat is een makkelijk weg te halen steun, zodat het winterkleed zonder obstakel over de stuurhut kan, die opgeborgen niet te veel ruimte inneemt en onderhouds vrij is.
Weer een stukje boot klaar!