vrijdag 21 augustus 2015

Dreg met pensioen


Op 21 Augustus 2015 is het precies 65 jaar geleden dat de Dreg IV in Slikkerveer te water gelaten werd.
Volgens Drees was 65 de leeftijd dat er van een welverdiende rust mocht worden genoten.
Nou is de Dreg IV al wat eerder afgezwaaid, maar toch zien we deze verjaardag dan maar als het bereiken der leeftijd der sterken en wijzen.
Om dat te vieren, een aantal foto's uit het Dreg leven. Zoals dat vaak gaat met de wijzen en sterken, is het vooral terug kijken. Uit de oude doos dus!
Helaas zijn er uit de prille jeugd (nog) geen foto's of documenten bekend. Ongetwijfeld zijn er van de te water lating en latere in dienst stelling kiekjes, maar die zijn nog niet boven komen drijven.

Het oudste document komt uit het NIMH archief. Een dank brief van Koningin Juliana aan de Dregboot 4 voor het optreden vlak na de watersnoodramp in 1953. Uit diezelfde tijd is er een foto van de Dreg III met geëvacueerden aan boord die een  idee geeft van de omstandigheden in het rampgebied. De boot heeft een grote deuk in het boeisel en geen anker meer, en het is ongetwijfeld koud met een snijdende wind.
Dreg III bij Zierikzee , februari 1953, foto NIMH.

Als later de Dreg III naar Nieuw Guinea vertrekt, blijft de IV achter, en assisteert de Hydrograaf vanuit Hoek van Holland. Daar ligt de boot als in September 1956 een reddingboot de bemanning van een gestrande Belgische mijnenveger aan land brengt.
Op de achtergrond de Dreg IV A920 in de Berghaven.
Tot begin 60'er jaren is de Dreg IV de enige dregboot in Nederlandse wateren. Veel archief is daar niet van bewaard gebleven. Er zijn wat foto's, maar de datering is lastig te achterhalen. soms "Dateerde" de archivaris maar wat, sommige foto's hebben daardoor meerdere data. Nou ja, het gaat om de plaatjes.
Dreg IV langszij de Zeefakkel......



















......eind jaren '50 of begin '60.


















Begin jaren '60 wordt er geëxperimenteerd met nieuwe systemen. Er worden nieuwe Dregboeien ontworpen, modernere apparatuur geïntroduceerd. De Dreg IV is de boot waarop dit wordt uit geprobeerd.
Nieuwe Dregboei 1964
Nieuwe boeien in de praktijk, foto boekje Alk-reeks

Nieuwe techniek heeft vaak snoeren en draadjes, en soms ook sensoren en zelfs antenne's!
High Tech in 1963

Als de andere Dregboten van overzee terug komen, worden de wijzigingen op alle boten doorgevoerd. Ook de boeg wordt opgeboeid en Decca doet z'n intrede aan boord.
3 aangepaste Dregboten, foto MarineTrafic.com
En nogmaals met de Zeefakkel, de IV is de A920





























Dat er niet alleen broederlijk afgemeerd werd, maar ook samen gevaren, bewijst de volgende foto van Hans Biersteker, Marine Traffic.com.

Eind jaren '60 zijn de Dregboten door nieuwe technieken niet echt meer nodig. De IV blijft alleen over en vertrekt als communicatie vaartuig naar Rotterdam, afgemeerd bij de RDM. Ook daar is nog weinig beeldmateriaal van gevonden.
Tweede helft jaren '80 wordt een stichting in Vlissingen de nieuwe eigenaar.

Akte van schenking ...















... en de dank daarvoor.
Varend bij Vlissingen, foto Maritimephoto.com
De Dreg IV blijft maar een paar jaar in Vlissingen. De boot gaat over in particuliere handen en vaart eerst als duikschool en later als plezierjacht in zuid Nederland.
Thuishaven Dordrecht, foto Cor Boer
Daarna vertrekt de boot naar Groningen
IJsselmeer,
Reitdiepskade,
Hoogezand,

Delfzijl,

De Lek,












Margrietkanaal

en wordt begonnen de dan 58 jaar oude dame waar nodig van nieuw bloed te voorzien. Dat bleek een hele operatie, uitmondend in het begin van dit Blog.