vrijdag 3 juni 2011

Plaat poetsen

In het wellicht ijdele streven naar minder troep en vet in de machine kamer, was opgevallen dat als je wat schoongemaakt had, er even later weer van die vieze vette voetstappen op stonden. En dat zich dat dan ook over dek, gangboord en nog meer ging uitbreiden.
Nu is de verlichting in de machinekamer niet optimaal, en in dat licht leken de aluminium vloerplaten best wel aardig aluminium kleurig.
Om beter toegang onder de vloer te krijgen voor het aanleggen van de nieuwe koelbuizen, waren alle platen verwijderd. Dat leverde zulke vieze handen op, dat schoonmaken van de platen nu toch maar eens ingepland moest worden.
Van een oud marine man was vernomen hoe dat vroeger ging: De platen op de kade, schrobben met de borstel en sop, afspuiten en weer het schip in.
Dat leek ons een methode die vast niet voldeed aan de huidige milieu eisen, een mooie nostalgische olievlek op Willemsoord wilden we in Groningen maar niet na doen.

Boot,kapitein, stoom


Van de werf mochten we de stoomcleaner gebruiken, en een grote bak waarin "gewerkt" kon worden zonder dat het vuile water weg liep.
Maar op sommige platen kwamen in het zonlicht de tranen nauwelijks meer door de rommel op de platen heen. Die moesten dus eerst met doeken voorgeschoond worden, om een al te grote smeerboel in de opvang bak te voorkomen.
Dan wordt het toch wel veel werk. Gelukkig wilde Fred mee  helpen, zodat het in een dag zou moeten kunnen.
Fred poetst met eindeloos geduld

We kozen voor een dag met stralend weer en weinig activiteiten op de werf. Dan konden de platen mooi drogen, en zaten we met de nevel niemand in de weg.
Begonnen werd met de kleine platen, die naast de motoren horen. Een deel hiervan heeft ingewikkelde gaten die ooit voor het oude koelsysteem bedoeld waren, dat veel vlakafsluiters en wierpotten had. Die platen hebben we wel schoon gemaakt, al worden ze later vervangen. Een schone mal werkt toch fijner dan een vieze.
Opmerkelijk was dat de platen aan de onderkant bijna net zo vies waren als aan de bovenkant. Bij aankoop van het schip bevond zich onder de platen een zwart zwembad, dat varend vrolijk tegen de platen klotste. Dat leverde een in de loop der jaren opgebouwde patina laag op die hardnekkig vast zat.
Het resultaat van onze poets en spuit actie was echter zeer bevredigend.
"Bijna Nieuwe" plaat in wording

Als "bijna nieuw" kwamen de platen uit de bak. Beetje nadrogen, sorteren en ze konden het achteronder in om te wachten tot we klaar waren met de koelbuizen.
Tijdens het spuiten moesten we regelmatig de bak leeg pompen, omdat die te vol werd. Eigenlijk was het meeste werk aan het schoonmaken het poetsen voor het stoomcleaneren, en het wegpompen van het vuile water.
Het Zwarte Water
Gelukkig had een bevriende binnenvaartschipper aangeboden dat we de vuilniszak vol poetsdoeken en de 3 vaten vuil water aan hem mee mochten geven, hij zou zorgen dat het met zijn machinekamerafval afgevoerd werd. Dat beetje van ons was voor hem een druppel op zijn gloeiende milieuplaatje.
Het resultaat na een dag werken was dat de platen ons tegemoet glommen. Dat betekent wel dat straks op pantoffels door de machinekamer gelopen moet worden, en nooit meer knoeien met de oliekan!
Stoom, stoom, stoom stoom, wat je allemaal wel niet met stoom kan doen!